بررسی افزایش ظرفیت پزشکی در کمیسیون بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گفت: رئیس دانشگاه آزاد در نشست روز گذشته کمیسیون در مورد افزایش ظرفیت پزشکی و چالش های موجود، مسائلی را مطرح و تاکید کرد که طی سه سال اخیر ۲۵۰۰ پزشک و ۲۴۰۰ دندانپزشک تربیت کردیم اما ۲۸۰۰ نفر اقدام به اخذ مدارک برای مهاجرت کردند.

زهرا شیخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از استماع گزارش معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس انستیتوپاستور و مسئولان سازمان غذا و دارو برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا خبر داد و اظهار کرد: رئیس انستیتوپاستور در این نشست مطرح کرد که سویه‌های جدیدی وارد کشور شده است و به نظر می‌رسد که در این سویه‌های جدید مقاومت به واکسن وجود دارد.

وی افزود: در نشست روز گذشته کمیسیون، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در مورد سویه جدید کرونا توضیحاتی را ارائه و اعلام کرد: در سه هفته اخیر ابتلاء به کرونا رو به افزایش بوده است و معیار برای تشخیص یا بستری، تست پی سی آر نیست، زیرا احتمال مثبت یا منفی بودن کاذب آن زیاد است، بنابراین علائم بالینی بیمار مهم است. وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر بدترین وضعیت درگیری کرونا بر اساس جمعیت مربوط به استان‌های کرمان، قم، خراسان شمالی و چهارمحال‌وبختیاری است البته سویه های جدید کرونا در دنیا شیوع پیدا کرده است و تنها مختص ایران نیست و شدت مسری بودن سویه‌های جدید بسیار بالا است و کشندگی کمتری دارد؛ اعضای کمیسیون بهداشت و درمان هم اظهاراتی را در مورد اتفاق‌های اخیر در حوزه دارو مطرح کردند.

شیخی یادآور شد: تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در مورد افزایش ظرفیت پزشکی و چالش‌های موجود مسائلی را مطرح و تاکید کرد که طی سه سال اخیر ۲۵۰۰ پزشک و ۲۴۰۰ دندانپزشک تربیت کردیم اما ۲۸۰۰ نفر اقدام به اخذ مدارک برای مهاجرت کردند؛ یعنی ۱.۲ دهم برابر پزشکانی که تربیت کردیم مهاجرت کردند و این زنگ خطری جدی است و باید علت‌شناسی و آسیب‌شناسی شود، ضمن اینکه دانشگاه آزاد نسبت به تربیت نیروی پزشک و دندانپزشک مسائل و مشکلات خاص خود را دارد و جذب هیئت علمی آن بسیار سخت‌تر از وزارت بهداشت است و بسیاری از فارغ التحصیلان جذب مراکز تحقیقاتی، پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌های دولتی می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: رئیس دانشگاه آزاد گفت که طرح‌هایی برای همکاری با تأمین اجتماعی در حوزه‌های آموزش و درمان در حال بررسی است اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی از انتخاب ناظران کمیسیون در شورای عالی بیمه سلامت کشور، شورای ملی ایمنی زیستی، هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران و شورای عالی نظام پرستاری، شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، شورای عالی نظام پزشکی، ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات و شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در نشست روز گذشته کمیسیون خبر داد و گفت: اسامی نمایندگانی که اعلام آمادگی کردند، برای انتخاب نهایی ناظران به صحن علنی ارائه می‌شود.

شیخی با یادآوری بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، افزود: پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته با کلیات این طرح مخالفت و طرح از دستور کار کمیسیون خارج شد.

کد خبر 590688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.