چاووش‌اوغلو دست داشتن ترکیه در حمله به غیرنظامیان در شمال عراق را رد کرد

وزیر امور خارجه ترکیه با رد اظهارات مقام های عراقی در باره دست داشتن ترکیه در حمله روز گذشته به غیرنظامیان در دهوک عراق، «پ ک ک» را عامل این حمله معرفی کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو گفت که ما معتقدیم این حمله خائنانه را گروه تروریستی پ ک ک انجام داده است.

وی با بیان اینکه ترکیه اظهارات ایراد شده از سوی مقام‌های عراقی علیه کشورش پیش از شفاف شدن این مساله را رد می‌کند، افزود: ترکیه هیچ گاه غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و جامعه جهانی از این امر آگاه است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به حمله دیروز چهارشنبه دهوک ادامه داد: بر اساس اعلام نیروهای مسلح ترکیه، غیرنظامیان هدف قرار داده نشده‌اند.

چاووش اوغلو گفت که داعش در عراق به طور قابل ملاحظه‌ای پاکسازی شده اما گروه تروریستی پ ک ک موجودیت خود را در این کشور حفظ کرده است و ما در این زمینه آماده همکاری هستیم.

وی اظهار کرد: که حمله‌ای به سفارتخانه ترکیه در بغداد انجام نشده است و مقامات عراقی تدابیر لازم را اتخاذ کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: که گروه تروریستی پ ک ک همواره غیرنظامیان را هدف قرار داده است و در منطقه سنجار از غیرنظامیان ایزدی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

چاووش اوغلو خواستار همکاری با کشورهای همسایه در زمینه مبارزه با تروریسم شد و گفت: ترکیه ترجیح می‌دهد خود آن کشورها تروریست‌ها را از خاک‌شان پاکسازی کنند.
وی اضافه کرد که مبارزه ترکیه با تروریسم در چارچوب مقررات بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

باید همکاری‌های اقتصادی با ایران را گسترش دهیم

وی گفت: که در نشست دو جانبه با ایران درباره موضوع‌هایی چون مبارزه با تروریسم، گسترش مناسبات اقتصادی و مسائل مشترک منطقه‌ای رایزنی کردیم.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: که انتظارات خود درباره شمال سوریه را در اجلاس آستانه اعلام کردیم، در مساله سوریه اختلاف نظرهایی با ایران و روسیه داریم.

چاووش اوغلو با اتهام زنی به ایران و روسیه گفت که «رژیم اسد با حمایت این کشورها غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد که «روسیه و ایران صراحتاً اعلام کردند که با مبارزه ترکیه علیه تروریسم در شمال سوریه مخالف هستند. اما مهم نظر ترکیه است و برای مبارزه با تروریسم از کسی اجازه نمی‌گیریم.»

چاووش اوغلو افزود که «ترکیه ۴۰ سال است که بدون تمایز با تمامی گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کند.»

وی بیان کرد که ما در مورد ایجاد آتش‌بس (بین روسیه و اوکراین) و توافق بر سر خروج غلات تلاش می‌کنیم و جامعه جهانی از این مساله استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد که آخرین نشست فنی در استانبول در مورد تخلیه غلات اوکراین اهمیت زیادی داشت. رایزنی‌ها ادامه دارد و در این زمینه امیدوار به اخبار مثبت هستیم. توافق بر سر موضوع غلات گامی مهمی در راستای ایجاد مذاکرات درباره آتش بس میان روسیه و اوکراین خواهد شد

چاووش‌اوغلو درباره خرید اف -۱۶ از آمریکا گفت که موانع پیش روی باید رفع شوند و آمریکا باید این مساله را در داخل حل کند.

کد خبر 589851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.