از بازگشایی مدارس طبق دستور ستاد کرونا تا مشکل سرویس بهداشتی ۶ هزار مدرسه

بازگشایی مدارس طبق دستور ستاد کرونا، مشکل سرویس بهداشتی ۶ هزار مدرسه، دانش‌آموزان ایرانی و ضعف در زبان فارسی، کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم با همیاران سمپاد، ۸۱ درصد قبولی کنکور متعلق به طبقه بالاشهر، مربیان کودکستان‌ها رابطه استخدامی با آموزش‌وپرورش ندارند را در بسته آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: از آنجایی که معلمان خواستار بحث رتبه‌بندی هستند، ایرادهایی را در این زمینه، کمیسیون تلفیق قوانین و مقررات مجلس بر آئین‌نامه مطرح کرد که دو روز پیش به دستمان رسید و دیروز هم در کمیسیون مربوطه آن را بررسی کردیم و در اولین جلسات دولت برای نهایی کردن آئین‌نامه، آن را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: هفته آینده مصوبات زیادی برای بررسی داریم اما این موضوع مورد تاکید رئیس‌جمهور است و در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت. برای اجرا کردن هر برنامه‌ای، ابتدا قانون می‌شود سپس تبدیل به آئین‌نامه و شیوه‌نامه خواهد شد که ما شیوه‌نامه را همزمان انجام دادیم که معطل این کار نشویم. سامانه مربوطه نیز آماده است و بارگذاری خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: فرهنگیان عزیز انتظار داشتند که رتبه‌بندی زودتر انجام شود اما مراحل قانونی باید طی شود. امروز آئین‌نامه از جهت کلی هنوز نهایی نشده و فقط ایرادهای آن برطرف شده است. معلمان نگران نباشند، اجرای این اصل از تاریخ ۳۱/‌۰۶/‌۱۴۰۰‬ است.

وی در پاسخ به این پرسش که با شیوع مجدد کرونا، آیا برنامه خاصی برای مدارس دارید یا خیر، اظهار کرد: بارها عرض کرده‌ام که آخرین جایی که تعطیل می‌شود و اولین جایی که باز می‌شود در همه‌گیری‌ها و بیماری‌ها، «مدرسه» است. البته باید رعایت کنیم. در آخرین جلسه دولت تصویب شد که سال آینده مدارس و دانشگاه‌ها حضوری شوند. اگر موردی پیش بیاید، ستاد کرونا مطرح می‌کند و ما هم تابع خواهیم بود.

نوری در خصوص استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها، ابراز کرد: ما برای استفاده از دانش‌بنیان‌ها، نهادسازی کرده‌ایم. یکی از وظایف قرارگاه عدالت تربیتی این است که گروه‌های جهادی، خودجوش و مردمی را با توجه به شعار مردمی‌سازی جلو ببرد و ما هم به جد پیگیری می‌کنیم. تاکنون نیز جلسات مختلفی را با گروه‌های مختلف مردمی برگزار کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برای داشتن یک حکمرانی شایسته، ناگزیریم که رتبه‌بندی معلمان را اعمال کنیم و باید حتماً از مردم استفاده کنیم. این راهبرد را از صدر اسلام و ابتدای انقلاب داشته‌ایم. رئیس‌جمهور هم که دیشب سرزده به نمایشگاه آمدند این قضیه را ثابت کردند. ما هم در وزارتخانه‌ها پیرو همین روند مردمی و تحولی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به بحث بودجه‌بندی گفت: بخشی از بودجه اختصاص داده شده مربوط به مناطق محروم و بخشی برای تکمیل مدارس خیرین است. ما امسال با سفرهای دولتی توانستیم بیش از سه برابر اعتبارات آموزش و پرورش را برای تکمیل واحدهای آموزشی اختصاص دهیم.
وی درباره اختصاص بودجه‌های استانی، اظهار کرد: تخصیص این بودجه متأسفانه کمی دیر انجام شد و اکنون شروع شده است.

