رونمایی از آلبوم نغمه‌های عاشورایی در هنرسرای خورشید اصفهان

آلبوم نغمه‌های عاشورایی محمدرضا قربانی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در هنرسرای خورشید رونمایی و امضا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آئین رونمایی از آلبوم نغمه‌های عاشورایی محمدرضا قربانی _شامگاه جمعه هفتم مردادماه_ با حضور جمعی از مسئولان شهری و استادان موسیقی و هنر در هنر سرای خورشید اصفهان برگزار شد.

در ابتدای مراسم چند قطعه ضبط شده نغمه‌های عاشورایی پخش شد و سپس حسن منصوری استاد نوازنده نی، اظهار کرد: کلمه «پیش» در فرهنگ ما بسیار پر استفاده است. در موسیقی نیز ما پیش درآمد، پیش تحریر، پیش زنگوله و به همین ترتیب که از ردیف کلمه پیش زیاد به‌کار رفته است، همچنین حتی در تئاتر نیز مرسوم بوده که قبل از اجرای نمایش پیش پرده انجام شود، در موسیقی مذهبی به غیر از تعزیه، در روضه‌خوانی‌ها اکثر منبری‌های به‌نام پیش منبری داشتند که قبل از روحانی و آن سخنران اجرا می‌شده است.

وی ادامه داد: در کل کلمه «پیش» کاربرد فراوان دارد و در موسیقی تعزیه نیز به عنوان پیش واقعه و پیش‌خوانی داریم. پیش واقعه‌ها در تعزیه عبارتند از مختصری از جریانی که قرار است در خود واقعه که همان شبیه خوانی باشد، اتفاق بیفتد.

منصوری افزود: کاری که استاد قربانی انجام دادند (نغمه‌های عاشورایی)، یک کار هنری است، ما این اثر را یک کار هنری می‌بینم و یقیناً برای تعزیه‌خوان نمی‌تواند الگو باشد، ولی می‌تواند راهگشا بوده و مسیر را هموار کند.

این استاد نی گفت: آنچه که مسلم است از قدیم موسیقی‌دانان با تعزیه‌خوان‌ها با هم تقابل داشتند. به یاد دارم که کودک بودم و در تعزیه حبیب آباد یک عزیزی فلوت‌زن بود و این فلوت‌زن ریتم پیش واقعه حر را تند کرده بود و تقابلات بسیار خوب بوده، چراکه همه ریشه در موسیقی ایرانی داشتند و اکنون متأسفانه بعضی موسیقی‌های لس‌آنجلسی در تعزیه ما نفوذ کرده و تعزیه را از اصلش دور می‌کند، تعزیه‌خوان با تصنیف یک آهنگ لس‌آنجلسی متن و شعر را تغییر داده و می‌خواند و دست‌اندرکاران تعزیه بسیار باید دقت کنند.

منصوری افزود: این کار نغمه‌های عاشورایی می‌تواند نقطه عطفی باشد تا پیش واقعه‌هایی که در مکتب موسیقی اصفهان هست احیا شود.

در ادامه برنامه گروه استاد محمدرضا قربانی قطعه «رهسپار عشق» که مربوط به ورود و تصمیم امام حسین (ع) جهت آمدن به سمت کربلا است و قطعه «آزادگی» که مربوط به شخصیت جناب حر است را به صورت زنده اجرا کرد.

ابوالفضل شریفی نوازنده درام، مرتضی اشراقی نوازنده نی، سعید نبئی نوازنده ترومپت، علی‌رضا قربانی نوازنده پیانو، حسن قربانی همخوان با صدای محمدرضا قربانی این قطعه را اجرا کردند.

در پایان این مراسم، علی عطریان رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، استاد تقی نبئی از پیشکسوتان هنر تعزیه، سعید نبئی نوازنده ترومپت و جمعی دیگر از مسئولان و استادان موسیقی و هنر، آلبوم نغمه‌های عاشورایی را رونمایی کردند.

رونمایی از آلبوم نغمه‌های عاشورایی در هنرسرای خورشید اصفهان

کد خبر 591966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.