تشخیص انواع سرطان در زنان توسط متخصص زنان

سرطان در زنان نام ترسناکی است و بیشتر از آنکه خود بیماری ما را بترساند، اسم آن ما را وحشت‌زده می‌کند.

برخی از انواع سرطان‌ها تنها در زنان دیده‌می‌شود. تشخیص و درمان سرطان‌های زنان توسط دکتر متخصص زنان و زایمان برای هر خانمی لازم و ضروری است. سرطان بیماری مرتبط با سلول است و اشکال در ژن‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین سلول‌ها شروع به رشد بیش از حد می‌کنند و عوامل تنظیم‌کننده نمی‌توانند جلوی آن‌ها را بگیرند.

تشخیص سرطان توسط متخصص زنان؛ اولین قدم برای درمان سرطان آن است. دکتر زنان برای بررسی و درمان انواع سرطان مربوط به زنان (تخمدان، رحم و پستان) از جمله: سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان دهانه‌ی رحم و سرطان پستان فعالیت دارد. گاهی به صلاحدید دکتر زنان، شما به دکتر آنکولوژی و سرطان زنان ارجاع داده می‌شوید. در این مطلب به معرفی و تشخیص سرطان‌های زنان، خطرات و درمان‌های آن‌ها می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. لیست متخصص دکتر زنان و زایمان در دکترتو

تشخیص و درمان انواع سرطان در زنان

در بیشتر مواقع بدن انسان می‌تواند اختلالات ایجاد شده در ژن‌ها را برطرف کند اما گاهی این اتفاق میسر نمی‌شود و ژن‌های آسیب‌دیده در بدن ایجاد مشکل یا همان سرطان را می‌کنند. هنگامی که سلول‌ها بدون توقف رشد می‌کنند، ایجاد تومور می‌کنند. البته این‌ها اطلاعاتی پایه و ابتدایی هستند و سرطان پیچیده‌تر از چند سطر توضیح ساده است. انواع مختلف سرطان در بدن انسان‌ها دیده می‌شود و راه‌های مختلف درمانی برای آن‌ها وجود دارد.

سرطان سرویکس یا دهانه رحم

دهانه‌ی رحم یا همان سرویکس می‌تواند با رشد بی‌رویه‌ی سلول‌هایش سرطانی شود. سرطان سرویکس با تغییر در نوع سلول‌ها و عوض شدن شکل آن‌ها همراه است. سرویکس دهانه‌ی تنگ و منقبض رحم است که در زنانی که ازدواج نکرده‌اند یا زایمان نکرده‌اند به اندازه‌ی یک گوجه سبز و در آنانی که حداقل یک بار زایمان کرده‌اند، اندکی بزرگ‌تر است. سرویکس یک سوراخ دارد که مدخل رحم به داخل واژن است. این محل در معرض تغییرات سلولی و سرطانی شدن بیشتری نسبت به سایر بخش‌های رحمی قرار دارد. بنابراین به طور پیوسته و منظم باید بررسی شود.

تشخیص سرطان دهانه رحم (سرویکس)

از مهم‌ترین روش‌های تشخیص سرطان سرویکس، پاپ اسمیر است. تست‌های سالانه و غربالگری‌های سرطان دهانه‌ی رحم می‌تواند کمک شایانی به تشخیص زود هنگام سرطان‌های رحمی بکند. یکی از این تست‌های تشخیصی که ارزش بالینی بسیار بالایی دارد، تست پاپ اسمیر است. جایی که بالاترین احتمال سرطانی شدن سلول‌های سرویکس وجود دارد، لایه‌ی ترانسفورماسیون نامیده‌می‌شود که نمونه‌ی پاپ اسمیر نیز از این منطقه گرفته می‌شود.

درمان سرطان دهانه رحم

برای درمان این نوع سرطان، می‌توان از رادیوتراپی و شیمی‌درمانی استفاده کرد. در صورتی که به بخش‌های دیگر رحم نیز سرایت کرده‌باشد، می‌توان به طور کامل رحم را از بدن خارج کرد.

سرطان اندومتر

شایع‌ترین سرطان بدخیم زنانه، سرطان اندومتر است. بیشترین سنی که درگیر این بیماری می‌شوند حوالی یائسگی هستند. معمولاً سن متوسطی که این بیماری در خانم تشخیص داده می‌شود ۶۱ سالگی است. تنها ۵% موارد سرطان اندومتر در زیر ۴۰ سالگی دیده‌شده‌است.

تشخیص سرطان اندومترتوسط متخصص زنان

راه‌های تشخیص سرطان اندومتر شامل موارد زیر هستند؛

· بیوپسی اندومتر؛ این روش در مطب قابل انجام است و در صورتی که موفقیت‌آمیز نباشد، می‌توان از کورتاژ استفاده کرد.

· پاپ اسمیر؛ بیشتر از ۵۰% بیمارانی که سرطان اندومتر دارند، پاپ اسمیر غیرطبیعی دارند.

· سونوگرافی؛ در زنانی که سابقه‌ی سرطان اندومتر در شرح حال خانوادگی آن‌ها وجود دارد، ضخیم بودن لایه‌ی اندومتر (بیش از ۵ میلی‌متر) می‌تواند مشکوک به سرطان باشد.

