چه نوع واکسنی برای دوز یادآور تزریق کنیم؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیک هفتم کرونا به مدت یک تا ۲.۵ ماه به طول می‌انجامد، گفت: در بسیاری از کشور اروپایی که تولیدکننده واکسن آسترازنکا هستند، برای دوزهای یادآور تأکید بر تزریق این نوع واکسن ندارند.

حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: هرچند در ماه‌های اخیر روند ابتلاء به بیماری کرونا همچون سایر کشورهای جهان روند کاهشی بوده است، اما در ماه اخیر این روند افزایشی بوده و هم‌اکنون آمار بستری‌ها، فوتی‌ها و ابتلاء به این بیماری با سیر افزایشی سریعی روبه‌رو بوده است.

کشور وارد پیک هفتم کرونا شده است

وی افزود: به نظر می‌رسد کشور وارد پیک هفتم کرونا شده است و پیک هفتم کرونا به مدت یک تا ۲.۵ ماه طول می‌کشد و در فصل پاییز وارد پیک هشتم می‌شویم، اما آنچه احتمال دارد این است که هیچ‌کدام از این پیک‌ها کشندگی بالایی نداشته باشد و تنها آمار ابتلاء افزایش می‌یابد؛ پس نمی‌توان گفت کرونا در کشور و جهان تمام می‌شود بلکه این بیماری سال‌های سال در جهان وجود خواهد داشت.

عضو ستاد ملی کرونا تصریح کرد: هرچند روند ابتلاء به سویه جدید کرونا که یکی از واریانت‌های سویه امیکرون بوده نسبت به سویه دلتا سریع‌تر است، اما میزان کشندگی پایین‌تری نسبت به سویه‌های قبلی کرونا دارد؛ برهمین اساس در پیک هفتم کرونا برخلاف پیک‌های قبلی شاهد افزایش بیماران بستری در آی‌سی‌یو و فوت آن‌ها نخواهیم بود، اما افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت و نقص در سیستم ایمنی بدن هستند، احتمال بستری شدن بیشتری دارند.

ویژگی سویه جدید کرونا

وی اضافه کرد: ویژگی بارز این سویه جدید نسبت به سویه‌های قبلی کرونا سرایت بالای آن است. این سویه بسیار مسری است و افراد بیشتری در اثر تماس با فرد مبتلا به کرونا درگیر این بیماری می‌شوند؛ اما بیماری‌پذیری این سویه نسبت به سویه دلتا که سال گذشته با آن درگیر بودیم، بسیار کمتر بوده و علائم آن در حد بیماری سرماخوردگی و عفونت تنفسی است.

عمادی با بیان اینکه سویه اومیکرون پنج بار جهش پیدا کرده است، اضافه کرد: تغییرات سویه اومیکرون با BA نشان می‌دهند که هم‌اکنون در کشور شاهد شیوع سویه جهش‌یافته اومیکرون BA.۴ و BA.۵ هستیم. در این سویه جدید کرونا کودکان نیز همچون سایر افراد عادی به این بیماری مبتلا می‌شوند اما این سویه جهش یافته همان طوری که برای بزرگسالان میزان کشندگی پایینی دارد، برای کودکان و زنان باردار هم از کشندگی کمی برخوردار است.

چه نوع واکسن کرونایی برای دز یادآور تزریق کنیم؟

وی درباره اینکه افراد چه نوع واکسن کرونایی را برای دز یادآور تزریق کنند، گفت: واکسن‌ها تنها ابزاری‌هایی هستند که برای کاهش ابتلاء و مهار این بیماری استفاده می‌شود هر واکسن امکان دارد دارای نقاط ضعف و قوتی داشته باشد اما آنچه مورد تائید مجامع علمی است و همه روی آن اتفاق‌نظر دارند این است که تزریق واکسن بهتر از امتناع از تزریق آن است.

عضو ستاد ملی کرونا ادامه داد: هرچند امکان دارد واکسن کرونا مانع ابتلای فرد به این بیماری نشود اما آنچه همه مجامع معتبر علمی تائید کردند و روی آن اتفاق‌نظر دارند، این است که تزریق واکسن میزان کشندگی ویروس کرونا را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه شدت بیماری کرونا برای فردی که واکسن کرونا را تزریق کرده است، بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: هیچ ترجیحی بر اینکه کدام واکسن کرونا و دز یادآور آن تزریق شود، وجود ندارد مهم این است که فرد در اسرع وقت روند واکسیناسیون خود را تکمیل کند؛ به همین خاطر از مردم درخواست داریم به دلیل اینکه یک واکسن که هم‌اکنون در کشور موجود نیست، تزریق واکسن خود را به تعویق نیندازند و منتظر ورود یک واکسن به کشور نباشند زیرا مهم این است که روند واکسیناسیون افراد تکمیل شود تا شاهد شدت بیماری کمتری و کاهش آمار مرگ‌ومیر در کشور باشیم.

تزریق واکسن آسترازنکا برای دوز یادآور توصیه نمی‌شود

عمادی ادامه داد: برای دوزهای یادآور، واکسن آسترازنکا یا واکسن‌هایی که بر پایه خود این ویروس هستند را توصیه نمی‌کنیم، ضمن اینکه این سویه‌های جدید برخلاف سویه دلتا کشندگی کمتری دارد به همین خاطر واکسن‌های کرونا بر پایه پروتئین بیشتر توصیه می‌شود. ضمن اینکه در بسیاری از کشور اروپایی که تولیدکننده واکسن آسترازنکا هستند، برای دوزهای یادآور تأکید بر تزریق این نوع واکسن ندارند.

وی درمورد اینکه بهترین راه تشخیص کرونا تست پی‌سی‌آر است یا سی‌تی‌اسکن تصریح کرد: مطمئن‌ترین راه سی‌تی‌اسکن است اما تست‌های پی‌سی‌آر نیز درصورتی که مثبت شوند در فهرست تعداد مبتلایان به کرونا اعلام می‌شود در غیر این صورت جزو آمارها محسوب نمی‌شوند.

کد خبر 588712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.