برگزاری یادمان «حسینعلی مؤمن‌زاده» در هنرسرای خورشید

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان گفت: مرحوم مؤمن‌زاده از بزرگان و پیشکسوتان هنرآیینی تعزیه، مشهور به «معین‌البکاء» به‌جز اجرای تعزیه در عرصه پژوهش، تصحیح و بازنویسی نسخ تعزیه نیز فعالیت داشت، که قرار است هم‌زمان با سالروز درگذشت او مراسم یادبودی برگزار شود.

منصور قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیستم آذرماه هم‌زمان با ایام فاطمیه، آئین یادمان ویژه‌ای به مناسبت اولین سالروز درگذشت مرحوم حسینعلی مؤمن‌زاده، تعزیه‌شناس و پیشکسوت هنر تعزیه در هنرسرای خورشید برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم مؤمن‌زاده از بزرگان و پیشکسوتان هنر آئینی تعزیه مشهور به «معین‌البکاء» به‌جز اجرای تعزیه، در عرصه پژوهش، تصحیح و بازنویسی نسخ تعزیه فعالیت داشت، و شناخت خوبی از سبک‌های تعزیه در مناطق و استان‌های مختلف ایران داشت.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان تصریح کرد: در آئین یادمان ویژه استاد مؤمن‌زاده، از تلاش‌های مدیریتی، پژوهشی و همچنین خانواده آن مرحوم تقدیر خواهد شد.

وی تصریح کرد: استاد مؤمن‌زاده از فعالان جامع‌الشرایط در حوزه تعزیه و شبیه‌خوانی و هنرهای آئینی بودند. علاوه بر مباحث پژوهشی و تحقیقی در حوزه اشعار تعزیه و نحوه شبیه‌خوانی، در حوزه مدیریت تعزیه هم فعالیت‌های خوبی داشتند و منشأ خدمات زیادی بودند.

قربانی اظهار کرد: استاد مؤمن‌زاده سیزدهم آذرماه سال گذشته دار فانی را وداع گفت و این برنامه و هم‌زمانی آن با سالروز درگذشت او با دهه فاطمیه تقارن خوبی است تا یاد و خاطره این ذاکر اهل‌بیت (ع) را گرامی بداریم.

وی افزود: این رویداد در قالب برنامه ماهانه کارنامه مرکز تخصصی هنرهای آئینی و ملی برگزار می‌شود. تقی سعیدی، پژوهشگر حوزه هنرهای ملی و آئینی، سخنران این برنامه است و درباره ویژگی‌های شخصیتی و هنری مرحوم مؤمن‌زاده سخنرانی خواهد کرد.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی اصفهان افزود: علاوه بر سخنرانی، دو کلیپ در قالب مستند کوتاه از استاد مؤمن‌زاده پخش خواهد شد و همچنین اجرای زنده شبیه‌خوانی با موضوع دهه فاطمیه، توسط شماری از تعزیه‌خوانانی که با آن مرحوم ارتباط داشتند، در برنامه گنجانده شده است.

وی اظهار کرد: این برنامه روز یکشنبه _بیستم آذرماه_ بعد از نماز مغرب و عشا در هنرسرای خورشید اصفهان برگزار خواهد شد.

حسینعلی مؤمن‌زاده فرزند حاج عبدالرزاق مؤمن‌زاده‌خولنجانی پایه‌گذار تعزیه نوین در اصفهان بود. وی در سال ۶۴ به عضویت شورای سیاست‌گذاری تعزیه استان اصفهان وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و سال‌ها رئیس انجمن تعزیه اصفهان بود. وی همچنین مبتکر تعزیه‌خوانی در میدان نقش‌جهان اصفهان بود. استاد مؤمن‌زاده سیزدهم آذرماه سال ۱۴۰۰ درگذشت.

کد خبر 622909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.