خطری که نوجوانان را تهدید می‌کند

افراد زیادی به خاطر شرایط شغلی و فشار و استرس کاری با مشکلات جسمانی و دردهای مفاصل پرتعداد دست به گریبان هستند که تداوم آن کار را به بیمارستان و صرف هزینه‌های زیاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

خطری که نوجوانان را تهدید می‌کند

افراد زیادی به خاطر شرایط شغلی و فشار و استرس کاری با مشکلات جسمانی و دردهای مفاصل پرتعداد دست به گریبان هستند که تداوم آن کار را به بیمارستان و صرف هزینه‌های زیاد می‌کند. اما آگاهی و اطلاع از این مشکلات می‌تواند در پیشگیری و بهبود آن کمک کند.

رضا ناصری کارشناس تربیت بدنی و مربی حرکات اصلاحی می‌گوید: «کیفوز» یا «کایفوز»، اصطلاحی برای انحنای اغراق آمیز یا گرد شدن ستون فقرات فوقانی – میانی (توراسیک) بزرگ‌تر از ۵۰ درجه است. این انحنای بزرگ باعث ایجاد یک قوز می‌شود که به آن «گوژپشتی»، «کمر گرد» یا «قوز کمر» نیز می‌گویند. کیفوز می‌تواند در هر سنی ایجاد شود و هر دو جنس را درگیر کند. این تغییر شکل ستون فقرات دلایل زیادی دارد و با اسکولیوز نیز همراه است.

علائم کایفوز: گرد شدن شانه‌ها، قوز قابل مشاهده روی پشت بدن، درد مالیم کمر و پشت بدن، خستگی، سفتی و خشکی ستون فقرات و گرفتگی عضله‌های همسترینگ (عضله‌های پشت ران)

درمان: متوقف ساختن بیشتر شدن قوز و جلوگیری از بدشکلی هدف درمان گوژپشتی محسوب می‌شود. پزشک یا مربی حرکات اصلاحی، نکته‌های زیر را هنگام تعیین درمان مناسب مد نظر قرار می‌دهد:

سن فرد و وضعیت سلامت عمومی، تعداد سال‌های باقیمانده رشد (اگر فرد کودک باشد)، نوع گوژپشتی، شدت انحنا یا قوز، متخصص رژیم غذایی مناسب حاوی کلسیم و ویتامین D را توصیه می‌کند.

این نوع کمردرد در بارداری یعنی خطر!

با شروع بارداری و ایجاد تغییرات در بدن مادر، کمردرد مهمان ناخواسته خانم باردار می‌شود. البته بهتر است به عوض کمردرد از واژه ناراحتی در کمر استفاده کنیم. به سبب تغییرات هورمونی و فیزیکی مادر، ناراحتی در کمر یک مساله طبیعی محسوب می‌شود که بیش از ۷۰ درصد از مادران آن را در طی دوران بارداری‌شان تجربه می‌کنند.

خوشبختانه درصد کمی از این کمردردها شدید هستند، یعنی در اغلب مواقع خانم‌های باردار به رغم احساس ناراحتی در کمر، قادر به انجام فعالیت‌های روزمره‌شان می‌باشند. معمولاً کمردرد در اوایل بارداری شایع نیست. این سوال که کمردرد از هفته چندم بارداری شروع می‌شود جواب دقیقی ندارد. بیشتر مواقع کمردرد از سه ماه دوم بارداری شروع می‌شود.

چه زمانی لازم است برای درمان به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت بروز هر کدام از علایم زیر لازم است نزد پزشک بروید: درد شدید، دردهای ریتمیک انقباضی، درد شدید افزاینده یا دردی که ناگهانی ایجاد شود، سختی در ادرار کردن یا بروز حس سوزن سوزن شدن در اندام‌ها

آیا تزریق دوزهای یادآور سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تولیدکنندگان واکسن‌ها توصیه کرد که دوزهای تقویت کننده خود را برای محافظت خاص در برابر انواع جدید اومیکرون به روزرسانی کنند.

از روز اول شروع همه‌گیری کرونا در جهان، اخبار نادرست و اصطلاحاً فیک نیوز مرتبط با این بیماری در سطح گسترده منتشر شد و پس از ساخته شدن واکسن‌ها این اخبار شدت زیادی پیدا کرد و انگار «ضدواکسن‌ها» در سرتاسر جهان متحد شدند تا برعلیه واکسن تبلیغ کنند: از کشنده بودن واکسن‌ها گرفته تا عقیم شدن مردان توسط آن‌ها و کارگذاری چیپ‌های مغناطیسی در داخل واکسن‌ها تا آهنربا شدن افراد توسط آن‌ها!

جدیدترین تئوری توطئه منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی ضد واکسن، این است که دوزهای بوستر (تقویت کننده) متعدد COVID-19 سیستم ایمنی افراد را از بین می‌برد.

این ادعا هفته گذشته دوباره به شدت مطرح شد، احتمالاً به دلیل اخباری در مورد احتمال تزریق دوزهای بوستر مخصوص اومیکرون از پائیز امسال. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به تولیدکنندگان واکسن‌ها توصیه کرد که دوزهای تقویت کننده خود را برای محافظت خاص در برابر انواع جدید اومیکرون به روزرسانی کنند. حالا و در یکی از ویدئوهای پخش شده در فضای مجازی، یک گوینده خبری نشان داده می‌شود که می‌گوید ناظران بهداشتی اتحادیه اروپا هشدار می‌دهند که تزریقات مکرر دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد.

