نقص در یک پروتئین باعث اختلالات حرکتی می‌شود

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

کاهش نیاز به تزریق انسولین در بیماران دیابتی

محققان پزشکی در بیماری دیابت در استرالیا می‌گویند پیشرفتی را به دست آورده‌اند که می‌تواند راه را برای رفع نیاز بیماران به تزریق روزانه انسولین هموار کند. تحقیقات دانشگاه موناش می‌تواند به بازسازی انسولین در سلول‌های بنیادی پانکراس منجر شود. انسولین هورمونی است که توسط سلول‌های بتا در لوزالمعده ساخته می‌شود که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند.

به طور کلی، بدن افراد مبتلا به دیابت به طور طبیعی انسولین کافی تولید نکرده یا بدن آنها آنطور که باید از این هورمون استفاده نمی‌کند. گفتنی است که سلول‌های بتا در بسیاری از افراد مبتلا به دیابت به هیچ وجه قادر به تولید انسولین نیستند.

کیت الحسنی (Keith Al-Hasani) محقق دانشگاه موناش و یکی از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: شکل‌های مختلفی از دیابت وجود دارد و این بیماری نیاز به توجه بی‌وقفه دارد. دیابت نوع یک معمولاً برای اولین بار زمانی که بیماران کودک هستند خود را نشان می‌دهد که به گفته دکتر الحسنی اغلب به معنای پنج تزریق انسولین در روز است، زیرا جوانان با بیماری سازگار می‌شوند. بیماران بزرگسال می‌توانند تا ۱۰۰ تزریق در ماه برای مدیریت بیماری داشته باشند.

علائم ضعف سیستم ایمنی

عطسه و گرفتگی بینی در فصل سرد بسیار رایج است اما ابتلاء به آن بیش از حد معمول، نشان می‌دهد که در اولین خط دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مشکلی وجود دارد. هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف است و در محافظت در برابر عوامل بیماری‌زا کارآمد نیست، به انسان هشدار می‌دهد. دانستن چنین هشدارها یا علائمی می‌تواند به شما کمک کند تا قبل از اینکه مشکلی ایجاد شود، علت آن را از بین ببرید. سه نشانه اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن را در زیر می‌خوانید:

مریض شدن مکرر: اگر مکرراً بیمار می‌شوید و بهبودی بیش از حد معمول طول می‌کشد، سیستم ایمنی بدن شما دچار مشکل است چون باید بعد از ابتلاء به بیماری به سرعت بهبودی حاصل شود. عطسه و گرفتگی بینی در فصل سرد بسیار رایج است اما ابتلاء به آن بیش از حد معمول، به خصوص زمانی که زمستان نیست، به شما نشان می‌دهد در اولین خط دفاعی شما در برابر عوامل بیماری‌زا مشکلی وجود دارد.

تجربه استرس مداوم: میزان استرس حداقل به طور غیر قابل انکاری برای سلامتی کلی مفید است. عوامل استرس‌زا حاد مانند ترافیک می‌تواند در کوتاه‌مدت به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند اما اگر استرس دارید و به صورت مزمن آن را تجربه می‌کنید، حتماً مشکلی در سیستم ایمنی شما وجود دارد. چنین شرایطی می‌تواند منجر به افزایش عفونت‌ها و بهبود ضعیف بیماری‌ها شود.

تبخال: تبخال و زونا توسط خانواده ویروس هرپس ایجاد می‌شود و معمولاً بثورات ظاهری مشابهی دارد. ویروس تبخال می‌تواند در بدن خاموش باشد اما زمانی که سیستم ایمنی تحت فشار قرار می‌گیرد، می‌تواند دوباره فعال شود و تکثیر را آغاز کند. بنابراین فعال شدن مجدد و مکرر نشان‌دهنده ضعیف بودن سیستم ایمنی است.

افراد مبتلا به کرونا چه زمانی باید "واکسن" تزریق کنند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا تا ۱۵ روز بعد از بهبودی کامل علائم نباید واکسن تزریق کنند.

علیرضا جانبخش با اشاره به آغاز موج هفتم کرونا در کشور گفت: متأسفانه در چند روز اخیر شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان و بستری‌های کرونا هستیم که نشان از آغاز موج هفتم این بیماری دارد. در این شرایط یکی از راه‌های مهم پیشگیری در کنار استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، تزریق دز یادآور واکسن کرونا است و درهمین راستا توصیه می‌شود تمام افرادی که از قبل واکسن زده‌اند نسبت به تزریق دزهای سوم و چهارم اقدام کنند.

جانبخش گفت: در این بین افرادی که علائم مشکوک به کرونا داشته و یا ابتلای آنها تشخیص داده شده، باید فعلاً از تزریق واکسن خودداری کنند.

واقعیت‌های جالب درباره انبه که نمی‌دانستید

انبه یک سوپرغذاست. این میوه حاوی تقریباً ۲۰ ویتامین و مواد معدنی مختلف است و بر اساس گزارش‌های علمی، ۳/۴ فنجان انبه ۵۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C، هشت درصد از ویتامین A و هشت درصد دیگر از نیاز روزانه شما به ویتامین B 6 را تأمین می‌کند.

