بهترین استیبل کوین های کریپتوکارنسی + لیست و انواع غیر متمرکز

استیبل کوین یک ارز دیجیتال است که ارزش آن به یک دارایی خارجی ثابت گره خورده است. هدف از طراحی استیبل کوین‌ها به حداقل رساندن نوسان قیمت با ثابت نگه داشتن ارزش آن در برابر ارزش یک دارایی سنتی در دنیای واقعی مانند پول فیات، ترکیبی از ارزها یا کالای ارزشمند است.

به گزارش ایمنا، عده‌ای از کارشناسان ارز دیجیتال هم بر این باورند که دولت‌ها و بانک‌ها به عنوان اصلی‌ترین مرجع راه اندازی استیبل کوین‌ها شناخته می‌شوند. تاریخ ظهور ارز باثبات استیبل کوین به سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ مربوط می‌شود. با وجود اینکه زمان زیادی از پیدایش و توسعه‌ی این ارز دیجیتال نمی‌گذرد، افراد زیادی به دنبال سرمایه گذاری بر روی آن هستند.

تاریخچه استیبل کوین

اولین استیبل کوین‌ها در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. هر دو استیبل کوین بیت یو اس دی (BitUSD) و نوبیتس (NuBits) به جای ارز فیات به وسیله رمز ارزهای دیگر توثیق شده بودند.

هر دو پروژه امروز نیز وجود دارند اما فقط سایه‌هایی از خود قبلی آنها هستند و تغییرات گسترده‌ای داشته‌اند.

انواع استیبل کوین

ارز استیبل کوین را بر این اساس که توسط نهاد ثالثی کنترل می‌شود یا خیر، می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

بهترین استیبل کوین های کریپتوکارنسی + لیست و انواع غیر متمرکز

استیبل کوین متمرکز

ماهیت استیبل کوین متمرکز با پشتیبانی آن‌ها مشخص می‌شود. stablecoin از نوع متمرکز از سوی یک نهاد پشتیبانی می‌شود. پشتیبانی یک نهاد از ارز استیبل کوین به صورتی است که وثیقه‌ای را در صندوق تا مدت‌ها نگهداری می‌کند. برای نمونه، ارز دیجیتال تتر با دلار پشتیبانی می‌شود. تجربه و تحلیل نمودارها نشان داده که با کاهش درآمد مردم، همچنان به سرمایه گذاری بر روی تتر علاقه‌مند هستند. در حال حاضر، هر تتر برابر با یک دلار است. بر همین اساس، کوین تتر توانسته تا به‌عنوان سومین رمزارز مشهور در جهان شناخته شود.

استیبل کوین غیرمتمرکز

ماهیت استیبل کوین غیرمتمرکز به واسطه‌ی پشتیبانی از نهادهای ثالث معنا ندارد. چون استیبل کوین غیرمتمرکز با پشتیبانی سایر رمز ارزهای غیرمتمرکز رشد و توسعه پیدا می‌کند.

قیمت استیبل کوین‌ها

نسبت دارایی به استیبل کوین در اکثر انواع استیبل کوین‌ها، ۱ به ۱ است. اما در برخی از stablecoinها این نسبت به ۲:۱ یا ۳:۱ است. این نسبت برای جلوگیری از تغییر نوسانات قیمت ارزهای کریپتوکارنسی در نظر گرفته شده است.

نحوه کار با استیبل کوین‌ها

برای کار کردن با استیبل کوین می‌توانید یکی از دو راه stablecoin ارز فیات و یا کریپتوکارنسی را انتخاب کنید. به طور معمول، شما می‌توانید از دلار آمریکا و یورو استفاده کنید. در برخی از منابع هم گفته شده که حتی می‌توانید از طلا برای سرمایه گذاری بر روی ارز استیبل کوین بهره ببرید.

هدف و اهمیت استیبل کوین‌ها

هدف اصلی استیبل کوین‌ها این است که نوسانات رمز ارزهای پایه را رفع کنند. برخی از کارشناسان هم معتقد هستند که stablecoin به دنبال حذف تمامی نوسان‌های قیمتی است. اهمیت استیبل کوین زمانی مشخص می‌شود که ارزش دارایی‌ها حفظ می‌شود. این ویژگی از کریپتوکارنسی همانند ارز فیات است. نسبت دلار آمریکا به استیبل کوین، یک به یک است.

بهترین استیبل کوین های کریپتوکارنسی + لیست و انواع غیر متمرکز

استیبل کوین دای (DAI)

دلیل اصلی افزایش تقاضا برای خرید استیبل کوین “دای” حوزه یلد فارمینگ است. یلد فارمینگ یا لیکویدیتی ماینینگ به معنی دریافت پاداش در ازای افزودن نقدینگی به استخرهای نقدینگی در پروتکل‌های دیفای است. فارمرها یا همان به اصطلاح کشاورزان خودمان برای کشت بهترین محصول با یکدیگر در رقابت‌اند. آن‌ها علاوه بر کاشتن یا افزودن نقدینگی به استخر، از طرح‌های پیچیده دیگری نیز برای کسب سود و بهره بیشتر استفاده می‌کنند. دارایی خود را مسدود می‌نمایند تا ارز دیگری را به عنوان وام دریافت کنند، و دوباره این ارز جدید را در پلتفرم دیگری قفل می‌کنند تا ارز سومی را دریافت نمایند.