۶ هزار مدرسه با مشکل سرویس بهداشتی مواجه هستند

مهرالله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه تعمیرات جزئی مدارس بر عهده مناطق آموزش و پرورش است، گفت: شش هزار مدرسه با مشکل سرویس بهداشتی مواجه هستند که حل آن در دستور کار است. تعطیلی مدارس با شیوع کرونا ضمن مصائبی که برای نظام تعلیم و تربیت به بار آورده بود، فرصت خوبی بود تا برخی کاستی‌های نظام آموزشی همچون فضای نامناسب و رسیدگی به آن انجام شود.

اخیراً، اظهارات یکی از شرکت‌کنندگان نوجوان و برتر در برنامه استعدادیابی عصر جدید درباره وضعیت مدرسه‌اش و اینکه در صورت برگزیده شدن در این برنامه، آبخوری مدرسه‌شان که در شهر قدس قرار دارد را تعمیر می‌کند یک‌بار دیگر بحث مشکلات مدارس را پیش کشید.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت تعمیرات مدارس اظهار کرد: تعمیرات جزئی، تعمیرات اساسی و تخریب و بازسازی در مدارس انجام می‌شود. تعمیرات اساسی مدارس که شاخص‌ها و ویژگی‌های آن مشخص شده و تخریب و بازسازی که ویژگی‌های مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی نیز مشخص شده است جزو وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و انجام تعمیرات جزئی برعهده آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مشکل مدارس نباید حل شود تا به عنوان مثال، دانش‌آموزی مانند علی طولابی در برنامه "عصر جدید" بگوید اگر برنده شوم می‌خواهم با پول آن آبخوری مدرسه‌ام را تعمیر کنم، افزود: اگر آبخوری مدرسه مشکل داشته باشد باید توسط مدرسه یا منطقه آموزش و پرورش حل شود.

رخشانی مهر درباره اینکه درگذشته مطرح شده بود قرار است تعمیرات جزئی مدارس برعهده سازمان نوسازی قرار بگیرد، گفت: خیر چنین نیست، در زیر نظام فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین، تعمیرات جزئی برعهده مناطق آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی درباره اینکه با توجه به دستور نهاد ریاست جمهوری برای شناسایی مشکلات مشابه در مدارس تا مهرماه، آیا شناسایی این مدارس برعهده سازمان نوسازی مدارس است، مطرح کرد: خیر. وزیر آموزش و پرورش بخشنامه آن را به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده است تا مدارس دارای مشکل شناسایی و حل شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم و ادارات کل آموزش و پرورش متمرکز در مراکز استان‌ها هستند، سازمان نوسازی در مناطق آموزش و پرورش شهرستان‌ها نیرو ندارد و این در اختیارات ادارات آموزش و پرورش استان‌ها است به همین دلیل مأموریت به آنها ابلاغ شده تا مشکلات مدارس راشناسایی و حل کنند در این میان اگر سازمان نوسازی بتواند کمکی کند قطعاً انجام می‌دهیم.

وی درباره مشکلات سرویس بهداشتی مدارس به‌ویژه مدارس مناطق حاشیه‌ای و روستایی، مطرح کرد: ۱۱ هزار سرویس بهداشتی مشکل داشتند که به ۶ هزار مورد کاهش یافته است و حل مشکلات آنها در دستور کار قرار دارد؛ منتظر ابلاغ و تخصیص اعتبار سال ۱۴۰۱ هستیم.

رخشانی مهر ادامه داد: مدرسه‌ای وجود ندارد که از ابتدا سرویس بهداشتی نداشته باشد بلکه به مرور زمان و عدم تعمیر دچار آسیب شده و اکنون قابل استفاده نیست، این مشکلات می‌تواند در مدارس مناطق شهری نیز باشد، برای حل مشکل ۴۶۰ میلیارد تومان سال گذشته اختصاص یافت و ۴۳۰ میلیارد تومان نیز امسال اختصاص می‌یابد.

