معرفی برترین‌های جشنواره فیلم و عکس صنایع دستی/ برای هنرهای سنتی جانشین‌پروری کنیم

دبیر جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان گفت: ۵۰۰ اثر به جشنواره رسید که در بخش فیلم ۳۵ اثر فردی و ۱۱ اثر گروهی و در بخش عکس ۵۰ اثر انتخاب و داوری شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سحر امینی امروز _پنجشنبه سی‌ام تیرماه_ در آئین اختتامیه اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و پنجمین جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی این استان، اظهار کرد: هنر با خلاقیت انسان همراه است و هنرمند با ذهن پویا آثاری تازه خلق می‌کند.

وی افزود: هر جامعه و سرزمینی با بهره از هنر با وجود تفاوت‌های زبانی و فرهنگی و تمدنی را سایر مردم دنیا می‌تواند ارتباط و پیوند برقرار کند. صنایع دستی بخشی از هنرهای سنتی است که در سالیان اخیر پیکره آن آسیب دیده است.

به گفته وی، در طول این سال‌ها استادان بنامی از دنیا رفتند یا کنج عزلت پیشه کردند و ما امروز با دیدن آثار آنها که زبان مشترک همه دوران‌ها است لذت و بهره می‌بریم.

دبیر جشنواره فیلم و عکس مستند صنایع دستی اصفهان با بیان اینکه در این رویداد شاهد همراهی و همکاری اتاق بازرگانی و اتحادیه صنایع دستی بودیم، اظهار کرد: با مشارکت خوب عکاسان و مستندسازان در این دوره تلاش کردیم آثار فاخر استادان و هنرمندان و همچنین هنرهای در حال منسوخ شدن را تصویر کنیم. رویکرد جشنواره در این بخش ارتباط دادن صنایع دستی با گردشگری و کاربرد صنایع دستی در معماری ایرانی بود.

امینی اظهار کرد: ۵۰۰ اثر به جشنواره رسید که در بخش فیلم ۳۵ اثر فردی و ۱۱ اثر گروهی و در بخش عکس ۵۰ اثر انتخاب و داوری شد.

ضرورت جانشین‌پروری برای هنرهای سنتی

بهرام سبحانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: در این جشنواره هنری تلاش شد هنرهای در حال افول و انقراض معرفی و دیده شوند تا مسئولان هم به فکر اقدام و عمل جدی بیفتند.

وی ادامه داد: همه این تلاش‌ها و اقدامات زمانی مؤثر است که صنایع دستی با گردشگری پیوند بخورد و در کنار هم برای آنها برنامه‌ریزی شود و فعالیت‌ها در این راستا باشد.

این مسئول اتاق بازرگانی اصفهان، جانشین‌پروری برای هنرها و صنایع دستی ضرورتی است که دستگاه‌های متولی امر باید آن را دنبال کنند. آینده‌نگری در این میان نقش بسیار مهمی دارد که متأسفانه چندان جدی گرفته نشده است.

محمد پسران‌رزاق، نماینده هیئت داوران جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی در خاتمه این همایش بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

برگزیدگان بخش عکس آزاده عزیزیان، علی‌رضا زاغیان و محمدرضا گلراز بودند و جایزه ویژه هیئت داوران به نگین محمدی‌فرد تعلق گرفت.

همچنین در بخش فیلم محمدعلی رخشانی با اثر آفتاب و مهتاب، آرتان فتح‌الهی با اثر ناو، علی تقدسی با فیلم کوتاه یک روز نقاشی نشده و سیدمحمد حسینی با اثر شکرشکن برترین‌های این رقابت هنری شدند و جایزه ویژه داوران به اثر دست‌ها و رنج‌ها به کارگردانی بابک بهداد تعلق گرفت.

معرفی برترین‌های جشنواره فیلم و عکس صنایع دستی/ برای هنرهای سنتی جانشین‌پروری کنیم

کد خبر 589832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.