احیای پارک جنگلی رزن با انتقال درختان اقاقیا

رئیس شورای اسلامی شهر رزن گفت: انتقادهای بسیاری از طرف شهروندان و مطالبه‌گران رزن در خصوص درختان اقاقیا که در بلوار اصلی شهر قرار داشت، به مدیریت شهری وارد می‌شد که با انتقال این درختان، پارک جنگلی سبز این شهر احیا و مشکلات موجود نیز رفع شد.

مهدی سلطانی‌کمال در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به انتقال اصولی درختان بلوار اصلی شهر رزن همدان، اظهار کرد: در اسفندماه سال گذشته پس از مطالعات گسترده طرح ترافیکی رزن و ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری تصمیم به اصلاح بلوار اصلی شهر گرفتیم، اما نکته‌ای که برای شهروندان و مجموعه مدیریت شهری بحران بزرگی تلقی می‌شد، این بود که چه بر سر درختان چندین ساله شهر خواهد آمد؟ هر چند تعداد زیادی از این درختان اقاقیای نرک و در بستر مناسب کشت نشده بود و متناسب با بوم و اقلیم شهر نبود و درختان نیز طی چند سال گذشته رشد مناسبی نداشتند.

وی با بیان اینکه نسبت به نحوه هرس کردن این درختان انتقادهای بسیاری از طرف شهروندان طبیعت دوست و مطالبه‌گر رزن به مدیریت شهری وارد می‌شد، ادامه داد: لازم بود برای این درختان چاره‌ای اندیشیده شود تا به بهترین شکل ممکن بدون کمترین آسیب جابه‌جا شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر رزن تصریح کرد: پس از تشریک مساعی و برنامه‌ای جهادی با شهردار و کارکنان مدیریت شهری رزن در سرمای سخت زمستانی رزن وقتی که درختان خواب بودند، در زمان مطلوب به روشی ابتکاری و به صورت شبانه این جابه‌جایی را انجام دادیم و در قسمت اول ۲۰۰ اصله درخت را از شهر به سایت پارک جنگلی "باش چای" که سالیان متمادی بر اثر بی‌توجهی و نبود مدیریت منابع آبی تخریب شده و احیای آن آرزوی دیرینه مردم منطقه بود، انتقال دادیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از انتقال چاله‌ها را در محل مورد نظر توسط ماشین‌آلات حفر کردیم و تا پانزدهم اسفندماه که روز درخت‌کاری است، انتقال درختان انجام شد.

سلطانی‌کمال با تاکید بر اینکه با پویش "هر خانواده یک نهال" برای روز درخت‌کاری نیز برنامه فاخری در همان سایت ترتیب دادیم که با استقبال بی‌نظیر مردم و مسئولان همراه شد، گفت: به ازای کاشت هر نهال توسط شهروندان شناسنامه‌ای به آنها تعلق گرفت، این اتفاق سبب شد، امروز با گذشت پنج ماه از سال بخش بزرگی از فضای سبز و جنگلی رزن به وسعت دو هکتار با درختان ۳۰ ساله احیا شود.

وی اضافه کرد: بعد از این تجربه موفق و نتیجه گرفتن بیش از ۸۰ درصد این انتقال، شهرهای اطراف و مرکز استان نیز تصمیم به تغییرات در ساختار بلوارهای خود گرفتند، اما اصولی را که مدیریت شهری رزن رعایت کرده بود، نادیده گرفتند، لذا باید در زمان خواب درختان را جابه‌جا کرد تا ریشه‌ها آسیب نبیند.

کد خبر 590173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.