شباهت و تفاوت‌های بازار فارکس و بورس

اگر قصد سرمایه گذاری در بازارهای مالی را دارید بهتر است با تفاوت بازار فارکس و بورس آشنا شوید. تفاوت این دو بازار را می‌توان در حجم معاملات، مکان معاملات، میزان نقدشوندگی و … است.

با شناخت درست شباهت و تفاوت‌های هریک از این دو بازار می‌توانید به میزان سودآوری مدنظر خود دست یابید.

فارکس چیست؟

بازار فارکس بازاری است که معامله گران از طریق شبکه الکترونیکی که به عنوان یک کانال بین بانکی عمل می‌کند به تبدیل ارزهای متنوع و مختلف به یکدیگر بر اساس یک نرخ مبادله مشخص که ضریب تبدیل نام دارد می‌پردازند. در واقع این ضریب تبدیل از طریق برابری عرضه و تقاضای ارزهای مختلف بین فعالان بازار فارکس در سراسر جهان تعیین می‌شود. اگر نمی‌دانید در بازار فارکس چه چیزی معامله می‌شود بهتر است ابتدا مقاله در فارکس چه چیزی معامله می‌شود را مطالعه کنید.

بورس چیست؟

بورس که به اسم بازار سهام نیز شناخته می‌شود یک بازار سازمان‌دهی شده است. این بازار با هدف خرید و فروش سهام، هر نوع اوراق بهادار یا کالای دیگری شکل گرفته است. جالب است بدانید نامگذاری این بازار به نام بورس، به منزل فردی هلندی اشاره دارد که در ابتدا خریداران و فروشندگان در منزل وی اجتماع کرده و به معامله می‌پرداختند.

عملکرد اصلی همه بورس‌ها برای اطمینان حاصل شدن از معامله عادلانه و منظم در کنار انتشار اطلاعات قیمت برای همه اوراق و دارایی‌های معامله شده در بازار است. بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار تقسیم می‌شود. معمولاً در بورس کالا، کالاها معامله می‌شوند، اما در بورس اوراق بهادار سهام شرکت‌ها و اوراق قرضه معامله می‌شود.

تفاوت بازار فارکس و بورس

اکنون که با مفهوم بازار بورس و فارکس آشنا شده‌اید، در این بخش به مهم‌ترین تفاوت بازار فارکس و بورس می‌پردازیم.

حجم معاملات

همانطور که میدانید بازارهای بورس جزء بازارهای ملی هستند و هر کشور بازار بورس اختصاصی خود را دارد. به عنوان مثال درون بازار بورس هر کشور سهام شرکت‌های داخلی وجود دارد و افراد به معامله سهام می‌پردازند. اما سهام شرکت‌های خارجی در آن وجود ندارد.

پس حجم معاملات بورس محدود و در چارچوب قوانین ملی هر کشوری است. اما بازار فارکس که یک بازار جهانی مبادله ارز است، حجم معاملات بسیار زیادی در آن صورت می‌گیرد. حجم معاملات شایع‌ترین تفاوت بازار فارکس و بورس است. در واقع بازار فارکس از نظر حجم معامله بسیار گسترده‌تر از بازار بورس است و امکان معامله برای هر شخصی در سراسر جهان در فارکس امکان پذیر است.

مکان معاملات

کشورهایی که اقتصاد آن‌ها بر مبنای سرمایه‌داری شکل گرفته دارای یک بورس مرکزی هستند. این بورس مرکزی در محلی خاص اداره بازار را بر عهده دارد. در واقع بورس‌های فراوانی در سراسر دنیا با هدف جذب سرمایه داخلی و خارجی برای اقتصاد خود فعالیت می‌کنند. اما تفاوت بازار فارکس با بورس این است که فارکس محل مشخص و خاصی ندارد. فارکس یک شبکه بین بانک‌های بزرگ و معتبر دنیا است که برای آسان کردن و سرعت بخشیدن تجارت معاملات ارزی را در خود انجام می‌دهد.‌

شباهت و تفاوت‌های بازار فارکس و بورس

مدت زمان انجام معاملات

به دلیل مشغله و نبودن زمان کافی بسیار مهم است که بتوان در زمان دلخواه و مناسب به انجام معاملات پرداخت. معمولاً زمان معامله در بازار بورس محدودتر از فارکس است. در واقع می‌توان گفت زمان معاملات یکی از تفاوت‌های بازار فارکس و بورس است. مثلاً افرادی که در بازار بورس تهران فعالیت دارند از ساعت ۹ صبح ۱۲.۳۰ ظهر البته در ۵ روز کاری می‌توانند به معامله بپردازند. اما در بازار فارکس می‌توان مدت زمان بیشتری به معاملات پرداخت. این بازار در ۵ روز کاری به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