استیبل کوین TUSD

افزایش سریع ارزش بازار استیبل کوین TUSD کمی جای تعجب دارد چرا که این ارز در عناوین خبری مربوط به حوزه رمز ارزها زیاد جایی ندارد و نمی‌توان آن را جزو بهترین‌های بازار در نظر گرفت زیرا در بسیاری از پلتفرم‌های وام دهی دیفای به جز Nuo, Coin List و Aave مشاهده نمی‌شود. نرخ درصد سالیانه ۲.۴ درصدی هم بسیار پایین‌تر از میانگین بازدهی و کارایی بازار استیبل کوین‌ها است.

علیرغم این، بسیاری از سرمایه‌گذاران TUSD را بر بهترین استیبل کوین متمرکز بازار ارزهای دیجیتال، تتر (USDT)، ترجیح دادند زیرا تراکنش‌های آن شفافیت بیشتری دارد. تتر از طریق دلار فیات و ابزارهای اعتباری نامشخصی که هرگز حسابرسی نمی‌شوند، پشتیبانی می‌گردد. ولی TUSD فقط توسط دلار فیات حمایت می‌شود. در سال ۲۰۱۹ Trust Token با یک شرکت حسابداری ایالات متحده اعلام همکاری نمود تا بر حساب بانکی در محل وثیقه گذاری نظارت نماید.

استیبل کوین USDN

استیبل کوین USDN تنها کوینی است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته نشده است و مستقیماً از سهام نمایندگی شده پشتیبانی می‌کند. عملکرد سالیانه ۲۳.۵ درصد فعلی آن نیز بهترین میزان بازدهی در میان استیبل کوین‌ها است.

استیبل کوین USDN بر بلاک چین Waves بنا شده است که از مدل اجماعی به نام LPoS استفاده می‌کند. استیکینگ به معنای مسدود کردن کوین‌ها در یک قرارداد هوشمند در ازای دریافت پاداش است – معمولاً پاداش‌ها برای تأیید تراکنش‌ها است. استیکینگ نمایندگی شده به معنی سپردن حق تأیید تراکنش‌ها به Node یا کاربر دیگری در مقابل دریافت پاداش است.

بهترین استیبل کوین های کریپتوکارنسی + لیست و انواع غیر متمرکز

استیبل کوین USDC

ارزش بازار استیبل کوین USDC تقریباً ۱۰ برابر از سرمایه تتر کمتر باشد ولی در بازار دیفای بنا شده بر بلاک چین اتریوم نقش بیشتری ایفا می‌کند. اکثر پلتفرم‌های وام دهی غیرمتمرکز از USDC پشتیبانی می‌کنند، و سود عالی و رو به رشد حوزه وام دهی دیفای میزان تقاضا برای استیبل کوین USDC را افزایش می‌دهد. معامله گران نهادی و موسساتی بیشترین تقاضا را برای وام‌های USDC داشته‌اند. این معامله گران استیبل کوین‌ها را برای خرید بیت کوین در بازار Spot احتیاج خواهند داشت و در بازارهای مشتقه از طریق آربیتراژ بیت کوین سود کسب کنند.

تتر (USDT)

نرخ رشد ارزش بازار تتر بسیار کمتر از دیگر استیبل کوین‌ها در این لیست است. و بیشتر به این دلیل است که سرمایه بازار آن از قبل بسیار بالا رفته است. تتر جزو بهترین و پراستفاده ترین دارایی دیجیتال با ارزش ثابت در بازار ارزهای دیجیتال است.

علی رغم دامیننس و سلطه آشکار تتر بر بازار، هنوز شک‌های جدی در مورد ثبات و دوام طولانی مدت آن وجود دارد. در میان استیبل کوین‌های متمرکز، کمترین شفافیت را دارد. گویا این رمز ارز در حساب‌های بانکی خود با دلار فیات پشتیبانی می‌شود، اما هیچ گزارش حسابرسی برای اثبات واقعی بودن این ادعا وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۹ تتر درگیر یک رسوایی جدی شد: اعلام شد که شرکت بیش از ۷۰۰ میلیون دلار از وجوه وثیقه‌گذاری شده را به شریک خود یعنی صرافی بیتفینکس انتقال داد. در نتیجه تتر اعتراف کرد که پشتیبانی قسمتی از عرضه ارزها از طریق بدهی‌ها تأمین می‌شود نه فقط پول فیات. اگر چنین اتفاقی دوباره در آینده تکرار شود و سرمایه گذاران بفهمند که وجه وثیقه با کل تترهای موجود همخوانی دارد قیمت این استیبل کوین افت می‌کند.

نگرانی دیگری که در مورد تتر وجود دارد متمرکز بودن آن است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ۸۰ درصد کل تترها در کمتر از ۴۰۰ کیف پول نگهداری می‌شود. این نهنگ‌ها خیلی راحت می‌توانند در بازار و قیمت تتر دستکاری کنند. نمونه‌ای واضح از دستکاری در تاریخ ۳۰ و ۳۱ جولای ۲۰۲۰ رخ داد و نهنگ‌ها بیش از ۳۰۰ میلیون دلار تتر به بایننس انتقال دادند. این به معنی دوری کردن سرمایه‌گذاران از تتر نیست. هنوز هم احتیاط شرط عقل است؛ یعنی عاقلانه این است که سبدی از استیبل کوین‌ها داشته باشید و چند استیبل کوین از لیست بهترین‌های بازار مخصوصاً از میان رمز ارزهای غیرمتمرکزی مانند DAI و USDN را به پورتفوی خود اضافه کنید.

کد خبر 594917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.