«رئیس خوب»؛ یک اسپانیایی دیدنی در نقد سرمایه‌داری

«رئیس خوب» فیلمی پر از اشاره‌های اجتماعی است که شخصیت‌پردازی و گره‌افکنی مناسب و جذاب با زبانی طنز و کمدی اما با درون‌مایه تلخ و سیاه دارد و به نقد سرمایه‌داری می‌پردازد.

به گزراش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی «رئیس خوب» (The Good Boss) یک مجموعه بلند ۱۱۶ دقیقه‌ای، محصول سال ۲۰۲۱ میلادی از کشور اسپانیا است که به تازگی در نسخه‌ای باکیفیت اکران شده است، «فرناندو لئون د آرانوا» از فیلم‌سازان سرشناس سینمای اسپانیا، کارگردانی این اثر را بر عهده دارد. او همراه با پدرو آلمادووار، رکورددار دریافت جایزه بهترین کارگردان گویا (اسکار سینمای اسپانیا) است.

وی که پیش از این آثاری چون «یک روز عالی» و «دوشنبه‌ها در آفتاب» را ساخته و در ژانر کمدی - درام چهره شاخصی محسوب می‌شود، فیلم تازه خود را نیز در همین ژانر ساخته است.

«رئیس خوب» شخصیت محوری این فیلم، ماجرای مرد میان‌سالی به نام «بلانکو» را روایت می‌کند که صاحب کارخانه ساخت ترازو است. او در حالی که کارخانه‌اش به دریافت یک جایزه کسب‌وکار نزدیک شده، تلاش می‌کند مشکلات کارمندانش را حل کند تا آن‌ها با روحیه‌ای بهتر در روز بازدید از کارخانه‌شان در محل کار حاضر شوند و در نهایت این کارخانه، جایزه را ببرد. با این حال، شرایط به خوبی پیش نمی‌رود و «بلانکو» در گرداب مشکلات عجیب، گرفتار می‌شود.

«رئیس خوب» اثری است که با زبانی طنز و کمدی اما با درون‌مایه تلخ و سیاه، به نقد سرمایه‌داری می‌پردازد.

«خاویر باردم» بازیگر نقش اصلی و محور فیلم است که پس از «دوشنبه‌ها در آفتاب» یک بار دیگر با آرانوا کارگردان این اثر همکاری کرده است. او با نقش‌آفرینی جالب توجه، استعداد ویژه خود را در طنز نشان می‌دهد. مانولو سولو دیگر بازیگر شناخته‌شده فیلم است.

نمادین بودن داستان و روایت فیلم که در یک کارخانه ترازوسازی رخ می‌دهد، کاملاً هویدا است و کنایه‌ای از بخش‌های کلیدی جامعه که باید همه چیز در آنها دقیق و میزان باشد، اما در واقع این‌طور نیست. صحنه نمادین ترازوی شاخص جلوی دروازه ورودی کارخانه که هیچ‌گاه، دو کفه هم سطح با هم پیدا نمی‌کند و آخرش به ضرب فریب و زور (نصب یک گلوله در زیر یک کفه) به ظاهر دو کفه‌اش هم‌سطح می‌شوند، از فضاهای جالب و دیدنی این فیلم محسوب می‌شوند.

فرناندو لئون د آرانوآ در این فیلم قصه خود را با حوصله تعریف می‌کند تا جایی که فیلم در نیمه نخست، کمی کند و سرگردان به نظر می‌رسد اما در ادامه ریتم بهتری می‌یابد و خرده‌داستان‌ها، نقش خود را در پیشبرد شاه‌پیرنگ قصه نشان می‌دهند. «رئیس خوب» فیلمی پر از نمادپردازی و اشاره‌های اجتماعی است که شخصیت‌پردازی و گره‌افکنی مناسب و جذابی دارد.

این فیلم که امتیاز مناسب ۷.۲ را از کاربران آی‌ام‌دی‌بی و نمره متوسط ۵۵ را از منتقدان متاکریتیک دریافت کرده، در عین حال با نمره ۹۳، محبوب منتقدان راتن تومیتوز بوده است. «رئیس خوب» که در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم سن سباستین رونمایی شد، با نامزدی در ۲۰ رشته، رکورد نامزدی در جشن گویا را شکست و جوایزی چون بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد را گرفت.

رئیس خوب، پنجمین فیلمی است که لئون د آرانوآ کارگردانی می‌کند و در استودیوی شخص او ساخته شده است. «پرنسس‌ها» که سال ۲۰۰۵ در کمپانی وی ساخته شد شش جایزه گویا برد. فیلم دیگر وی «یک روز عالی» با بازی بنسیو دل تورو و تیم رابینز در بخش دوهفته کارگردان‌های کن به نمایش درآمد.

کد خبر 592241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.