موزه‌های دفاع مقدس، بستر مهم تحقق جهاد تبیین

پژوهشگر دفاع مقدس گفت: جهاد تبیین مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری است که باید در همه ابعاد و به خصوص فرهنگ دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد و موزه‌های دفاع مقدس، بستری مهم برای تحقق جهاد تبیین هستند و اقشار مختلف مردم از طریق موزه‌ها با فرهنگ دفاع مقدس آشنا می‌شوند.

محسن نصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه موزه‌های دفاع مقدس یکی از بسترهای مهم انتقال فرهنگ و معارف دفاع مقدس به نسل امروز و آینده است، اظهار کرد: تأکیدی که بر توجه به احداث و توسعه‌ها موزه‌ها انجام می‌شود، به این خاطر است که تا نسل پیشکسوت و رزمندگان که آفریننده حماسه‌های دفاع مقدس در قید حیات هستند حداکثر بهره‌برداری از گنجینه‌های معارف آنها انجام شود.

وی افزود: هر اندازه که بیشتر بتوانیم از فرهنگ و معارف دفاع مقدس استفاده کنیم، کشور را از توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان بهتر نجات خواهیم داد و موزه‌های دفاع مقدس محل عرضه فرهنگ دفاع مقدس هستند، این مکان‌ها اهمیت بسیاری دارند، نسل آینده را از فتنه‌های دشمن بیمه می‌کند و فرهنگ دفاع مقدس را از تحریف و فراموشی نجات خواهد داد.

این پژوهشگر دفاع مقدس گفت: جهاد تبیین در راستای شناساندن پیام دفاع مقدس به نسل‌های حاضر و آینده به منظور مقابله با هر گونه تحریف این دوران افتخارآمیز جزو رسالت‌های مهم و اصلی باغ موزه‌ها محسوب می‌شود و در واقع باغ موزه‌ها بستری مهم برای تحقق جهاد تبیین به‌شمار می‌آیند.

این استاد دانشگاه افزود: پرداختن به سوژه‌ها به شکل هنرمندانه و مبتکرانه در تمامی فرآیند موزه دفاع مقدس یک ضرورت مهم است و استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان برجسته و به خصوص پیشکسوتان باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه سبب موفقیت و پیروزی رزمندگان اسلام در دفاع مقدس شد، توپ و تانک نبود و دشمن بعثی از امکانات و تجهیزات بیشتری بهره می‌برد، گفت: فرهنگ دفاع مقدس و سبک زندگی شهدا و رزمندگان عامل موفقیت و حفظ تمامیت ارضی این خاک بوده است.

این رزمنده دفاع مقدس افزود: باید آن عواملی که قدرت نرم و متعالی رزمندگان بودند را در قالب‌های هنری مانند یک عکس، فیلم کوتاه، دیوارنوشته و با استفاده از روش‌های گوناگون هنری مانند هنرهای تجسمی به نسل جدید انتقال داد.

نصری اضافه کرد: باید سبک زندگی شهدا و رزمندگان اسلام و خاطرات آنها نیز در قالب‌های هنری به خوبی ترسیم شود تا بیننده‌ای که در آن فضا قرار می‌گیرد، آنچه می‌شنود و آنچه می‌بیند، سبب شود، احساس دفاع مقدس به او دست بدهد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به نقش باغ‌موزه‌ها در انتقال حماسه عظیم رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس اظهار کرد: اگر بخواهیم فعالیت اثرگذار و ثمربخش در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهیم باید همه‌جانبه در این عرصه وارد شد و نسبت به تولید محتوا شبانه‌روزی تلاش کرد.

این استاد دانشگاه تولیدات متناسب با ذائقه جوانان و نوجوانان امروزی را یکی از فعالیت‌های اثرگذار در جهاد تبیین حوزه دفاع مقدس برشمرد و گفت: سازمان‌ها و نهادهای مسئول در این زمینه در کنار فعالان مجازی و رسانه‌ای کشور باید با تمام توان خود در جهت عرضه پیام‌های دفاع هشت ساله وارد میدان شود تا با بازتولید فرهنگ ایثار و شهادت، زمینه‌های افتخار جوانان و نوجوانان کشورمان به پدران خود که اجازه ندادند، ذره‌ای از خاک مقدس کشور دست دشمنان افتد، فراهم شود.

وی افزود: باید تلاش شود که دفاع مقدس در جامعه فراموش نشود و نسل جدیدی که بعد از آن دوران پا به عرصه حیات گذاشته است، دفاع مقدس را بشناسد و از الگوها، درس‌ها و اتفاق‌های آن دوران برای امروز خود بهره‌برداری کند.

این پژوهشگر دفاع مقدس با تاکید بر اینکه به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، امروز جنگ روایت‌ها است، اگر آن دوران به درستی روایت نشود و حقیقت آن به مردم منتقل نشود، دشمنان با دروغ و تحریف، روایت‌های ناصحیحی از دفاع مقدس را ترویج خواهند داد، گفت: برای تحقق گام دوم انقلاب نیازمند الگوی رفتاری و مجاهدانه شهدا و جانبازان و رزمندگان و الگوی مدیریتی فرماندهان شهید هستیم و این مسائل باید به خوبی تبیین شود.

نصری افزود: اگر در این زمینه غفلت شود، بدون تردید ارزش‌ها جای خود را به ضدارزش‌ها می‌دهد و در این حالت آینده جامعه اسلامی با چالش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی مواجه خواهد شد.

کد خبر 589408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.