درمان سرطان اندومتر

درمان سرطان اندومتر با جراحی است و همراه با آن باید رادیوتراپی بعد از عمل نیز انجام گیرد. شیمی‌درمانی نیز در برخی موارد انجام می‌شود.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان از انواع تومورهای بدخیم تخمدانی است که در افراد زیر بیشتر دیده می‌شود؛

  • کسانی که از قرص‌های جلوگیری تا به حال استفاده نکرده‌اند.
  • زنانی که تا به حال زایمان نکرده‌اند.
  • افرادی که بیش از اندازه از چربی‌های حیوانی استفاده می‌کنند.
  • خانم‌هایی که رادیوتراپی لگن انجام داده‌اند.
  • برخی از ویروس‌ها مثل اوریون

تشخیص سرطان تخمدان

برخی از علائم سرطان تخمدان که می‌توان سرطان تخمدان را تشخیص داد، عبارت‌اند از:

  • برجستگی شکم
  • خستگی
  • درد شکم
  • جمع شدن آب در شکم و علائم ناشی از آن
  • خونریزی‌های غیرطبیعی
  • تکرر ادرار
  • یبوست

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان معمولاً با برداشتن تخمدان همراه است و نیازمند رادیوتراپی و شیمی‌درمانی بعد از جراحی است.

بعد از سرطان ریه، سرطان سینه دومین عامل مرگ و میر در میان زنان است.

سرطان سینه

شایع‌ترین سرطان در زنان، سرطان سینه است که بعد از سرطان ریه، بیشترین علت مرگ ناشی از سرطان در دنیا برای زنان است. خطر ایجاد سرطان پستان در طول عمر زنان ۱۲.۵% (یعنی یک مورد از هر هشت زن) و خطر مرگ ناشی از آن ۳.۶% (یعنی یک مورد از هر ۲۸ مورد) است. البته تعداد موارد مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان در کشورهای توسعه‌یافته در حال کاهش است و این به علت معاینات و غربالگری‌های انجام‌شده در سنین پرخطر است.

سرطان سینه بیشتر در چه کسانی دیده‌می‌شود؟

  • هرچه سن بالاتر می‌رود، احتمال ابتلا به این سرطان افزایش پیدا می‌کند. مهم‌ترین عامل خطر سرطان پستان، سن است.
  • سابقه‌ی فامیلی از دیگر موارد مهم است. سرطان سینه در ۵ تا ۱۰% موارد ارثی است.
  • کسانی که زود پریود شده‌اند و یا آن‌هایی که دیر یائسه می‌شوند در معرض این سرطان هستند.
  • زنانی که تا به حال زایمان نکرده‌اند و شیر نداده‌اند نیز در خطر بیشتری هستند.
  • خانم‌هایی که از قبل پرتودرمانی شده‌اند و یا هورمون دریافت کرده‌اند، در معرض خطر هستند.
  • مصرف الکل یک عامل خطر مهم محسوب می‌شود.
  • نژاد در ابتلا به این سرطان موثر است. مثلاً در زنان سیاه‌پوست بیشتر از سفیدپوست دیده می‌شود.

تشخیص سرطان سینه توسط پزشک

موارد بسیاری در تشخیص سرطان سینه و به خصوص تشخیص زودهنگام آن موثر است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از؛

  • معاینه‌ی شخصی؛ احساس وجود توده‌ی قابل لمس توسط خود فرد او را تشویق به ارزیابی‌های پیشرفته‌تر و تخصصی می‌کند.
  • معاینه‌ی تخصصی پزشک و یا ماما
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • بیوپسی

درمان سرطان سینه

سرطان پستان توسط جراحی درمان می‌شود. جراحی بستگی به مرحله‌ی سرطان سینه دارد. مثلاً اگر در مراحل پایین سرطان تشخیص داده‌شود، می‌توان با حفظ پستان، تنها توده و غدد لنفاوی درگیر را برداشت کرد. گاهی سینه به طور کامل باید برداشته‌شود. گاهی نیز هر دو سینه و غدد لنفاوی باید جراحی شوند. می‌توان با پروتز سینه‌ها را جایگزین کرد. همراه با جراحی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز باید صورت گیرد.

سخن آخر درباره تشخیص و درمان سرطان در زنان

همان طور که در بالا اشاره‌شد، بیماری‌های زنان و سرطان‌هایی که می‌تواند زندگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد، بسیارند. اما نکته‌ای که در رابطه با بالاتربردن کیفیت زندگی و بهبود شرایط در مواجهه با این بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم وجود دارد، کسب آگاهی است. در صورتی که علائم را به خوبی بشناسید و با مراجعه به پزشک زنان و انجام تست‌های تشخیصی و غربالگری‌های پیش از موعد و مناسب، می‌توانید سرطان‌های زنان را به موقع تشخیص دهید و برای درمان آن‌ها اقدام کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سرطان زنان و مراجعه به پزشک متخصص زنان در به سایت دکترتو سامانه نوبت‌دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین پزشکان مراجعه کنید.

کد خبر 589818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.