تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، راه حلی نوآورانه برای مقابله با چالش شارژ دستگاه‌های پوشیدنی ابداع کردند؛ این پژوهشگران دستگاهی ترموالکتریکی انعطاف‌پذیر و پوشیدنی را ساخته‌اند که گرمای بدن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

جریمه مالی گوگل در ایتالیا

مقامات رگولاتوری ایتالیا از تعیین جریمه هنگفت مالی برای شرکت گوگل خبر داده‌اند که در مالکیت شرکت مادر تخصصی آلفابت است. جریمه تعیین شده از سوی رگولاتوری ایتالیا برای گوگل ۷۵۰ هزار یورو معادل ۷۶۶۳۵۰ دلار تعیین شده است.

علت جریمه گوگل، بی‌توجهی به ضرورت انتشار نشدن تبلیغات مربوط به قمار در پلتفرم‌های این شرکت عنوان شده است. گوگل در سایت به اشتراک‌گذاری ویدئوی یوتیوب، تبلیغات قمار را به نمایش می‌گذارد که باعث خشم مقامات ایتالیایی شده است.

تبدیل گرمای بدن به الکتریسیته

وسایل الکترونیکی پوشیدنی، از ردیاب‌های سلامتی و تناسب اندام گرفته تا هدست‌های واقعیت مجازی، بخشی از زندگی روزمره ما به شمار می‌روند اما یافتن راه‌هایی برای برق‌رسانی مداوم به این دستگاه‌ها، یک چالش است.

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، یک راه حل نوآورانه برای مقابله با این چالش ابداع کرده‌اند. آن‌ها یک دستگاه ترموالکتریک انعطاف‌پذیر و پوشیدنی ابداع کرده‌اند که نخستین نمونه در نوع خود به شمار می‌رود و گرمای بدن را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این دستگاه، نرم و قابل کشش و در عین حال محکم و کارآمد است. ترکیب این ویژگی‌ها می‌تواند کاری چالش‌برانگیز باشد.

محمد ملکوتی پژوهشگر مهندسی مکانیک دانشگاه واشنگتن گفت: اگر انرژی حرارتی را که معمولاً در محیط اطراف به هدر می‌رود، برداشت کنیم، به سود ۱۰۰ درصدی خواهیم رسید. از آنجا که می‌خواهیم از این انرژی برای تغذیه وسایل الکترونیکی خود استفاده کنیم، به چگالی توان بالاتری نیاز داریم. ما از تولید مواد افزودنی برای ساخت وسایل الکترونیکی قابل کشش استفاده می‌کنیم، کارایی آنها را افزایش می‌دهیم، به ادغام یکپارچه آنها در پوشیدنی‌ها می‌پردازیم و به پرسش‌های پژوهشی اساسی پاسخ می‌دهیم.

هک شدن سامانه‌های بنادر ایلات و اشدود

وب‌گاه آنلاین روزنامه یدیعوت احارانوت در خبری اظهار کرد که گروه هکری Mysterious Team Bangladesh ادعا می‌کنند موفق به هک سامانه‌های دو بندر ایلات و اشدود شده و توانسته‌اند آن را از مدار خارج کنند. این رسانه عبری زبان مدعی شد، هنوز اطلاعاتی در مورد میزان دسترسی هکرها به اطلاعات این دو سامانه در دست نیست و شاید این اقدام تنها با هدف از دسترس خارج کردن آن انجام گرفته است.

تعرفه اینترنت افزایش می‌یابد؟

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است که تصمیمی برای تغییر در تعرفه بسته‌های اینترنتی تلفن همراه وجود ندارد. صادق عباسی شاه کوه‌، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در پاسخ به این سوال که آیا در پی درخواست اپراتورها برای افزایش تعرفه اینترنت تلفن همراه، تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند، گفت: "در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه نداریم. صحبت‌هایی در این رابطه مطرح شده است، اما در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعرفه وجود ندارد. اپراتورها اگر شرط و شروط‌ها را درباره کیفیت سرویس‌ها رعایت کنند، با آنها درباره افزایش میزان تعرفه وارد گفت‌وگو می‌شویم".

حل برخی مشکلات گوشی Nothing Phone با به‌روزرسانی جدید

شرکت Nothing نسخه ۱.۱.۲ را برای سیستم عامل Nothing OS گوشی هوشمند Nothing خود عرضه می‌کند؛ این به روز رسانی جزئی است، اما بهبودهای مفیدی را برای این گوشی به ارمغان می‌آورد. با این به‌روزرسانی جدید، قابلیت نمایشگر همیشه روشن، اکنون به طور پیش فرض (و با زمانبندی سفارشی) روشن خواهد بود. این بدان معنی است که این ویژگی می‌تواند به طور خودکار شب‌ها خاموش شود و به تصمیم کاربر بستگی دارد.

این به‌روزرسانی گزینه‌ای را اضافه کرده است تا زمانی که صفحه نمایش خاموش است و کمی گوشی را حرکت می‌دهید، نماد اثر انگشت ظاهر شود. همچنین عملکرد حسگر اثر انگشت پس از به‌روزرسانی کمی سریع‌تر به نظر می‌رسد.

نتایج اورکلاک پردازنده Core i۹ ۱۳۹۰۰K

چند روز پیش، نتایج اورکلاک یکی از نمونه‌های مهندسی پردازنده Core i۷ ۱۳۷۰۰K از سری Raptor Lake تا فرکانس ۶ گیگاهرتز منتشر شد. حال، نتایج اورکلاک پردازنده پرچمدار Core i۹ ۱۳۹۰۰K تا همین فرکانس (۶ گیگاهرتز) منتشر شده است. دو پردازنده Core i۹ ۱۳۹۰۰K و Core i۷ ۱۳۷۰۰K بسیار شبیه هم بوده و هر دو، ۸ هسته P دارد. اصلی‌ترین تفاوت این دو پردازنده، وجود ۱۶ هسته E در پردازنده ۱۳۹۰۰K یعنی ۸ هسته E بیشتر از ۱۳۷۰۰K است. علاوه بر آن، پردازنده پرچمدار PL۲ یا حداکثر مصرف انرژی سطح دوم بیشتری نسبت به برادر کوچک خود دارد.

اسکرین شات اورکلاک نمونه مهندسی پردازنده i۹ ۱۳۹۰۰K توسط یکی از کاربران سایت Baidu با نام Xiaochun منتشر شده و این پردازنده را حین فعالیت در فرکانس ۶.۰ گیگاهرتز و زیر ولتاژ ۱.۵۴۶ ولت نشان می‌دهد. امتیاز این پردازنده در این فرکانس و ولتاژ در تست تک هسته CPU-z به ۹۷۶ رسیده است.

کد خبر 593554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.