چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

هنر عمومی و زیباسازی شهری در هر جامعه‌ای از اهمیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار است، ضمن این‌که تاریخ و تکامل فرهنگی آن را به تصویر می‌کشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هنر عمومی نه‌تنها به فضاهای شهری معنا می‌بخشد، بلکه این قابلیت را برای ساکنان به وجود می‌آورد تا منحصربه‌فرد بودن خود را به مردم سایر نقاط دنیا نشان دهند. در واقع، هنر عمومی پلی ارتباطی میان گذشته، حال و آینده یک منطقه به شمار می‌رود، ضمن این‌که بیانگر نگرش‌ها و مقررات مختلف حاکم بر آن است. یک هنر عمومی منحصربه‌فرد می‌تواند جو و روحیه مردم یک منطقه را به تصویر بکشد و آن را به سایر مناطق نیز گسترش دهد. در واقع، هنر عمومی می‌تواند به عنوان نماینده یک شهر یا منطقه عمل کند و حتی آن را به یک برند جهانی تبدیل کند. دلایل مختلفی مبنی بر اهمیت هنر عمومی وجود دارد که در ادامه به معرفی پنج مورد از آن‌ها پرداخته می‌شود.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

رشد اقتصادی و پایداری

هنر عمومی زیباسازی به رشد جوامع کمک زیادی می‌کند، ضمن این‌که در جذب شهروندان به ادامه سکونت یا حتی ورود ساکنان جدید سهیم است. این رویداد به سهم خود می‌تواند گردشگری فرهنگی و استراتژی‌های توسعه اقتصادی را مورد حمایت قرار دهد و از این طریق به رونق اقتصادی منطقه کمک کند. اکوسیستم‌های هنر عمومی می‌تواند به ایجاد مشاغل عمومی و گرایش مردم به ایجاد جوی رقابتی برای توسعه بیشتر شهرها کمک کند و از طریق جذب بازدیدکنندگان به شهر، علاوه بر افزایش احتمال کارآفرینی، در رشد اقتصادی نیز مؤثر واقع شود. گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۴۰ درصد افراد زیر ۳۳ سال مایل هستند شهرهایی را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند که با چشم‌اندازهای هنری خود، بیشترین شهرت را در اینستاگرام دارند که بدون شک، وجود هنرهای عمومی نقش مهمی در ایجاد چنین شهرتی ایفا می‌کند و به جذب گردشگران بیشتری نیز منجر می‌شود که همین امر، در رونق اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

تعلق و هویت فرهنگی

هنر عمومی می‌تواند به طور مستقیم چگونگی نگرش مردم نسبت به یک مکان را تحت تأثیر قرار دهد و از طریق افزایش جذابیت منطقه، حس تعلق به آن‌جا را در میان ساکنان افزایش دهد. علاوه بر این، هنر عمومی درک فرهنگی و تاریخی را در میان ساکنان یک منطقه افزایش می‌دهد، ضمن این‌که در متمایز کردن منطقه از سایر نقاط در نگاه شهروندان نقش مهمی ایفا می‌کند. ساکنان یک شهر چنین احساس می‌کنند که هنر عمومی تصویر و هویت محل زندگی آن‌ها را بهبود می‌بخشد که در نتیجه آن، حس تعلق در میان شهروندان بیشتر می‌شود. علاوه بر این، زیبایی چشم‌اندازهای شهری به واسطه وجود هنرهای عمومی از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث جذب هر چه بیشتر شهروندان به محل سکونت خود می‌شود و از مهاجرت این افراد به سایر شهرها خودداری می‌کند. در واقع، هنر عمومی از طریق انعکاس تاریخ و فرهنگ محلی، به ایجاد مکان‌هایی منحصربه‌فرد کمک می‌کند که همین امر، حس تعلق را میان شهروندان افزایش می‌دهد.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

