۳۰ هزار نام در ماموریت "آرتمیس‌۱" به فضا می‌رود

ناسا در نخستین ماموریت بدون سرنشین سفر به ماه پس از بیش از نیم قرن ریزتراشه‌هایی حاوی اسامی افرادی که در به سرانجام رسیدن این ماموریت نقش داشتند، به مدار ماه می‌فرستد.

به گزارش ایمنا، در روز ۲۰ ژوئیه/۲۹ تیر، ۵۳ سال پس از برداشتن یک گام کوچک برای انسان و یک جهش بزرگ برای بشر، ناسا تاریخ پرتاب را برای مأموریت آرتمیس ۱ که اولین قدم این آژانس برای بازگرداندن فضانوردان به ماه و در نهایت مریخ است اعلام کرد. اگرچه زمانی که فضاپیمای اوریون اواخر تابستان سال جاری به فضا پرتاب شود، کسی در فضاپیما حضور نخواهد داشت، اما ده‌ها ریزتراشه که در دانشگاه هیوستون ساخته شده‌اند برای ادای احترام به تیم آرتمیس در آن قرار خواهد گرفت.

لانگ چانگ (Long Chang)، دانشیار پژوهشی در کالج مهندسی کالن (Cullen College) و متخصص تأسیسات نانوساخت دانشگاه هیوستون، به درخواست ناسا برای یافتن راهی برای قدردانی از هزاران نفری که در مأموریت آرتمیس ۱ شرکت داشتند، پاسخ داد.

لانگ می‌گوید: ناسا تنها ریزتراشه‌هایی می‌خواست که نام همه روی آن‌ها باشد اما من آزادی عمل بیشتری برای خلاقیت داشتم.

لانگ پس از در نظر گرفتن چندین گزینه که نیازهای ناسا را برآورده می‌کرد، فرایندی را پیشنهاد کرد که دو روش لیتوگرافی پرتوی الکترونی(electron beam lithography) و زدایش یون-غیرفعال (reactive ion etching) را برای حک کردن نزدیک به ۳۰ هزار نام بر روی هر یک از ۸۰ ریزتراشه ترکیب می‌کرد. او یک سورپرایز کوچک نیز برای ناسا در نظر گرفته بود.

لیتوگرافی یا چاپ سنگی یا طرح‌نگاری، گونه‌ای چاپ مکانیکی شامل استفاده از صفحه‌های عکاسی یا سایر صفحه‌های مشابه است. زدایش یون-غیرفعال یکی از روش‌های زدایش یا برش مواد در ساختارهای ریز و زیرمجموعه‌ای از روش‌های زدایش پلاسما است.

لانگ می‌گوید: من بسیار سریع فهمیدم که چگونه این کار را انجام دهم و تصمیم گرفتم نام‌ها را طوری قرار دهم که وقتی آن را می‌بینید، شبیه لوگوی ناسا، آرتمیس و آژانس فضایی اروپا باشد. هر لوگو از ۳۰ هزار نام ساخته شده است.

نام‌ها شامل نام‌هایی از محققان ناسا، آژانس فضایی اروپا، شرکای صنعتی و تامین‌کنندگانی است که با ساخت سخت‌افزار، توسعه سیستم‌ها و پشتیبانی از عملیات در برنامه آرتمیس مشارکت داشته‌اند. ریزتراشه‌های مشابهی در سایر مأموریت‌های ناسا با نام عموم مردم در چندین مأموریت ناسا به فضا پرتاب شده‌اند.

ریزتراشه‌های هشت میلی‌متری در هشت میلی‌متری برای انجام سفری آزمایشی به دور ماه در فضای ذخیره‌سازی کپسول اوریون قرار می‌گیرند. ناسا سه تاریخ برای این پرتاب تعیین کرده است که ۲۹ اوت، دوم سپتامبر و پنجم سپتامبر (هفتم شهریور / ۱۱ شهریور و ۱۴ شهریور) هستند. زمانی که این فضاپیما به زمین بازگردد، ریزتراشه‌ها به عنوان یادگاری از این مأموریت تاریخی به دست‌اندرکاران اصلی برنامه در ایالات متحده و اروپا داده می‌شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر 591452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.