یاندکس رقیب گوگل در ایران می‌شود

تنها چند روز پس از فعال شدن گزینه safe search در موتور جست‌وجوی گوگل، جست‌وجوگر یاندکس (yandex) که سال‌ها در ایران فیلتر بود رفع فیلتر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

یاندکس رقیب گوگل در ایران می‌شود

تنها چند روز پس از فعال شدن گزینه safe search در موتور جست‌وجوی گوگل، جست‌وجوگر یاندکس (yandex) که سال‌ها در ایران فیلتر بود، رفع فیلتر شد. اگرچه گمانه‌زنی‌های متفاوتی در این مورد از سوی کاربران و متخصصان حوزه اینترنت و فناوری اطلاعات عنوان می‌شود، اما شاید مهم‌ترین نکته، فعال بودن یک گزینه در یاندکس است. گوگل گزینه‌ای به نام safe search دارد که پیش از این فعال بود و اخیراً وزیر ارتباطات اعلام کرد که به درخواست خانواده‌ها فعال شده است.

با فعال شدن این گزینه و نبود امکان بازگشت به حالت خاموش آن، دسترسی به محتوای نامناسب محدود شده است. همین گزینه در یاندکس با نام family search مشاهده می‌شود که تجربه کاربران حاکی از آن است که این گزینه به‌طور پیش فرض پس از رفع فیلتر برای کاربران ایرانی از سوی موتور جست‌وجوی روسی فعال شده است. روی اپراتورهای تلفن همراه، امکان خاموش کردن این گزینه در یاندکس وجود ندارد. وزیر ارتباطات هم به تازگی از همکاری ایران و روسیه در راستای جایگزینی غرب در حوزه فناوری اطلاعات خبر داده است. به‌گفته زارع‌پور، این دو کشور در زمینه فعالیت پلتفرم‌های بومی، راه‌اندازی دیتابیس‌های بومی، تجهیزات مخابراتی همکاری‌هایی خواهند داشت.

پنج اختلال سراسری در اینترنت کشور

کاربران برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نظیر مخابرات همچنان در نقاط مختلف با قطعی روبه‌رو هستند و برخی از شرکت‌های دیگر ارائه دهنده اینترنت نیز در برخی نقاط با اختلال در ارائه سرویس روبه‌رو هستند.

صبح امروز شبکه کشور با اختلال دچار شده که گفته می‌شود این اختلال به علت قطعی برق در ساختمان LCT زیرساخت به وجود آمده که از ساعت ۸:۱۵ الی ۸:۵۰ رخ داده است. در این ساعات و پس از آن بسیاری از مشترکین با اختلال سرویس‌های اینترنت خود روبه‌رو بودند.

کاربران برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت نظیر مخابرات همچنان در نقاط مختلف با قطعی روبه‌رو هستند و برخی از شرکت‌های دیگر ارائه دهنده اینترنت نیز در برخی نقاط با اختلال در ارائه سرویس روبه‌رو هستند. این قبیل مشکلات در ساختمان‌های زیرساخت برای چندمین بار در سال ۱۴۰۱ رخ داده و تمام شبکه کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است چرا که عموم تجهیزات اصلی اکثر دیتاسنترها و شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در این مکان قرار دارد.

یک ویژگی جدید دیگر در واتس‌اپ

پلتفرم پیام‌رسان محبوب واتس‌اپ اکنون یک ویژگی جدید «پیام حفظ شده» را معرفی می‌کند که ممکن است به کاربران خود اجازه دهد پیش از حذف دائمی، چت‌ها را ذخیره کنند.

به‌روزرسانی‌های اخیر واتس‌اپ در ماه مه سال جاری تأیید کرد که آنها در حال کار بر روی عملکردی برای نگهداری پیام‌ها مانند بسیاری از برنامه‌های پیام‌رسان دیگر هستند. اکنون، این پروژه به‌طور رسمی در این شرکت در حال توسعه بوده و قرار است ویژگی «پیام حفظ شده» خود را در یک به‌روزرسانی نرم‌افزار جدید به کاربران ارائه دهد.

این منبع توضیح می‌دهد: «این [پیام حفظ شده] یک پیام ناپدید شده است که به‌طور موقت به یک پیام استاندارد واتس‌اپ تبدیل شده است، بنابراین می‌توان آن را حتی پس از انقضای در چت نگه داشت.»

عرضه رسمی تبلت آنر هشت با پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰

تبلت آنر هشت از پردازنده اسنپدراگون ۶۸۰ کوالکام، حداکثر هشت گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. همچنین به یک دوربین اصلی پنج مگاپیکسلی و یک دوربین جلوی پنج مگاپیکسلی برای گرفتن سلفی و تماس ویدئویی مجهز شده است.

آنر به تازگی جدیدترین تبلت خود، آنر هشت را در بازار داخلی خود، چین معرفی کرده است. همان‌طورکه از نام دستگاه مشخص است، این تبلت جانشین تبلت آنر V7 است که سال گذشته معرفی شد.

