ابداع برنامه‌ای برای ارزیابی سلامت روان از طریق حالات چهره

محققان آلمانی روشی را برای شناسایی اختلالات روانی براساس حالات چهره ابداع کرده‌اند که توسط یک برنامه خلاقانه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

کاهش مراجعات بیماران کرونا در چند روز گذشته

رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: خوشبختانه چند روز است که میزان مراجعات بیماران کرونا به مراکز درمانی، روند کاهشی دارد و تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان‌ها رو به کاهش است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و دوباره به سمت روزهای صفر کرونایی برویم.

سعید کریمی افزود: واکسن‌های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ و میر بیماران کویید ۱۹ مؤثر است، اما به واکسن‌سازهای داخلی توصیه کرده‌ایم که تولید واکسن بر اساس واریانت و زیرواریانت‌های غالب کنونی را نیز در دستور کار قرار دهند.

ابداع برنامه‌ای برای ارزیابی سلامت روان از طریق حالات چهره

محققان آلمانی روشی را برای شناسایی اختلالات روانی بر اساس حالات چهره ابداع کرده‌اند که توسط یک برنامه خلاقانه هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شود؛ این برنامه جدید هوش‌مصنوعی می‌تواند بین افرادی که تحت تأثیر یک اختلال قرار گرفته یا قرار نگرفته همچنین بین موارد افسردگی و اسکیزوفرنی و میزان ابتلای بیمار به این بیماری تمایز قائل شود. محققان یک تصویر ترکیبی ارائه کرده‌اند که نشان‌دهنده گروه کنترل آزمایشات خود و بیماران مبتلا به اختلالات روانی بوده و هویت چندین نفر در طول دوره آزمایش برای ارزیابی اثربخشی برنامه با یکدیگر بررسی می‌شود.

چرا BA5 خطرناک‌تر از جهش‌های قبلی است؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شدت بیماری BA5 بیشتر از امیکرون قبلی است، امیکرون عفونت خفیف تنفسی فوقانی ایجاد می‌کرد، اما این سوش علاوه بر درگیری تنفسی سایر اندام‌ها را نیز درگیر می‌کند و ممکن است منجر به بروز بیماری‌هایی از جمله مشکلات قلبی و گوارشی شود.

افزایش مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد بیماری قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر در جهان معرفی شد. این مطالعه نشان داد هر سال بیش از ۱۷.۶ میلیون نفر در جهان بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند. پیش‌بینی شده که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۳.۶ میلیون نفر در سال افزایش یابد.

تعداد قربانیان حملات قلبی که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ از عمر خود هستند در طی دو دهه گذشته افزایش یافته و دانشمندان گرفتگی رگ‌ها (تصلب شرایین)، آسیب شریانی و انسداد در رگ‌های مردان را در دوران نوجوانی و دهه ۲۰ علت اصلی حملات قلبی می‌دانند.

انزوای اجتماعی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد

انزوای اجتماعی به معنای داشتن حداقل تماس حضوری با افراد برای روابط اجتماعی مانند خانواده، دوستان یا اعضای یک جامعه یا گروه است ولی انزوای اجتماعی زمانی است که احساس می‌کنید کمتر از آنچه تمایل دارید، با دیگران در ارتباط هستید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که انزوای اجتماعی و تنهایی هر دو با پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند. به نظر می‌رسد که بیماری همه‌گیر کووید -۱۹ باعث بدتر شدن اوضاع انزوای اجتماعی و تنهایی در میان افراد شده است.

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که انزوای اجتماعی و تنهایی ازجمله عوامل نادیده گرفته‌شده‌ای است که بر قلب، عروق خونی و مغز تأثیر می‌گذارد. نداشتن ارتباط اجتماعی با خطر بالاتر مرگ زودرس به هر علتی به ویژه در میان مردان، مرتبط است. همچنین در افرادی که ارتباط اجتماعی کمتری دارند احتمال بیشتری وجود دارد که درگیر علائم فیزیکی استرس مزمن شوند.

به گفته محققان، انزوای اجتماعی در دوران کودکی با افزایش عوامل خطر سلامت قلب از جمله چاقی، فشار خون بالا و افزایش سطح قند خون مرتبط است. حمل و نقل، مسکن، نارضایتی خانواده‌ها، بیماری‌های همه‌گیر و بلایای طبیعی از جمله عوامل اجتماعی و محیطی هستند که بر تعاملات اجتماعی تأثیر می‌گذارند. شواهد قوی وجود دارد که انزوای اجتماعی و تنهایی را با افزایش خطر وخیم‌تر شدن سلامت قلب و مغز به صورت کلی مرتبط می‌داند.

علائم کرونای طولانی مدت چیست؟

علائم رایج کرونا طولانی مدت شامل ضعف، خستگی شدید، تنگی نفس، سرفه و درد عضلانی می‌شود. از جمله علائم دیگر مربوط به این بیماری می‌توان به از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب و کم‌خوابی اشاره کرد. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تا می ۲۰۲۲، تقریباً دو میلیون نفر به کرونای طولانی مدت مبتلا شده‌اند. از میان این افراد ۷۲ درصد برای مدت حداقل ۱۲ هفته، ۴۲ درصد برای حداقل یک سال و ۱۹ درصد برای حداقل دو سال درگیر کرونا طولانی مدت بودند. به نظر می‌رسد که خستگی رایج‌ترین نشانه کرونا طولانی مدت است؛ پس از آن نیز می‌توان به تنگی نفس، سرفه و درد عضلانی اشاره کرد.

کد خبر 594954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.