وی درباره حاشیه‌هایی که در فضای مجازی پیرامون مهاجرت یکی از مدیران این سازمان به کانادا و مرتبط کردن آن با ابهامات مالی، مطرح است، گفت: این فرد در گذشته معاون مشارکت‌های نوسازی مدارس استان تهران بود و پس از آن مدیرکل مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس شد و مسئولیت مالی نداشت تا پولی در اختیارش باشد بلکه در حوزه مشارکت‌ها و خیرین فعال بود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: با تغییر دولت، او جابه‌جا شد و فرد جدیدی مسئولیت را پذیرفت و جلسه تودیع و معارفه نیز برگزار شد. حتی اگر این فرد بر فرض از کشور هم خارج شده باشد به این معنا است که ممنوع‌الخروج نبوده و یک روند قانونی را طی کرده است.

دانش‌آموزان ایرانی و ضعف در "زبان فارسی"

محمد فقیری؛ استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آموزش و پرورش در مورد دلایل ضعف و ناکارآمدی آموزش‌ها درباره زبان فارسی که به عنوان زبان رسمی و معیار کشور هم برشمرده می‌شود، گفت: شاید بتوان گفت مشکل ضعف ادبیات، نبود متون ادبی جالب و جذاب باشد که از برجسته‌سازی، ادبیت متن و پی رنگ‌پردازی خوبی برخوردار نیستند یا از نظر محتوایی برای دانش‌آموزان جذابیت ندارند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان ایرانی متأسفانه با کتاب‌های درسی ارتباط برقرار نمی‌کنند و چنین می‌پندارند که اطلاعات آن را باید حفظ کنند؛ این دیدگاه از دیرباز در مدارس ما وجود داشته است که کتاب درسی، مخزن اطلاعات و ذهن دانش‌آموزان انباری است که باید این اطلاعات را تا روز امتحان در خود حفظ کند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان و ادبیات از یکدیگر جدا نیستند، اظهار کرد: زبان با فرایندهای ادبی مثل برجسته‌سازی و انواع هنجارگریزی و هنجارافزایی به ادبیات تغییر می‌یابد. نظریه ادبی بر این اصل استوار است که ذهن انسان محاکاتی است؛ یعنی داستان‌ساز است و با داستان زندگی می‌کند و اینگونه یاد می‌گیرد؛ در نتیجه حیطه گرایشی یا عاطفی یادگیری تحریک می‌شود و یادگیری بهتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: علاوه بر حیطه شناختی، باید به حیطه عاطفی در گزینش متون و تألیف آنها توجه کنیم حتی به حیطه حسی حرکتی و مهارتی و عناصر مثل تقلید، نوآوری و خلاقیت توجه خاصی داشته باشیم.

فقیری با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش ما یادگیری به مثابه تغییر رفتار، کمتر مورد توجه قرار گرفته و حتی معلمان و دانش‌آموزان از این تعریف یادگیری شناختی ندارند، گفت: بنابراین از جریان یادگیری لذت نمی‌برند؛ در نتیجه با متون درسی ارتباط برقرار نمی‌کنند همچنین این دیدگاه کمیت‌گرا، حجم‌گرا و حافظه‌محور علاوه بر آن نبود نظریه و روش در تألیف کتاب‌های درسی خود از عوامل اصلی ضعف دانش‌آموزان در همه دروس به خصوص زبان و ادبیات فارسی است.

وی دلیل دیگر ضعف دانش‌آموزان ایرانی در تسلط بر زبان فارسی را نبود برنامه‌ریزی آموزشی برای رشد زبانی از پیش از دبستان تا آخر دبیرستان در این حوزه دانست و اظهار کرد: کودکان از پنج ماهگی شروع به زبان‌آموزی می‌کنند و تقریباَ تا پنج سالگی دوره حساس زبان‌آموزی را می‌گذرانند؛ اگر در این پنج سال در معرض زبان قرار نگیرند، دیگر هرگز زبان و تفکر را فرا نمی‌گیرند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای این دوره حساس زبان‌آموزی، در گزینش داستان، شعر و … بر اساس معیارهای زبانشناسی و روانشناسی رفتار نمی‌کنیم، نظریه نداریم و بر حسب تجربه و سلیقه عمل می‌شود.