انبه سرشار از عطر، طعم و خاصیت است. خواص این میوه استوایی آنقدر شگفت‌انگیزند که از لشکرکشی و قتل گرفته تا دوستی و برآورده شدن آرزوها پیداست و داستان‌های زیادی برای گفتن دارد؛ داستان‌هایی که اینجا روایت شده‌اند.

تابستان فصل میوه‌های رنگارنگی است که انبه یکی از خاص‌ترین آنهاست. منابع مختلف اولین کشت انبه را مربوط به بیش از ۴۰۰۰ سال پیش در هند می‌دانند. درخت استوایی انبه می‌تواند تا ۴۶ متر رشد کند و طول عمر بسیار زیادی داشته باشد. بیش از ۵۰۰ گونه انبه در جهان وجود دارد با این حال، انبه هندی مشهورترین انواع آن است.

چطور خارش پشه گزیدگی را برطرف کنیم؟

نیش حشرات و پشه گزیدگی ممکن است برای هر فردی رخ دهد، برای درمان سریع پشه گزیدگی روش‌هایی وجود دارد که بسیار کاربردی و مؤثر در درمان آن هستند. درمان پشه گزیدگی با روش‌های سریع خانگی! اغلب افرادی که با خارش بعد از پشه گزیدگی روبه‌رو می‌شوند همیشه به دنبال راهی برای خلاصی از این درد و تورم پوست می‌باشند. از این رو می‌توانید از مواد غذایی که در منزل دارید برای درمان پشه گزیدگی استفاده کنید.

سرکه یک لیست طولانی از خواص درمانی دارد. برای انواع ناراحتی‌های شکمی و بیماری‌های معده کار می‌کند، یک درمان خوب برای گلو درد است و می‌تواند در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی مورد استفاده قرار گیرد و برخی تحقیقات نشان می‌دهند که حتی ممکن است به تنظیم سطح قند خون نیز کمک کند؛ اگر بدانید چطور سرکه درست کنید بهتر است. سرکه را می‌توان به عنوان راهی برای تسکین نیش زنبور استفاده کرد. یک پنبه بزرگ را در سرکه خیس کنید و سپس جای نیش را به مدت ۱۵ دقیقه در سرکه خیس کنید تا به تسکین درد و التهاب از سم کمک کنید.

خمیر زردچوبه: پودر زردچوبه ضد سرطان، آنتی باکتریال، گرم کننده و خشک کننده و نیز ضد التهاب است. همه ما می‌دانیم که چه گونه چای زرد چوبه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، گلو درد را التیام می‌دهد، و می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از کبودی یا جراحات خارجی کمک کند و برای درمان خانگی نیش حشرات، خواص ضد التهابی دارد که آن را بسیار مؤثر می‌سازد.

نقش ویتامین دی در مقابله با سرطان

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ویتامین دی می‌تواند نقش کلیدی در ابتلاء به سرطان داشته باشد.

نقش ویتامین دی در مقابله با سرطانبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛از بین تمام سرطان‌ها، سرطان تخمدان یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌ومیر را دارد. این امر تاحدی ناشی از این توانایی سرطان است که موجب می‌شود دفاع بدن دربرابر خود بدن وارد عمل شود. بااین‌حال، پژوهش اخیر پژوهشگران دانشگاه ناگویا که در مجله‌ی Matrix Biology منتشر شد، نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است بتواند یکی از مسیرهای اصلی مورد استفاده توسط سرطان تخمدان را مهار کند.

سرطان تخمدان غالباً فرایندی به نام متاستاز صفاقی را می‌گذراند. طی این فرایند، سلول‌های سرطان پس از جدا شدن از محل اولیه خود در تخمدان، به محل دیگری مانند دیواره صفاقی یا دیافراگم می‌روند.

نقص در یک پروتئین باعث اختلالات حرکتی می‌شود

محققان دانشگاه‌های بن و اسنابروک پروتئینی را کشف کردند که نقص آن باعث اختلالات حرکتی در مگس‌ها می‌شود. این پروتئین قبلاً در بیماران انسانی مبتلا به بیماری پارکینسون نیز یافت شده بود. با این حال، تاکنون مشخص نشده است که پروتئین کشف شده چه عملکردی در سلول دارد. بنابراین مطالعه جدید در پی یافتن پاسخ این سوال شکل گرفت. دراین مطالعه، گروه‌های تحقیقاتی پروتئینی به نام Creld را بررسی کردند.

دکتر مارگرت هلن بولو (Margret Helene Bülow) مدرس مؤسسه LIMES دانشگاه بن و پژوهشگر این مطالعات توضیح می‌دهد: ما می‌خواستیم بفهمیم که این پروتئین دقیقاً چه کار می‌کند. برای این منظور، محققان مگس‌های سرکه را که از نظر ژنتیکی به گونه‌ای اصلاح شده بودند که نتوانند Creld را تولید کنند، مورد مطالعه قرار دادند.

محققان دریافتند: در این مگس‌ها، ضربان قلب به روشی مشخص کاهش یافت که نشانه کمبود انرژی در آنها بود.