نوسان و نقد شوندگی

از دیگر تفاوت‌های بازار فارکس و بورس می‌توان به میزان نوسان و نقدشوندگی در این بازارها اشاره کرد. حجم معاملات بازارها با میزان نقدشوندگی در آنها رابطه مستقیم دارد. بر همین اساس می‌توان گفت با توجه به اینکه حجم معاملات در بازار فارکس بیشتر است، نقدشوندگی نیز در این بازار به نسبت به بورس بیشتر خواهد بود. میزان نوسان نیز همانند نقد شوندگی با توجه به حجم معاملات تعیین می‌شود. پس میزان نوسان نیز در بازار فارکس بیشتر است.

سود و زیان

در بازارهای بورس معمولاً سود و زیان برای کاربران محدود است. مثلاً در بازار بورس تهران در طول یک روز کاری قیمت سهام بورس از ۲ الی ۵ درصد سود و زیان نمی‌تواند بیشتر باشد. اما تفاوت بازار فارکس و بورس در این است که معامله‌گران بدون محدودیت سود و زیان در بازار فارکس می‌توانند به صورت نامحدود سود کرده یا زیان ببیند.

شرایط مالکیت

شرایط مالکیت از تفاوت بازار فارکس و بورس است. در واقع وقتی افراد ارزی را در فارکس خریداری می‌کنند صاحب مجازی آن خواهند شد. اما در بورس وقتی سهام یک شرکت را فردی خریداری می‌کند بخشی از مالکیت آن شرکت بسته به میزان سرمایه به صورت قانونی به آن فرد تعلق خواهد گرفت. این امر نشان می‌دهد که حق مالکیت در بازار بورس واقعی‌تر از فارکس است.

یکی از مهمترین تفاوت‌های بازار فارکس و بورس این است که در بازار فارکس معامله ارز دیجیتال انجام می‌شود. معامله ارز دیجیتال در فارکس یکی از دلایلی است که افراد تمایل به سرمایه گذاری در این بازار دارند.

شباهت بازار بورس و فارکس

این دو بازار علاوه بر تفاوت‌های زیاد شباهت‌هایی نیز با هم دارند. اما میزان تفاوت این بازارها بیشتر است و می‌توان گفت شباهت این دو بازار کمتر به چشم می‌آید.‌

انجام معامله

هر شخصی می‌تواند در بورس و فارکس به معامله بپردازد. مطمئناً حجم معاملات در این بازارها متفاوت است و افراد به معاملات گوناگونی در این بازارها می‌پردازد. انجام معاملات متنوع خود مزیت و سوددهی قابل‌توجهی برای اشخاص دارد. شما بسته به هدف و سرمایه خود می‌توانید بازار مناسب را برای سرمایه گذاری و معامله انتخاب کنید.

سود دهی

همه می‌دانیم که هدف شرکت در بازارهای مالی مختلف و همچنین انجام معاملات رسیدن به درآمد زیاد است. در هر کدام از این بازارها شما می‌توانید به سوددهی برسید اما لازمه رسیدن به هدف و کسب درآمد زیاد داشتن تجربه و آشنایی با این بازار است.

دسترسی به معاملات

افراد می‌توانند در هر نقطه‌ای که باشند با تلفن همراه به این بازارها دسترسی پیدا کنند. یعنی دسترسی به این بازارها تقریباً برای افراد یکسان است و شما با وارد شدن به پنل کاربری خود در بورس یا فارکس می‌توانید انجام معاملات بپردازید.

شباهت و تفاوت‌های بازار فارکس و بورس

سرمایه گذاری در بورس و فارکس

قطعاً هدف از معاملات رسیدن به درآمد است افراد قصد دارند که سرمایه خود را در بازاری قرار دهند که ریسک کم‌تر و سود بیشتری دارد. با بررسی تفاوت بازار فارکس و بورس متوجه می‌شوید که کدام یک از این بازارها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند. طبیعتاً شناخت کافی نسبت به این دو بازار می‌توانید شما را به سود بیشتری برساند. اما اگر سوددهی کوتاه مدت مدنظرتان است در فارکس سرمایه گذاری کنید.

سخن پایانی

با دانستن تفاوت بازار بورس و فارکس و آگاهی نسبت به آن می‌توانید در بازاری سرمایه گذاری کنید که بیشترین سود را برای شما دارد. افرادی که قصد معامله در بازارهای بزرگ مالی دارند لازم است حتماً به یک صرافی معتبر مراجعه کنند. با انتخاب صرافی‌های آنلاین و معتبری همچون اینوسلو می‌توانید سرمایه گذاری خود را تضمین کرده و به کسب درآمد برسید.

کد خبر 588568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.