مدل پایه تبلت آنر هشت دارای چهار گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است و با قیت ۱۴۹۹ یوان (۲۲۲ دلار) به فروش می‌رسد. یک مدل با رم شش گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی از این تبلت نیز با قیمت یوان (۲۶۶ دلار) ارائه می‌شود. مدل رده بالای این تبلت به هشت گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده است و با قیمت ۱۹۹۹ یوان (۲۹۵ دلار) به فروش می‌رسد.

اپل واچ «پرو» اولین بازطراحی واقعی را پس از اپل واچ سری چهار تجربه خواهد کرد

افشاگر باسابقه در اظهار نظر اخیر خود در مورد اپل واچ مقاوم اپل که او اپل واچ پرو نامیده، گفته که قرار است در این مدل با طراحی متفاوتی روبه‌رو شویم. نسخه رده بالای آتی اپل واچ سری هشت دارای اولین طراحی مجدد پس از سال‌ها و بدنه تیتانیومی جدیدی خواهد بود، اما از طراحی با لبه‌های تخت که مدت‌هاست شایعه شده خبری نخواهد بود.

او در آخرین نسخه خبرنامه Power On خود گفته که مدل رده بالای اپل واچ امسال کمی بزرگ‌تر از مدل‌های فعلی اپل واچ خواهد بود، به طوری که ممکن است فقط برای یک گروه از مشتریان جذاب باشد؛ این دستگاه انتظار می‌رود صفحه نمایشی هفت درصد بزرگ‌تر از اپل واچ هفت با نمایشگر ۴۵ میلی‌متری داشته باشد.

معرفی سری تلویزیون‌های BRAVIA XR A80K سونی با پنل OLED و رزولوشن 4K

امروز شرکت سونی به صورت رسمی از سری تلویزیون‌های BRAVIA XR A80K خود در سه نسخه با اندازه‌های مختلف رونمایی کرد. این تلویزیون‌ها همگی دارای پنل‌های اولد (OLED) با رزولوشن 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند.

به تازگی شرکت سونی نسل جدید از تلویزیون‌های اولد (OLED) خود را در سه مدل XR-۵۵A80K (۵۵ اینچی)، XR-۶۵A80K (۶۵ اینچی) و XR-۷۷A80K (۷۷ اینچی) در کشور هند رونمایی کرد.

سری تلویزیون‌های Sony A80K به لطف فناوری XR Triluminos Pro که توانایی خود را از پردازنده XR Cognitive می‌گیرد، می‌توانند بیش از یک میلیارد رنگ را با دقت بالایی نمایش دهند. این تلویزیون‌ها همچنین از تکنولوژی حرکتی XR OLED و آپ اسکیلینگ 4K بهره‌مند هستند.

لیست غیررسمی گوشی‌های دریافت کننده آپدیت MIUI 14 منتشر شد

براساس گزارش‌ها، شیائومی MIUI 13.5 را عرضه نخواهد کرد و انتظار می‌رود به صورت مستقیم بعد از MIUI 13، نسخه ۱۴ این رابط کاربری را برای گوشی‌ها ارسال کنند. شیائومی قصد دارد با عبور از نسخه ۱۳ رابط کاربری خود، MIUI 14 را به بازار بفرستد. گوشی‌های شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو اولین دستگاه‌های مجهز به این رابط کاربری خواهند بود. شیائومی قصد دارد تقریباً ۱۲۵ دستگاه را به این رابط کاربری مجهز کند.

در این بین اما برخی از گوشی‌های محبوب مانند سری Redmi K20 و Mi 9 آپدیتی را دریافت نخواهند کرد. نخستین اطلاعات در مورد MIUI 14 و گوشی‌هایی که آن را دریافت می‌کنند، منتشر شده است. این در حالی است که شیائومی سال گذشته آپدیت MIUI 12.5 را عرضه کرده بود و امسال به احتمال زیاد بروزرسانی بین نسلی نخواهد داشت.

سال آینده منتظر گلکسی S23 FE سامسونگ باشید

طبق گزارش یک رسانه کره‌ای، گوشی گلکسی S23 FE به احتمال زیاد سال آینده معرفی خواهد شد. ظاهراً سامسونگ تصمیم دارد ۳۱ میلیون دستگاه سری گلکسی S23 که شامل این گوشی نیز خواهد بود تولید کند.

سامسونگ امسال گوشی گلکسی S22 FE را به‌خاطر مشکل کمبود تراشه و همچنین فروش خوب گوشی گلکسی S22 اولترا معرفی نخواهد کرد. اما در عوض سال آینده مدل گلکسی S23 FE را در تعداد زیادی تولید و عرضه خواهد کرد.

تقاضای بالا برای گوشی گلکسی S22 اولترا باعث شده تا سامسونگ ترجیح دهد تولید نسخه FE آن را که قرار بود مجهز به همان تراشه اسنپ‌دراگون هشت نسل یک باشد کنسل کند. گلکسی S22 اولترا هرچند قیمت بالایی دارد اما طرفداران زیاد در بین مشتریان پیدا کرده است و سامسونگ امیدوار است که امسال با فروش آن درآمد بیشتری کسب کند.

کد خبر 590781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.