خواص آبغوره برای بدن + طبع و مصلح آب انگور نارس

آبغوره یا آب انگور نارس در بسیاری از غذا ها به عنوان چاشنی استفاده می شود و خواص درمانی بسیاری برای بدن دارد.

به گزارش ایمنا، آبغوره از دانه‌های نارس انگور که غوره نامیده می‌شوند تهیه می‎‌شود. غوره طعم ترش دارد و به دلیل بهره‌مندی از مواد معدنی و ویتامین‌های مغذی، از خواص خوبی برای سلامت بدن برخوردار است. به دلیل خوش‌طعم بودن آبغوره، از آن برای طعم دار کردن انواع غذاها، سالادها و ترشی‌ها استفاده می‌شود و از پرطرفدارترین چاشنی‌ها است. همچنین این چاشنی ترش را می‌توان به تنهایی برای درمان و افزایش سلامتی مصرف کرد.

بیشتر بخوانید:

خواص آبغوره برای صفرا

در دیدگاه طب سنتی آبغوره مزاج را سرد و خشک کرده، حرارت و صفرای بدن را از بین برده و روده‌ها را ضدعفونی می‌کند. برای این کار می‌توانید چند روز متوالی روزانه یک قاشق مرباخوری آبغوره میل کنید. همچنین برای تسکین سردردهای ناشی از غلبه صفرا و سردردهای کهنه و مزمن می‌توانید پارچه‌ای را به آبغوره آغشته کرده و بر پیشانی خود قرار دهید.

خواص آبغوره برای بدن + طبع و مصلح آب انگور نارس

خواص آبغوره برای کبد

آبغوره به علت داشتن ویتامین c می‌تواند کبد را تقویت کند، چربی‌های سطحی کبد را از بین ببرد، کبد را پاکسازی کند و بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اما در مصرف این چاشنی برای بهبود کبد چرب به این نکته توجه داشته باشید که در دیدگاه طب سنتی کبد طبیعت گرم و تر دارد ولی آبغوره دارای طبع سرد است بنابراین کسانی که بیماری کبد چرب دارند یا سرد مزاج هستند باید در مصرف آبغوره و بقیه خوراکی‌های سرد احتیاط کنند.

خواص آبغوره جوشیده

آبغوره جوشیده یکی دیگر از شکل‌های آبغوره است که برای افزایش غلظت و ترشی آن طبق دستورالعمل مشخصی جوشانده می‌شود. خواص آبغوره جوشیده شده عبارتند از : تقویت کبد، درمان گلودرد با قرقره کردن آن، بهبود مشکلات لثه و دهان به دلیل داشتن ویتامین C.

خواص آبغوره برای قاعدگی

آبغوره می‌تواند رگ‌های خون را از تری گلیسریدها و چربی‌های مضر پاک کند و باعث باز شدن رگ‌ها شود. آبغوره دارای مقدار زیادی ویتامین C است. این ویتامین به افزایش هورمون استروژن و کاهش سطح پروژسترون در بدن کمک می‌کند. استروژن هورمون تنظیم چرخه قاعدگی است و باعث می‌شود دیواره خونی رحم زودتر فرو بریزد.

خواص آبغوره برای موی سر

مالیدن محلول رقیق شده آبغوره به کف سر برای رفع شوره سر مفید است. همچنین استفاده از محلول سدر، آبغوره و روغن زیتون برای رفع چربی پوست سر مؤثر است. به این منظور پنجاه گرم برگ سدر را بجوشانید، آب غلیظ آن را صاف کرده همراه یک دوم استکان روغن زیتون و ۵-۴ قاشق مرباخوری آبغوره مخلوط کرده و برای شستشوی سر استفاده کنید.

خواص آبغوره برای چربی خون

این چاشنی ترش با خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند به هضم بهتر غذاهای سنگین و چرب کمک کند. وجود ویتامین C در آبغوره منجر به افزایش کلسترول خوب بدن، کاهش کلسترول مضر و چربی خون می‌شود اما توجه داشته باشید که نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. همچنین این نکته حائز اهمیت است که هرگز نمی‌توان بخاطر استفاده از آبغوره مصرف داروهایتان را کم یا قطع کنید.

خواص آبغوره برای دیابت

با وجود خاصیت چربی سوزی و لاغری که آبغوره دارد درمان بسیار مناسبی برای افراد دیابتی به شمار می‌رود چرا که چاقی یکی از عوامل ایجاد دیابت است. همچنین آبغوره دارای مقادیری از کروم، ترکیبات پلی فنول، فلاونوئیدها و اسیدهای آلی است که موجب بهبود عمل انسولین می‌شود. هر ماده غذایی با این خصوصیات می‌تواند برای فرد دیابتی مفید باشد. برای پایین آوردن قند خون می‌توان آبغوره را در کنار دیگر داروهای گیاهی مصرف کرد. یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های استفاده از آبغوره استفاده روزانه آبغوره بدون نمک در سالاد است. همچنین می‌توانید آبغوره و رب انار را به نسبت ۳ به ۲ مخلوط کرده و به صورت رقیق شده روزی ۲ الی ۳ مرتبه میل کنید. استفاده از این ترکیب علاوه بر کنترل دیابت باعث تصفیه خون و کاهش غلظت خون نیز می‌شود.

خواص آبغوره برای بدن + طبع و مصلح آب انگور نارس

خواص آبغوره با عسل

این شربت تقریباً اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را دارد و خواص آن عبارتند از:

  • کنترل فشارخون، قند خون و چربی خون
  • کاهش اسید اوریک بالا و بهبود نقرس
  • کاهش غلظت خون، رفع عطش، گرگرفتگی و تب
  • رفع کهیر، خارش، اگزما و بهبودی بیماری پوستی پسوریازیس
  • رفع کبد چرب، دفع سنگ کلیه و پاکسازی کلیه
  • کمک به کم کردن خواب زیاد و سنگین
  • درمان ورم گلو، بیش فعالی کودکان، وسواس فکری و شوره سر
  • درمان یرقان و پاکسازی مجاری ادراری
  • بهبود خونریزی بینی و کاهش گرمای بدن

طبع آبغوره و مصلح آن

در دیدگاه طب سنتی طبع آبغوره سرد و خشک است. بنابراین باید این چاشنی به همراه مصلح استفاده شود. انیسون، انجیر و گلقند مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج غوره هستند. البته سایر ادویه‌های گرم نیز می‌توانند به عنوان مصلح برای آبغوره مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر 594454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.