وی اظهار کرد: در کتاب‌های فارسی و نگارش مهارت‌های نوشتاری و خواندن بر مهارت‌های گفتاری و شنیداری غالب است؛ در این زمینه نیز نظریه و پژوهش نداریم، برنامه‌ریزی زبانی نکرده‌ایم مثلاَ نمی‌دانیم در ۶ کتاب نگارش دبستان، بچه‌های ما چقدر نویسندگی خلاق یاد می‌گیرند.

فقیری با اشاره به اینکه کدها یا ذخیره واژگانی برای دانش‌آموزان ما کم است، تصریح کرد: پردازش زبانی معلمان و دانش‌آموزان ما هم پایین است؛ شاید یکی از علت‌های اصلی این باشد که متون، خبری و مکانیکی نوشته شده‌اند، از ویرایش سبکی و ساختاری برخوردار نیستند، کدگذاری نشده‌اند، سبک‌های متنوعی ندارند، بیشتر بر اساس هرم وارونه هستند.

وی معتقد است که باید مهارت‌های چهارگانه زبانی در کتاب‌های مختلف بر اساس نظریه نه بر مبنای شناخت تجربی تقویت شود همچنین روی هوش زبانشناختی بیشتر تأمل کنیم و یکی از دلایل افت ما در امتحان پرلز نیز همین است. قدرت پردازش، درک مطلب و به طور کلی هوش زبانشناختی دانش‌آموزان ما پایین است و در نتیجه در امتحان پرلز از رتبۀ بالایی برخوردار نیستیم.

فقیری یکی از راه‌های افزایش ذخیره واژگانی را استفاده از راهبردهای زبانشناسی پیکره‌ای دانست که این کاری بسیار تخصصی است و زبانشناسان باید به دفتر تألیف کتب درسی در این زمینه کمک کنند. این کار هم نیاز به نظریه و تخصص دارد. مثل تصویرسازی و گرافیک کتاب‌هاست.

وی ادامه داد: راهکار دیگر کدگذاری و سبک شناسی کتاب‌های درسی است؛ کدگذاری به دنبال چیستی متن است و سبک شناسی به چگونگی ارائه و سبک بیان آن می‌پردازد. با کدگذاری، مفاهیم را غربال و توان پردازش ذهن را افزایش می‌دهیم؛ با سبک شناسی یاد می‌گیریم که چگونه مفهومی را با روش‌های مختلف بیان کنیم. ضعف مهارت‌های چهارگانه در کتاب‌های درسی بر تضعیف این مهارت‌ها در دانش‌آموزان مؤثر بوده و مشکل اساسی ما در یادگیری نیز کتاب‌های درسی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در تألیف کتاب فاقد نظریه و روش‌شناسی هستیم، کمتر به تحلیل، ارزیابی و فرا تحلیل می‌پردازیم. در کتاب‌های راهنما نظریه و روش خاصی حتی برای تدریس ارائه نمی‌کنیم. معلمان و دانش آموزان ما در کتاب‌های درسی با تعدادی تصویر و بندنوشت روبرو می‌شوند. معماری و مهندسی کتاب‌ها در دست گروه تألیف است و معلم مجری آنها است بدون اینکه از چگونگی تألیف، الگوهای طراحی آموزشی، الگوها و روش‌های تدریس خاص آن کتاب اطلاعی داشته باشد.

فقیری به اهمیت انواع هوش علاوه بر هوش زبانشناختی در ارتقای زبان فارسی تاکید و بیان کرد: هوش روایی باعث رشد بیانگری و داستان‌گویی در دانش‌آموزان، هوش میان فردی بر گفت‌وگو و تعامل بیشتر تمرکز دارد و هوش اجتماعی نیز منجر به شناخت رفتاری بیشتر می‌شود و هوش هیجانی فرد را با هیجانات و عواطف خودش آشنا می‌کند. هوش روایی و میان فردی نقش خاصی در گسترش ذخیره واژگانی و افزایش پردازش ذهنی دارد.

