آفتی به نام پخش سریال‌های تکراری

شبکه‌های مختلف و اصلی تلویزیون هم‌زمان با ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، ویژه‌برنامه‌های متنوع، جدید و سریال‌ محرمی تازه‌ای روی آنتن نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی و رصد برنامه‌هایی که ویژه ماه محرم پخش‌شده یا در حال پخش هستند نشان می‌دهد، دست تلویزیون از تولید برنامه‌های جدید و جذاب که با ساختار و رویکرد متفاوتی به این مناسبت بپردازد، خالی است. وضعیت سریال‌های تلویزیون نیز بدتر است و محرم امسال از سریال محرمی جدید خبری نبود.

هیچ‌کدام از شبکه‌های تلویزیون، سریال جدیدی به مناسبت ماه محرم روی آنتن نداشتند. شبکه یک که پس از پایان مجموعه «مستوران»، مینی‌سریال «پازل» را بازپخش کرده بود، هم‌زمان با آغاز ماه محرم یک سریال تکراری دیگر یعنی «شب دهم» اثر حسن فتحی را جایگزین آن کرد.

تکرار این سریال خاطره‌انگیز تابه‌حال بارها از تلویزیون پخش‌شده است. شبکه دو سراغ پخش سریالی محصول سال ۶۴ رفته و مجموعه «پیر وفا» ساخته مجتبی یاسینی را روی آنتن برده است. این سریال زندگی و فداکاری «هانی بن عروه» برای کمک به یاران امام حسین (ع) را روایت می‌کند.

شبکه سه پخش «برف بی‌صدا می‌بارد» را ادامه خواهد داد. تنها سریال جدید تلویزیون مرتبط با امام حسین (ع) و عاشورا، مجموعه «عشق کوفی» ساخته حسن آخوندپور است که به‌تازگی جلوی دوربین رفته است و قصه عاشقانه‌ای را در سال ۶۱ هجری قمری و در کوفه، روایت می‌کند و ماجرای آن تا شهادت امام حسین (ع) ادامه پیدا می‌کند.

شبنم قربانی و نادر فلاح از بازیگران این سریال محصول سازمان اوج هستند. طبق روال معمول هر سال مجموعه «مختارنامه» از شبکه آی‌فیلم روی آنتن است و بازپخش مجموعه «یلدا» به کارگردانی حسن میرباقری و محصول سال ۹۱ نیز روی آنتن شبکه تماشا است. این سریال درباره زندگی مردی است که تعزیه‌خوان بوده است و محرم هرسال مراسم تعزیه برگزار می‌کند.

اگر نگاهی به شبکه یک و حتی سه سیما داشته باشیم با این معضل روبه‌رو می‌شویم که مدتی است سریال تکراری پخش می‌کنند تا مجموعه‌ای جدید روی آنتن بیاید. یا باید تلویزیون به سمت پخش سریال هفتگی برود یا اگر قرار است سریال هر شبی داشته باشد این نوع رفتار، برای آینده مدیران جدید تلویزیون چالش‌برانگیز خواهد شد.

وظیفه پخش تکرار سریال‌های قدیمی و آرشیوی تلویزیون به عهده شبکه‌هایی همچون تماشا و آی‌فیلم گذاشته شده است و در حالی که مخاطبان منتظر سریال‌های جدید هستند، شبکه‌های سراسری سیما که همان آرشیوی‌ها را بارها پخش می‌کنند.

اگر رسانه ملی دورنما و چشم‌اندازی برای ساخت سریال‌ها و برنامه‌سازی‌هایش قرار دهد مجبور نخواهد شد که با پایان یک سریال جدید، چند ماهی آنتن را به تکرار مجموعه‌های قدیمی واگذار و مخاطب را دلسرد کند.

مخاطبی که نسل به نسل، تفاوت‌ها و ذائقه‌های مختلفی دارند و جذب و نگهداشت هرکدام پای شبکه‌های سیما فوت‌وفن و اقناع‌سازی خاصی می‌طلبد. توجه به محتوا و تکیه بر برنامه‌ریزی دقیق و منسجم می‌تواند راهکاری مؤثر برای رسانه‌ای باشد که فراگیرترین است و دسترسی عموم به آن بیشتر از هر رسانه دیگری است.

کد خبر 592034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.