آیا فشار خون بالا خطر ابتلا به کرونای شدید را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فشار خون بالا خطر ابتلا به نوع شدید کرونا را دو برابر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان به دلیل شیوع زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است. با وجود اینکه تعداد مبتلایان افزایش یافته است میزان نوع شدید بیماری و بستری شدن در بیمارستان افزایش زیادی نداشته است. علائم رایج بیماری کووید -۱۹ با گذر زمان تغییر کرده است به طوری که در حال حاضر گلو درد به یکی از رایج‌ترین علائم بیماری کووید -۱۹ تبدیل شده است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارند. فشار خون بالا یک مشکل رایج است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که سطح فشار خون کنترل نشود به قلب فشار وارد می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نیز افزایش پیدا می‌کند.

آیا فشار خون بالا خطر ابتلا به کرونای شدید را افزایش می‌دهد؟

نتایج مطالعه انجام شده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) نشان می‌دهد که فشار خون بالا خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را دو برابر افزایش می‌دهد. موضوع تعجب‌آور این است که فشار خون بالا حتی با وجود واکسینه شدن، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری را افزایش می‌دهد. محققان همچنین دریافتند که این نوع آسیب‌پذیری فقط مربوط به افراد مسن با بیماری‌های زمینه‌ای نیست. عفونت ناشی از سویه امیکرون ویروس کرونا ممکن است به حدی شدید باشد که باعث بستری شدن در بیمارستان شود؛ این زیرسویه ممکن است بزرگسالان در هر گروه سنی، به ویژه افرادی که فشار خون بالا دارند را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا فشار خون بالا باعث بستری شدن بیماران کرونایی می‌شود؟

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر فشار خون بر احتمال بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها ۹۱۲ بزرگسال که سه دوز واکسن mRNA کرونا را دریافت کرده بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. ۱۶ درصد شرکت‌کنندگان در مطالعه به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فشار خون بالا ۲.۶ برابر بیشتر از دیگران ممکن است به دلیل ابتلا به کرونای شدید در بیمارستان بستری شوند. از میان ۱۴۵ بیمار بستری شده در بیمارستان، ۱۲۵ نفر از فشار خون بالا رنج می‌بردند. افراد مسن یا افراد مبتلا به دیگر بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های کلیوی نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید کووید هستند.

آیا واکسن‌های کرونا بی تأثیر است؟

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، حتی سه دوز واکسن نیز نمی‌تواند مانع بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان شود؛ البته این بدان معنا نیست که واکسن‌های فعلی مؤثر نیستند. با این وجود لازم است واکسن‌های کرونا برای مقابله با انواع جدید ویروس به‌روزرسانی شوند. نیاز است به منظور درک بهتر ارتباط بین فشار خون بالا و خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، مطالعات بیشتری صورت بگیرد. همچنین، توصیه شده است که در صورت بروز هرگونه علائم مرتبط با بیماری کووید -۱۹ خود را ایزوله کنید و به میزان کافی استراحت کنید.

علائم رایج بیماری کووید -۱۹ چیست؟

با گذشت زمان و پدیدار شدن انواع جدید ویروس کرونا، رایج‌ترین علائم آن نیز تغییر می‌کند. در حال حاضر بعضی از علائم رایج آن شامل گلودرد، سرفه مداوم، تب بالا، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، تنگی نفس، خستگی، بدن درد، سردرد، آبریزش بینی و انسداد بینی می‌شود. علائم گوارشی مرتبط با بیماری کووید -۱۹ نیز شامل اسهال، حالت تهوع و از دست دادن اشتها می‌شود.

چگونه می‌توان فشار خون بالا را کنترل کرد؟

برای درمان فشار خون بالا لازم است به پزشک مراجعه کنید تا بهترین و مؤثرترین روش درمان را دریافت کنید. توصیه شده است که به منظور کاهش فشار خون از سبک زندگی سالم پیروی کنید، به صورت منظم ورزش کنید، غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید و وزن خود را در محدوده سالم حفظ کنید، زیرا چاقی خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی سالم سرشار از فیبر و پتاسیم است و چربی کمی دارد. لازم است افراد مقدار زیادی غلات کامل، سبزیجات سبز و میوه‌های رنگارنگ را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. همچنین، باید در طول روز با نوشیدن مقدار زیادی آب، بدن خود را هیدراتی نگه دارید. ترک سیگار نیز به کنترل فشار خون کمک شایانی می‌کند. در نهایت، لازم است افراد به طور منظم سطح فشار خون خود را کنترل کنند.

کد خبر 590065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.