هیئت، کانونِ جهاد تبیین

یک استاد حوزه علمیه گفت: مرکزیت هیئت در اشاعه معارف و تطبیق اتفاقات سیاسی و اجتماعی هنوز ادامه دارد.

حجت الاسلام مجتبی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت جهاد تبیین در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار کرد: هیئت همواره به عنوان یک رسانه شیعی شناخته می‌شود که مخاطب سرشار خود را دارد و با تغییر زمان این مخاطب را از دست نمی‌دهد.

وی با اشاره به کارکردهای رسانه هیئت، افزود: منابر، اشعار، فضای مدح و روضه از قدیم به دلیل سنخیت قیام امام حسین (ع) با حق‌گرایی، امر به معروف و اقامه عدل، محل به‌روز شدن ذهنیت مردم، متأثر از مبانی فکری اصیل، عمیق و دینی و گره خوردن با یک لایه شورانگیز حماسی و معنوی است، البته از قدیم‌الایام نیز به همین شکل وجود داشته است.

این استاد حوزه علمیه، هیئت را تشکیل دهنده ریشه‌های انقلاب اسلامی دانست و گفت: این مجالس نقش مهمی در براندازی یک نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی داشت و آغازگر تأسیس یک نظام انقلابی متأثر از مکتب امام حسین (ع) بود.

نشر استقلال و افکار به لایه مردمی

وی با تاکید بر اینکه پدیده هیئت توانسته است که استدلال و افکار را تا انتهای لایه مردمی بکشاند، خاطرنشان کرد: مرکزیت هیئت در اشاعه معارف و تطبیق اتفاقات سیاسی و اجتماعی هنوز ادامه دارد، البته در سال‌های اخیر عده‌ای تلاش کرده‌اند که هیئت را از معنای سیاسی به یک پدیده مناسکی خاص و تهی از معنا تبدیل کنند، اما جریان هیئت ریشه‌دارتر و اصیل‌تر از آن است که با این گونه تلاش‌ها خدشه‌دار شود.

حجت‌الاسلام عرب مسئله امروز را تثبیت ذهنی و بیان روایت‌ها دانست و ادامه داد: یکی از بهترین مکان‌هایی که می‌تواند پمپاژ کننده این واقعیت‌ها باشد، پدیده هیئت است، زیرا از هیئت به عنوان کانون جهاد تبیین یاد می‌شود، چرا که برای این ادعا یک استدلال و روش عقلایی معرفی شده است.

وی با اشاره به لوازم جهاد تبیین گفت: درباره مسئله کلی تبیین باید به این نکته توجه کرد که چگونه خود تبیین مسئله خود نوعی جهاد شده است و به صورت پیوست بیان نمی‌شود؟ چرا که ما برای اکثر موضوعات جهاد نظامی و سیاسی و فرهنگی یک پیوست تبیین را برای همراه کردن جامعه داریم.

جهاد تبیین در برابر هجمه به باور عمومی

این استاد حوزه درباره اهمیت تبیین تصریح کرد: زمانی تبیین به موضوع جهاد تبدیل می‌شود که هجمه‌ای به باور عمومی و تصویر کلی ذهن مردم شکل بگیرد و دشمن در تلاش است که آن ذهنیت را وارونه جلوه دهد و نقاط مثبت را منفی نشان دهد و بالعکس.

وی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب و نظام کشور مبتنی بر حرکت عمومی مردم، افزود: پیشرفت در جامعه با اراده مردم رقم خواهد خورد، حال آن که عامل اصلی اراده مردم همان باورها است.

عرب خاطرنشان کرد: امروز دشمن در جنگیدن با مردم ریشه اصلی این اراده یعنی باور مردم به توانستن را هدف قرار می‌دهد، بنابراین نقطه مقابل این حرکت این است که ما به جامعه خود سرمایه‌ها و نقاط قوتمان را نشان دهیم تا این حرکت دشمن که منطبق بر ناامید کردن مردم است خنثی شود.

وی شکل‌گیری این مرکزیت را لازمه جهاد تبیین تلقی کرد و گفت: این کار ابزارهای مختلفی را نیز می‌طلبد؛ برای مثال از ظرفیت‌های مختلفی همچون شبکه‌سازی، قلم، کارهای فرهنگی و ایجاد سوال در ذهن مردم می‌توان استفاده کرد.

وظیفه تسهیل‌گری دستگاه‌های اجرایی

این استاد حوزه، تلاش برای مقابله با هجمه یک سویه دشمن در زمینه تبلیغ را ضروری دانست و تاکید کرد: دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند نسبت به حرکت‌های مردمی اثرگذار تسهیل‌گری کنند و امکانات وسیع دیگری را که تنها از حکومت‌ها برمی‌آید مانند بودجه‌های کلان و نوعی سازماندهی خاص برای آنان فراهم کنند.

وی درباره حوزه‌هایی که باید مورد تبیین قرار بگیرند، گفت: یک تصویر نظام‌مند از مجموعه مهارت‌های دینی و مکتب امام حسین (ع)، آرمان‌ها و معارف اصیلی وجود دارد و می‌تواند در تطبیق با وضعیت امروز به ما نشان دهد که چه کار باید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام عرب با اشاره به وجود یک ریشه و دستگاه معرفتی در منظومه معارف دینی با مکتب امام حسین (ع) گفت: همان اشک و آهی که وجود دارد نیز می‌تواند به مدد خلق انگیزه و اراده آید و قیام امام حسین (ع) را با قیام انقلاب اسلامی تطبیق دهد و چالش‌ها و راه‌حل امروزی برای حل مشکلات بیان کند، این موضوع می‌تواند مجموعه صحبت‌هایی باشد که در منبرهای محرم بیان شود.

وی با تاکید بر الزام حضور فعال مسئولان در این جهاد خاطرنشان کرد: در این رابطه دو نکته مهم وجود دارد؛ اول اینکه این مسائل به شکل یک طرح عینی درآید و دوم این طرح عینی با پایگاه اصیل هیئت و سنت آن معارض نباشد، اما اگر بتوان یک لایه به آن اضافه کرد تا بتوان بیشتر به ساحت اجرا و درگیر کردن مسئولان نزدیک شد، مفیدتر خواهد بود، برای این کار یک حرکت ابتکاری باید ایجاد کرد که معارض سنت هیئت نباشد.

این استاد حوزه اظهار امیدواری کرد: رویه هیئت‌های سکولار با جهاد تبیین اصلاح شود. البته دشمن بیکار ننشسته، در حال حاضر شرایط سخت است و باید با کارکردهای اصیل و عمیق هیئت، جهاد تبیین را به ثمر رساند زیرا هیئت عنصری است که می‌تواند صحنه را به طور کلی تغییر دهد.

وی ادامه داد: اگر چه کید شیطان ضعیف است اما هربار طرح‌های جدیدی برای مقابله با اسلام به میدان می‌آورد، امیدواریم که طرح‌های دشمن در مقابله با جهاد تبیین به شکست آنها ختم شود.

کد خبر 594572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.