۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
قهرمان گمنام حماسه مرصاد

«حاج‌میرزا با دو پای مصنوعی به بالای ارتفاعات می‌رود، دوباره مطمئن می‌شود و به پایین بازمی‌گردد، دیگر شکی برای حاج‌حسین باقی نمانده است. شهید همدانی در روایت خاطره‌هایش از آن روز گفته است: وقتی من به سنگر رسیدم، حاج‌میرزا پاهایش را باز کرد، داخل پای مصنوعی‌اش پر از خون شده بود.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که منافقین اقدام به تهاجم گسترده به منطقه غرب کشور کردند، عقبه لشکر ۳۲ انصارالحسین (ع) استان همدان در منطقه چهارزبر پادگان شهید شهبازی قرار داشت. رزمندگان این گردان با تعداد اندک به فرماندهی سردار شهید حاج‌میرزا سلگی، جانبازی که هر دو پای خود را در دفاع مقدس از دست داده بود، در ارتفاعات استقرار پیدا کردند و با تمام توان در برابر ستون نظامی بی‌شمار خودروهای منافقین ایستادند و مقاومت کردند.

در بخشی که از کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» که به روایت زندگی سردار حاج‌میرزا سلگی پرداخته است، درباره نقش فرماندهی حاج‌میرزا در عملیات مرصاد آمده است: «با هجوم منافقین به سمت کرمانشاه، فرماندهی میدان عملیات عملاً برعهده سردار میرزامحمد سلگی افتاد. او به همه یگان‌های حاضر در اردوگاه «شهید شهبازی» در تنگه چارزبر آماده‌باش کامل داد. نیروهای اطلاعات و عملیات را برای بررسی به جلو فرستاد و نیروهایی برای بسیج مردمی به عقب ارسال کرد. سلگی مصمم بود با وجود کمبود نیرو و تجهیزات راه منافقین را در تنگه چارزبر سد کند. او با پاهای قطع شده به سمت تنگه حرکت کرد و بر فراز یکی از ارتفاعات برای اشراف بر خط دشمن مستقر شد. نیروهای منافقین با تجهیزات کامل برای مقابله در تنگه آماده شدند و در طرف مقابل علاوه بر گردان‌های حاضر در چارزبر نیروهای مردمی از دو استان همدان و کرمانشاه رسیدند.

با این مقاومت سپهبد شهید «صیاد شیرازی» با یک بالگرد ۲۱۴ منطقه را بررسی می‌کند و در اردوگاه شهید شهبازی با میرزامحمد سلگی وضعیت منطقه را ارزیابی می‌کنند. سلگی از فرمانده لشکر در جنوب می‌خواهد تا گردان‌های اباالفضل‌العباس (ع) و قاسم‌ابن‌حسن (ع) را به چارزبر بفرستد. زانوهای او بر اثر پیمودن مسافت بسیار و بالا و پایین رفتن از ارتفاعات زخم می‌شوند. حسین همدانی با اصرار از او می‌خواهد تا به عقب برگردد، اما نمی‌پذیرد و تا انتهای عملیات مرصاد در منطقه چهارزبر حضور میدانی دارد. او با تدبیر و تجربه تنگه چهارزبر را با احداث خاکریز بست، آرایش نیروها را در ارتفاعات اطراف چید و فرماندهی مقابله با منافقین با پشتیبانی هواپیماها و بالگردهای ارتش را برعهده داشت.

چهارم مردادماه ۱۳۶۷ گردان اباالفضل‌العباس (ع) نهاوند به فرماندهی «مهدی ظفری» از جنوب به تنگه چهارزبر رسید و کار عملیات تعقیب را عهده‌دار شد. این گردان توانست تعدادی از منافقین را اسیر و به کرمانشاه بفرستد. با پایان عملیات مرصاد سلگی به نهاوند برمی‌گردد. مردم نهاوند برای استقبال از پیکر شهدا و فاتحان مرصاد تا دروازه شهر آمده بودند. سپس میرزامحمد سلگی برای مردم سخنرانی کرد و از مجاهدت‌ها و رشادت‌های مردم نهاوند که ۴۵۰ شهید از ۸۵۰ شهید خود را در گردان اباالفضل‌العباس (ع) تقدیم کرده بودند، تقدیر کرد.»

کد خبر 591251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.