زیرسویه‌های BA4 و BA5 نسبت به واکسن حساسیت کمتری دارند / دوز یادآور از نوع واکسن قبلی باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دو زیرسویه BA4 و BA5 نسبت به نسخه اصلی امیکرون سه برابر کم‌تر به آنتی بادی خنثی کننده و واکسن‌های موجود حساس‌اند.

حمیدرضا پردلی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در رابطه با شیوع زیرسویه‌های جدید BA5 و BA4 افزود: BA1 و BA2 زیرسویه‌های جدید ویروس امیکرون هستند که در آن‌ها مجموعه‌ای از جهش‌ها و تفاوت‌هایی اتفاق افتاده که درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد. BA4 حدود ۱۸ درصد و BA5 حدود ۵۴ درصد از موارد ابتلا در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. این دو زیرسویه نسبت به نسخه اصلی امیکرون سه برابر کم‌تر به آنتی بادی خنثی کننده و واکسن‌های موجود حساس‌اند؛ بنابراین امکان این‌که افراد واکسینه شده را هم درگیر کنند وجود دارد و امری طبیعی است.

پردلی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد تزریق دوز یادآور باید از همان نوع واکسن‌های قبلی باشد؛ یعنی به کسی که قبلاً سینوفارم تزریق کرده، پیشنهاد می‌شود برای دوز یادآور هم از نوع سینوفارم استفاده کند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، کسانی که واکسینه شده‌اند فرم خفیف‌تری از سویه‌های جدید آنها را تهدید می‌کند.

کار کردن با رایانه به چشم‌ها آسیب می‌زند؟

استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به روش‌های استراحت دادن به چشم در حین کار با رایانه، گفت: بهترین کار این است که کار مداوم یک ساعت و نیم بیشتر با رایانه نداشته باشیم و حتماً بین این زمان ۲۰ دقیقه استراحت چشمی داشته باشیم.

محمود جباروند، استاد چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که «چگونه خستگی چشم‌ها را بیرون آوریم؟»، گفت: مالیدن چشم‌ها خوب نیست، بلکه بهترین کار این است که کار مداوم یک ساعت و نیم بیشتر با رایانه نداشته باشیم و حتماً بین این زمان ۲۰ دقیقه استراحت چشمی داشته باشیم.

وی با اشاره به روش‌های استراحت دادن به چشم در حین کار با رایانه، خاطرنشان کرد: در مدت ۲۰ دقیقه استراحت می‌توانیم ورزش کنیم یا نقطه دوری را در محیط اطراف نگاه کنیم که این کار باعث می‌شود تطابق انسان رها شده و خستگی چشم‌ها برطرف شود و این روش بهترین کار است.

جلوگیری از افزایش قندخون با مصرف سرکه سیب

محققان دریافتند که سرکه سیب دیابت را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند قند خون را کاهش داده و تنظیم کند. مخلوط یک لیوان آب با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، قبل از خوردن وعده‌های غذایی، ترفندی است که برای جلوگیری از افزایش قند خون مفید است.

متخصصان حوزه دیابت تأکید می‌کنند که سطح گلوکز ما نباید از ۳۰ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر شود. بیش از این حد باعث افزایش قند خون می‌شود.

Jesse Echausby، بیوشیمی‌دان، می‌گوید: هرچه اوج سطح گلوکز بالاتر باشد، التهاب، افزایش وزن و گرسنگی شدید ایجاد می‌شود. نوشیدن مخلوط یک لیوان آب با سرکه سیب قبل از غذا از افزایش شدید قند خون جلوگیری می‌کند، به این معنی که کنترل قند خون چیزی است که برای همه مهم است و فقط برای بیماران دیابتی نگران کننده نیست.

مراقب سکته گرمایی باشید

خطرناک‌ترین نوع گرمازدگی سکته گرمایی است که نیاز به اقدام اورژانسی دارد و باید فوراً بیمار را به اورژانس برسانید. اگر درمان به تاخیر بیفتد، سکته گرمایی می‌تواند کُشنده باشد.

این روزها برای خیلی از مردم در تمام دنیا دست و پنجه نرم کردن با گرمای هوا و بیماری‌های مرتبط با آن، یکی از بزرگ‌ترین مشغله‌های ذهنی است. وقتی دمای بدن سریع‌تر از اینکه بدن فرصت خنک کردن خودش را داشته باشد بالا می‌رود، ممکن است مغز و دیگر اندام‌های حیاتی آسیب ببینند و حتی منجر به مرگ شود.

علائم سکته گرمایی شامل احساس گیجی، سستی و اختلال در کلام، تشنج و از دست دادن هشیاری می‌شود. دمای بدن بسیار بالا می‌رود و حتی می‌تواند در عرض ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد برسد. تهوع و استفراغ، سرگیجه، پوست بسیار داغ و خشک، نفس نفس زدن، نبض تند، فشار خون بالا یا پایین و ضعف شدید از دیگر علائم سکته گرمایی‌اند.

چه باید کرد؟

اورژانس خبر کنید و فوراً لباس‌های غیرضروری را از تن فرد خارج کنید. در صورت امکان او را به مکانی خنک منتقل کرده و روی بدنش دوش آب سرد (نه یخ) بگیرید یا از کمپرس یخ برای خنک کردن سر، گردن، زیربغل و کشاله ران استفاده کنید.

کد خبر 590262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.