کم‌خوابی چه تاثیری بر مغز کودکان می‌گذارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کم‌خوابی به مغز کودکان آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر کم‌خوابی بر عملکرد مغز کودکان، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف، داده‌های پزشکی مربوط به ۸۳۰۰ کودک ۹ تا ۱۰ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان اسکن‌های MRI، سوابق پزشکی و نظرسنجی‌هایی که کودکان و والدینشان در آغاز مطالعه و در معاینه ۱۱ تا ۱۲ سالگی تکمیل کرده بودند را بررسی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که هر شب کمتر از ۹ ساعت می‌خوابند در مقایسه با کودکانی که ۹ تا ۱۲ ساعت خواب شبانه دارند تفاوت قابل‌توجهی در بعضی از نواحی مغز که مسئول حافظه، هوش و تندرستی است، نشان می‌دهند. کودکانی که خواب ناکافی داشتند در مقایسه با کودکانی که عادات خواب سالمی داشتند در نواحی خاصی از مغز که مسئول توجه و حافظه است، ماده خاکستری کمتری داشتند.

به گفته محققان این تفاوت‌ها پس از دو سال ادامه پیدا کرد و با مشکلات شدیدتر سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب در افرادی که بسیار کم می‌خوابیدند، مرتبط بود. همچنین خواب ناکافی خطر بروز مشکلات حافظه و تصمیم‌گیری را افزایش داده بود؛ بنابراین لازم است والدین عادات خواب سالم را در کودکان خود ایجاد کنند. این عادات سالم شامل حفظ برنامه خواب منظم، ترویج فعالیت بدنی در طول روز، محدود کردن زمان استفاده از صفحه‌نمایش و پرهیز از استفاده کردن از صفحه‌نمایش یک ساعت قبل از خواب است.

کد خبر 594052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.