"همیاران سمپاد" تابستان به کمک دانش‌آموزان مناطق محروم می‌روند

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در قالب طرح «همیار سمپاد» به دانش‌آموزان حاشیه شهرها، مناطق کم‌برخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، خدمت‌رسانی می‌کند. براساس اظهارات عباسعلی مظفری، مشاور و مدیر حوزه ریاست سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پیرامون طرح «همیار سمپاد»، مجموعه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بخصوص مدارس سمپاد که مدارسی پیشرو در نظام تعلیم و تربیت هستند به عنوان وظیفه ذاتی؛ خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان حاشیه شهرها، مناطق کم‌برخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند را در اولویت قرار داده است.

بر این اساس خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار مستعدی که دسترسی کامل به امکانات و محتوای آموزشی مناسب ندارند؛ با استفاده از ظرفیت‌های موجود انجام و برای رفع محرومیت‌های آموزشی از طریق اجرای این طرح اقدام می‌شود. این طرح با مشارکت و یاری مدیران مدارس، برای آموزش دانش‌آموزانی که بعضاً دچار نواقص و کاستی‌های علمی، آموزشی و پژوهشی هستند و در مدارس کم‌برخوردار روستاها و حواشی شهرها درس می‌خوانند ارائه می‌شود.

ارائه کمک‌های درسی و آموزشی به دانش‌آموزانی که دسترسی کامل به سامانه و محتوای آموزشی شبکه‌های اینترنتی آموزش و پرورش و … را نداشته باشند؛ بهره‌مندی از توانمندی‌های دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان استان برای کمک به سایر دانش‌آموزان با نظارت مدیران مدارس و تقویت حس مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس و همدلی مؤمنانه در دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان از جمله اهداف اجرای این طرح ذکر شده است.

قرار است دانش آموزان سمپادی در این طرح مشارکت کنند. تمرین آمادگی برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در سطوح بالاتر، یادگیری همزمان و تمرین کاربست دانش و اطلاعات و دانش نظری، یاری و خدمت رسانی به دانش‌آموزان مشتاق یادگیری بیشتر، سهیم شدن در موفقیت‌های دیگران؛ آشنایی با مسائل و مشکلات دیگران و تلاش جهت رفع آن، دوست‌یابی و آشنایی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهرهای مختلف کشور عزیزمان، مهرورزی، نوع دوستی و احساس سودمندی و داشتن حس خوب در همدلی و کمک به هم‌نوعان، تقویت فن بیان، جرئت‌ورزی و تقویت اعتماد به نفس، جبران زحمات و بخشی از هزینه‌هایی که در طول سال‌های تحصیل شده است و آشنایی با فنون معلمی از جمله فواید شرکت دانش آموزان در این طرح به شمار می‌رود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان توانمند و علاقه‌مند به آموزش دیگر دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان با هماهنگی و دریافت رضایت از اولیا آنان انجام خواهد شد. شناسایی دانش‌آموزان مستعد و نیازمند حمایت آموزشی نیز به تفکیک جنسیت، پایه تحصیلی، شهرستان / ناحیه / منطقه محل سکونت توسط مناطق آموزشی و ارائه به رئیس اداراه استعدادهای درخشان به عنوان مسئول پیگیری صورت گرفته و تقسیم‌بندی دانش‌پذیران در بین مدارس متوسطه اول و دوم سمپاد و انتخاب دبیران تخصصی هر مدرسه جهت نظارت بر اجرای کار انجام می‌شود.

معرفی حداقل یک دانش‌آموز یادگیرنده به هر یک از دانش‌آموزان سمپاد یاد دهنده و برقراری تماس تلفنی حداقل دو ساعت در هفته برای پاسخ‌گویی به سوالات و رفع اشکالات درسی زیر نظر مدیر، معاونان و دبیران مدرسه مدنظر است. همچنین جریان‌سازی فرهنگی و دعوت از داوطلبان، نهادها، سازمان‌ها، خیرین و افراد علاقه‌مند جهت مشارکت در این اقدام و کمک به هم‌نوعان و همچنین همکاری با دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمت‌رسان در مناطق کم‌برخوردار، شناسایی اساتید، معلمان و دانش‌آموزان، بویژه فارغ‌التحصیلان و اولیا توانمند و علاقمند به ارائه خدمات داوطلبانه، شناسایی حداقل یک مدرسه متناظر در هر منطقه توسط رؤسای ادارات سمپاد با توجه به لزوم تفکیک جنسیت مدارس در دو دوره اول و دوم متوسطه و خواهر خوانده و برادر خوانده داشتن مدارس سمپاد در این طرح مدنظر است.

