عاشورا؛ حماسه‌ای جهانی

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: امام حسین(ع) نماد آزادگی، حق‌خواهی و مقابله با ظلم و ستم است و قطعاً هر قدر از این واقعه هولناک، دردناک و ظالمانه تاریخ عبور کنیم شناسایی آن توسط افراد دیگر آسان‌تر می‌شود.

سید رضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) جهانی است، اظهار کرد: با بررسی در رسانه‌های مختلف طی روزهای اخیر در پنج قاره جهان درمی‌یابیم که امام حسین (ع) متعلق به یک مذهب، دین و حوزه جغرافیایی نیست بلکه حتی هندوها هم در بخش‌هایی از هندوستان به همراه اهل تسنن برای شیعیان آن منطقه در زمان تاسوعا و عاشورا در خیابان‌ها عزاداری برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: در اروپا و کشورهای مختلف از جمله کشورهای کمونیستی سابق که امروز به عنوان کشورهای مشترک المنافع یا کشورهای اورآسیا معروف هستند و در مناطق متعدد آمریکا کم و بیش شاهد عزاداری برای امام حسین (ع) هستیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اخیراً ویدئویی منتشر شده که در ونزوئلا که تعداد مسلمانان آن‌جا بسیار کم است تعزیه امام حسین (ع) در روز تاسوعا برگزار می‌کنند، تصریح کرد: حرکتی که امام حسین آغاز کرد حرکتی بود که اکنون همه آزادگان دنیا به آن نیاز دارند. همچنین دانشمندان بزرگ در این راستا مطالب و موضوعات حیرت انگیزی نوشتند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا که حتی اسلامی هم نیستند و نظام مخالف اسلام و یا سکولار دارند و علاقه‌ای به اسلام و ادیان توحیدی در حکومت آن‌ها وجود ندارد، ارادت خود را نسبت به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بروز دادند.

صدرالحسینی یادآور شد: بنابراین این اتفاق که ۱۴۰۰ سال پیش افتاده روز به روز پرتوی بیشتری پیدا می‌کند و این پرتو بیشتر در رروزهای خاص محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا خود را نشان می‌دهد، تقریباً بسیاری از کشورهای دنیا پذیرفتند که مسلمانان و شیعیان نسبت به این مناسک آزاد هستند و حتی در برخی مناطق پلیس و شهرداری مناطق برای آنها شرایط و امنیتی را ایجاد می‌کنند تا در اماکن سربسته یا به صورت دسته جات خیابانی مراسم عزاداری برپا کنند.

وی افزود: امروزه مراسم اباعبدالله الحسین نه تنها در تاسوعا و عاشورا بلکه در اربعین هم جهانی شده است. محققین به این مسئله پی بردند که بخش‌های قابل توجهی از حاضران در مراسم اربعین از افرادی هستند که نه مسلمان هستند و نه آشنایی نسبت به اهل بیت (ع) دارند اما در مراسم اربعین اباعبدالله حاضر می‌شوند و به عزاداری می‌پردازند.

قیام امام حسین به نماد آزادگی تبدیل شده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) به نماد آزادگی تبدیل شده و سرلوحه تمامی ملت‌های آزاده جهان قرار گرفته است، گفت: پرچم جنگ میان حق و باطل که از ابتدای خلقت تاکنون وجود داشته، امام حسین و یاران باوفایش است.

وی ادامه داد: در حقیقت امام حسین (ع) امروزه نماد آزادگی، حق خواهی، مقابله با ظلم و ستم است و قطعاً هرچقدر از این واقعه هولناک، دردناک و ظالمانه تاریخ عبور کنیم شناسایی آن توسط افراد دیگر آسان‌تر می‌شود.

صدرالحسینی تصریح کرد: هرکس داستان اباعبدالله را بشنود حتی اگر هیچ اعتقادی هم به ادیان توحیدی و خداوند متعال نداشته باشد متوجه این مسئله می‌شود که چه ظلمی در مقابل اهل بیت، کودکان و مظلومان امام حسین (ع) انجام شده است و چه پایداری، مقاومت، سلحشوری و شجاعتی برای احقاق حق صورت گرفته است.

وی ادامه داد: قطعاً این داستان واقعی در کربلا امروز توسط رسانه‌ها به شیوه‌ها و زبان‌های مختلف در نقاط دنیا توانسته حرکت قابل توجهی برای نزدیک شدن به تفکر امام حسین (ع) و مقاومتی که ایشان پرچم‌دار او است انجام دهد.

کد خبر 594740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.