چه افرادی در معرض کمبود ویتامین A قرار دارند؟

معمولا بیماری‌های سیستم گوارشی مانند سلیاک، سیروز، نارسایی پانکراس، اسهال و اختلال مجرای صفراوی باعث می‌شود افراد در معرض کمبود ویتامین A قرار بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در صورتی که کمبود ویتامین A به موقع شناسایی و درمان نشود، باعث بروز مشکلات و عواقب جدی می‌شود. ویتامین A علاوه بر اینکه به بهبود بینایی کمک می‌کند، باعث تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست می‌شود. اگر نیاز بدن به ویتامین A برطرف نشود، فرد ممکن است دچار مشکلات بینایی و کاهش سطح ایمنی بدن شود. کمبود ویتامین A ممکن است بر بارداری و شیردهی تأثیر منفی داشته باشد یا خطر مرگ‌ومیر مادران را افزایش دهد.

نشانه کمبود ویتامین A روی پوست

ویتامین A برای ایجاد و ترمیم سلول‌های پوست ضروری است و به جلوگیری از التهاب پوست نیز کمک شایانی می‌کند، اما در صورتی که بدن ویتامین A مورد نیاز خود را دریافت نکند، خطر بروز خشکی پوست، خارش پوست یا پوسته پوسته شدن افزایش پیدا می‌کند. کمبود ویتامین A می‌تواند منجر به بروز اگزما شود، وضعیتی که فرد دچار التهاب پوست، تورم، بثورات، خارش پوست، برآمدگی، زخم و تاول روی پوست می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که داروهای حاوی ویتامین A به درمان اگزما کمک می‌کند.

چه افرادی در معرض کمبود ویتامین A قرار دارند؟

شدیدترین عوارض کمبود ویتامین A در میان کودکان و زنان باردار دیده می‌شود. معمولاً بیماری‌های سیستم گوارشی مانند سلیاک، سیروز، نارسایی پانکراس، اسهال و اختلال مجرای صفراوی باعث می‌شود افراد در معرض کمبود ویتامین A قرار بگیرند، زیرا افراد مبتلا به این نوع بیماری‌ها حتی با وجود پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، نمی‌توانند ویتامین A را جذب کنند.

چه مواد غذایی حاوی ویتامین A است؟

ویتامین A در انواع غذاهای گیاهی و غیرگیاهی یافت می‌شود، غذاهای غیرگیاهی حاوی ویتامین A شامل جگر، ماهی‌های چرب و صدف می‌شود. غذاهای گیاهی سرشار از ویتامین A نیز شامل سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج و کدو حلوایی می‌شود، سبزیجات با برگ سبز مانند اسفناج و کاهو نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. بعضی از میوه‌ها که منبع خوبی از ویتامین A هستند شامل انبه، پاپایا، خربزه، طالبی و زردآلو می‌شود، شیر و پنیر نیز حاوی مقدار زیادی از این نوع ویتامین هستند.

علائم خطرناک کمبود ویتامین A چیست؟

شب‌کوری یکی از علائم خطرناک کمبود ویتامین A است، این مشکل یک اختلال بینایی است و دید فرد به صورت غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد شد. همچنین کمبود ویتامین A ممکن است به قرنیه و شبکیه چشم آسیب وارد کند. علاوه بر این، کمبود ویتامین A ممکن است باعث توقف رشد کودکان شود.

کد خبر 590624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.