آموزش مجازی از طریق سایت https://kelasgardi.com در جریان است و دانش‌آموزان می‌توانند به صورت رایگان از محتوای آموزشی مدرسه و خدمات دیگر آن استفاده کنند.

۸۱ درصد قبولی‌های کنکور در تهران متعلق به طبقه بالای شهر

محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه بی‌عدالتی آموزشی وجود دارد، گفت: چرا باید ۸۱ درصد قبولی کنکور برای دهک‌های بالای جامعه باشد و سهم دهک‌های پایین جامعه کمتر از ۲۰ درصد بوده که این گواهی بر ناعدالتی آموزشی در کشور است.

در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در تذکری به وزیر آموزش و پرورش گفت: آمار قبولی‌های کنکور در تهران نشان می‌دهد که ۸۱ درصد قبولی‌ها متعلق به طبقه بالا شهر بوده و کمتر از ۲۰ درصد متعلق به دانش‌آموزان پایین شهر تهران است که این یک ناعدالتی آموزشی بوده و باید وزارت آموزش و پرورش پاسخ دهد که چرا امکانات در اختیار دهک‌های پایین جامعه قرار ندارد.

وی افزود: با این وضعیت دانش‌آموزان دهک‌های پایین جامعه نتوانستند در کنکور قبول شده و آن‌ها پست و مسئولیت را در آینده در دست نمی‌گیرند و مسئولیت‌ها تنها به دهک‌های بالای جامعه می‌رسد. حال اینکه محرومان و شهید داده‌ها همگی در طبقه پایین‌شهر تهران هستند.

این نماینده مجلس ادامه داد: دانش‌آموزان طبقه پایین شهر به دلیل نداشتن پول نتوانستند در کلاس‌های تقویتی کنکور شرکت کنند و قبول نشدند و این وضعیت برای طبقه بالای شهر برعکس بوده است و این ناعدالتی است. وزارت آموزش و پرورش باید درباره کمبود امکانات آموزشی پاسخ دهد و این وضعیت سامان پیدا کند.

مربیان کودکستان‌ها رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند

مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، درباره برنامه این سازمان برای احراز صلاحیت و شایستگی مربیان اظهار کرد: حدود ۱۶ ماه از زمان تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گذشته است.

وی ادامه داد: شکل‌گیری سازمان، فرآیندها و چارچوب‌هایی دارد، از پیگیری بودجه گرفته تا تأمین نیرو و شناساندن این هویت و ریل‌گذاری محتوایی و برنامه‌ای؛ این اقدامات در حال انجام و زمانبر هستند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی از اقدامات ما است گفت: البته ابتدا باید خود مراکز را ساماندهی کنیم تا بتوانیم در گام بعدی به سراغ نیروی انسانی مراکز برویم، چه همکارانی که تاکنون به عنوان مؤسس، مدیر و مربی فعالیت داشته‌اند و چه در سایر نقش‌ها و با عناوین مختلف فعالیت می‌کردند و همچنین کسانی که از این پس می‌خواهند به عنوان کادر جدید وارد این فرایند شوند.

همتی‌فر با بیان اینکه نیروی انسانی شاغل در کودکستان‌ها باید مجموعه صلاحیت‌های عمومی و تخصصی که اقتضای مربی‌گیری یا مدیریت است را احراز کنند گفت: به‌زودی جزئیات و مراحل طی کردن این فرآیندها اعلام می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای جذب نیرو از طریق آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش دارید؟ گفت: بنابر اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، کودکستان‌ها مراکز غیردولتی هستند و نیروهای آنها هیچ رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند. در ماده ۱۵ اساسنامه تاکید شده که به‌کارگیری این نیروها در ستاد و بخش‌های مشابه ممنوع است.

کد خبر 591708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.