۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
«جوخه حکم» روی صحنه تالار هنر

نمایش «جوخه حکم» با طراحی و کارگردانی بهزاد سیفی و با اقتباس از درام تلویزیونی «دوازده مرد خشمگین» اثر رجینالد رز، این روزها در تالار هنر اصفهان روی صحنه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد سیفی اظهار کرد: «جوخه حکم» اقتباسی از درام تلویزیونی «دوازده مرد خشمگین اثر رجینالد رز» است که ابتدا در سال ۱۹۵۴ به‌صورت اپیزود تلویزیونی تهیه شد و بازخورد موفقیت‌آمیزی در میان مخاطبان داشت و در سال ۱۹۵۷ توسط سیدنی لومت کارگردانی شد. تهیه‌کنندگی این فیلم نیز به عهده رجیندالد رز و هنری فاندا بود که نقش اصلی فیلم را نیز ایفا کرد. این فیلم اگرچه در گیشه با موفقیتی مواجه نشد، اما از نظر منتقدان و جشنواره‌های مختلف به توفیق بسیاری دست پیدا کرد؛ ضمن اینکه در سال ۱۹۹۷ شبکه تلویزیونی "ام جی ان" این فیلم را مجدداً تولید کرد.

طراح و کارگردان تئاتر «جوخه حکم» افزود: بعدها فیلم‌های دیگری در کشورهای مختلف مانند اسپانیا، هند، چین و آلمان به‌صورت سینمایی و تلویزیونی تهیه شد که در سال ۱۹۹۷ به‌صورت تلویزیونی پخش شد و بارها روی صحنه رفت و اقتباس‌های بسیاری نیز به سبک‌های مختلف از این اثر انجام شد ازجمله اینکه تعداد کاراکترها کاهش یافت و یا تغییراتی از جمله اضافه کردن کاراکترها و تغییر اسامی انجام شد.

وی گفت: در اقتباسی که ما در نمایش «جوخه حکم» انجام دادیم کلیت این اثر حفظ شده است، اما در جزئیات با تغییرات بسیار و بازنویسی متن و جزئی‌نگری مواجه بودیم تا شخصیت‌ها بُعد بیشتری بگیرند.

سیفی با اشاره به جزئیات و تغییرات این اثر اظهار کرد: تفاوت عمده و گسترده‌ای که این اثر سینمایی می‌تواند با اجرای صحنه‌ای خود داشته باشد این است که به‌رغم اینکه این نمایشنامه بارها روی صحنه رفته است اما صرفاً یک تبدیل از نوع سینمایی به تئاتری نیست و رگه‌هایی از تئاتر را داشته و بارها در نقاط مختلف جهان روی رفته است.

کارگردان تئاتر «جوخه حکم» با بیان اینکه تفاوت اساسی در نوع سینمایی و تئاتری «جوخه حکم» حضور دوربین در نوع سینمایی و تلویزیونی است، ادامه داد: وقتی قاب دوربین را به‌عنوان یک راوی و بازیگر اصلی از دست می‌دهیم تفاوت عمده‌ای اتفاق می‌افتد؛ تفاوت اصلی تئاتر «جوخه حکم» با فیلم سیدنی لومت نیز در نبودن دوربین است؛ بنابراین نگاه ما به این اثر کاملاً به شکل دیگری است و باید به شیوه تئاتریکال کارگردانی شود؛ چراکه مهم‌ترین عنصر یعنی دوربین در این تئاتر حذف شده و این موضوع بسیار مهم است، ضمن اینکه زمان اثر نیز به دوره معاصر نزدیک‌تر شده است و مکان آن نیز به یک مخروبه و زیرزمین تغییر داده شده که جزو تغییرات عمده و پیش‌برنده کار بوده است.

وی گفت: «جوخه حکم» پنجمین اثر من در قالب کارگردانی تئاتر است؛ پیش از آن کارگردانی دو نمایش "کمدی ارتفاعات" در سال ۹۳ و "این آب آشامیدنی نیست" اثری از وودی آلن در سال ۹۸ را در ژانر کمدی داشتم که دومی در دوران کرونا تقریباً قربانی شد. همچنین دو نمایش "کوری" بر اساس رمان کوری از ساراماگو و نمایش "شرلوک هلمز" که در سال ۹۶ به ترجمه خودم برای نخستین بار در ایران به روی صحنه رفت و یک کار پلیسی-جنایی بود را داشتم.

وی افزود: نمایش «جوخه حکم» نیز از این جهت به شرلوک هلمز شباهت دارد که در ژانر جنایی است البته کلیت اثر، درام بوده است، اما رگه‌هایی از ژانر پلیسی و جنایی در آن به چشم می‌خورد.

سیفی گفت: علی صادقی، محمدرضا شیروانی، امیر شاهین‌مرادی، رامین ربیعی، امیرحسین خامسی‌پور، معین غروی و امیرمحمد بصیری در این نمایش به ایفای نقش پرداخته‌اند، صبا نساج‌پور طراح گرافیک و بازنویسی اثر به عهده بهزاد سیفی است. دستیار کارگردان معین غروی، بابک سیفی مدیر اجرایی، شایان مهذب‌نیا منشی صحنه، امیرمحمد بصیری مدیر صحنه، حسین وکیلی دستیار صحنه و حمیدرضا مشتاقی مشاور حقوقی است. همچنین عکاس صحنه سعید سلیمانی و داوود مردانی و علی نوروزی مسئول ساخت تیزر و ویدئو هستند و موسیقی تیزر و میکس و مسترینگ نیز توسط میلاد بیضا انجام شده است.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای تماشای تئاتر «جوخه حکم» می‌توانند تا سیزدهم اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۵ به سالن تماشا واقع در تالار هنر اصفهان مراجعه کنند. همچنین تهیه بلیت به‌صورت حضوری از طریق مراجعه به گیشه و یا از طریق سایت http://www.tiwall.com امکان‌پذیر است.

کد خبر 557185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.