انسجام اجتماعی و درک فرهنگی

هنر عمومی به افزایش انسجام اجتماعی در جوامع کمک می‌کند و باعث می‌شود مردم بهتر و بیشتر به یکدیگر احترام بگذارند. ساکنان مناطقی با وجود عناصر هنری، می‌کوشند تجربه‌های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند و حتی به انجام کارهای گروهی بپردازند. در این مناطق، هیچ ویژگی قدرتمندتری از هنر و فرهنگ برای ایجاد پیوند میان گروه‌های مختلف و مردم وجود ندارد، به طوری که همه افراد با هر نژاد و فرهنگی از طریق هنر با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. علاوه بر این، هنرهای شهری انگیزه اصلی مردم برای برقراری تعامل و اشتراک ایده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های جمعی بهتر محسوب می‌شود که می‌تواند تبعات مثبت زیادی را در پی داشته باشد. به عبارت دیگر، هنر مردم را گرد هم می‌آورد، یک مکانیسم تصویری برای درک فرهنگ‌ها و نگرش‌های مختلف به وجود می‌آورد و در نهایت به پیوند ساکنان یک شهر با مناطق دیگر دنیا، با ویژگی‌های هنری مشترک منجر می‌شود. بسیاری از مردم باور دارند که هنر به آن‌ها در درک فرهنگ‌های بیشتر کمک می‌کند، ضمن این‌که پیوند عمیقی میان آن‌ها و سایر افراد جوامع، با هر سن، نژاد و قومیتی به وجود می‌آورد. هنر عمومی امکان آشنایی با بیگانگان و همسایه‌ها را فراهم می‌آورد و از طریق تقویت فرهنگ یک جامعه، به عنوان یک کاتالیزور مهم جهت ایجاد حس همبستگی و اتحاد اجتماعی عمل می‌کند.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

حمایت از هنرمند و جوامع خلاق

هنر عمومی، هنرمندان و سایر افراد خلاق یک شهر را تحت حمایت قرار می‌دهد که این امر به سهم خود می‌تواند اهمیت این افراد را به عنوان اعضای فعال بصری جامعه به تصویر می‌کشد. هنرمندان نوآوری و خلاقیت را برای جوامع به ارمغان می‌آورند که این می‌تواند به سهم خود رقابت‌پذیری را در شهرها تقویت کند و به ایجاد جوامعی پایدار و پرشور منجر شود و در نهایت رونق اقتصادی را برای آن در پی داشته باشد. از سوی دیگر، پرورش هنرمندان می‌تواند به بهبود طراحی شهری کمک زیادی کند چراکه این افراد می‌توانند از خلاقیت خود برای ایجاد فضاهای شهری هر چه بهتر و پویاتر بهره گیرند. علاوه بر این، توسعه هنر عمومی در یک شهر می‌تواند به جذب افراد بیشتر برای ارائه استعدادهای خود کمک کند که این امر به سهم خود در افزایش کارآفرینی نقش مهمی ایفا می‌کند. تفسیر یک هنرمند از یک ایده به افزایش خلاقیت در شهر منجر می‌شود و از این طریق، ارتقای مناطق شهری را به دنبال دارد. در واقع، ایده‌ها و تعاملات میان هنرمندان می‌تواند شکوفایی خلاقیت میان سایرین را نیز در پی داشته باشد و در نهایت، به بهبودی وضعیت چشم‌اندازهای شهری و سایر تبعات ذکر شده ناشی از هنر عمومی منجر شود.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

هنر به طور مثبت روحیه شهروندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد

نتیجه مطالعات مختلف نشان می‌دهد که هنر به طور شگفت‌انگیزی سلامت روانی و رفاه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی تنها تماشای یک اثر هنری همان تأثیری را بر بازدیدکننده به جا می‌گذارد که هنرمند حین خلق آن تجربه می‌کند. در واقع، رابطه مستقیمی بین خلاقیت در طول روز و تداوم حس شادی وجود دارد چرا که هنر، انتقال‌دهنده‌هایی عصبی مانند دوپامین تولید می‌کند که در ایجاد حس شادی در افراد بسیار اثربخش است. در نتیجه، هنرمندان و بازدیدکنندگان به طور یکسان از خلق و تماشای یک اثر هنری احساس شادی می‌کنند زیرا ماده شادی‌آور دوپامین در هر دوی آن‌ها تولید می‌شود. به همین دلیل است که افراد هنگام عبور از کنار یک اثر هنری، قدم‌های خود را آهسته می‌کنند و خودآگاه یا ناخودآگاه به تماشای آن جذب می‌شوند. هنر عمومی می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای ایجاد شهرها، روستاها و حومه‌های بهتر باشد و به افزایش درک شهروندان از جوامع خود کمک کند. علاوه بر این، وجود هنر در فضاهای عمومی نظیر بیمارستان‌ها نقش مهمی در کاهش اضطراب میان بیماران و همراهان آن‌ها ایفا می‌کند که این امر به سهم خود در بهبود سلامت بسیار حائز اهمیت است.

چرا هنرهای عمومی و زیباسازی باید در شهرها اجرا شود؟

کد خبر 589289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.