سبدبافی، هنر اصیل باغبادران است

شهردار باغبادران گفت: زنان شهر از سفال گندم خشک‌شده برای سبدبافی استفاده و اقلامی همچون دَمی، سبد، زیر قابلمه‌ای، شاطه نانوایی و سایر اقلام ویژه‌ای که عمدتاً در آشپزخانه مورد استفاده است را تولید می‌کنند.

حجت‌الله امینی در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه صنایع دستی هر شهر بیانگر فرهنگ، آداب و سنن آن است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، مدیران شهری نگاه متفاوتی به صنایع دستی در برندسازی شهری داشته‌اند و این اتفاق موجب ایجاد شهرهای ملی و جهانی در این حوزه شده که در این زمینه ایران جایگاه نخست دنیا را دارد.

وی افزود: شناساندن صنایع دستی هر منطقه، علاوه‌بر معرفی هویت‌، توانمندی‌ها و دستاوردهای فرهنگی آن، موجب ایجاد درآمد و زمینه اشتغالزایی می‌شود و هنرمندان فعال در این حوزه می‌توانند با بهره‌گیری از خلاقیت خود، در راستای توسعه اقتصادی و کارآفرینی گام بردارند، البته تحقق این هدف نیازمند پاسخگویی به نیازهای روز جامعه از سوی هنرمندان است.

شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: این شهر به دلیل برخورداری از طبیعت بکر، جریان رودخانه زاینده‌رود، وجود چشمه‌ساران و قنوات مختلف، کشاورزی، به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری شناخته می‌شود.

امینی سبدبافی را هنر دست زنان باغبادران و آمیخته با طبیعت این شهر دانست و ادامه داد: علاوه بر تولیدات کشاورزی شهر ساحلی باغبادران، برخی از صنایع دستی آن نیز وابسته به این کشاورزی است که یکی از آنها "سبدبافی" با استفاده از سفال گندم است.

وی اضافه کرد: سبدهای بافته شده هنرمندان باغبادرانی، یک کالای کاملاً طبیعی است و در رنگ‌آمیزی آن نیز از رنگ طبیعی استفاده می‌شود و جنبه کاربردی دارد.

سبدبافی؛ دستاورد معنوی باغبادران

امینی گفت: بانوان شهر باغبادران از سفال گندم خشک‌شده برای سبدبافی استفاده می‌کنند و لوازمی همچون دَمی، سبد، زیر قابلمه‌ای، شاطه نانوایی و سایر اقلام ویژه‌ای که عمدتاً آن‌ها در آشپزخانه مورد استفاده است، تولید می‌کنند.

وی با اشاره به تأثیر نمادهای شهرها بر قدرتمند شدن برند شهری، خاطرنشان کرد: باغبادران شهری سرشار از هنر و هنرمندانی اصیل است که دست سازه‌هایی پرنقش و نگار خلق می‌کنند، از این رو مدیریت شهری چند سالی است در مسیر معرفی هنرمندان و آثار خلق شده توسط آنان حرکت کرده است و معرفی صنعت سبدبافی از جمله این هنرها به‌شمار می‌آید.

شهردار باغبادران تصریح کرد: مدیریت شهری اقدامات لازم را انجام داده تا هنر سبدبافی باغبادران به‌عنوان یکی از دستاوردهای معنوی این شهر در فهرست آثار ملی معنوی کشور به ثبت برسانیم و پرونده‌ی ثبت این اثر نیز در نوبت بررسی کمیسیون مربوطه در سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

امینی با بیان اینکه پرداختن به هنر سبدبافی در کنار حفظ این رشته اصیل می‌توانند درآمد خوبی نیز برای بانوان شهر داشته باشند، تصریح کرد: طی دو سال گذشته با مطالعات انجام شده و اصراری که مدیریت شهری بر حفظ هنر سبدبافی داشته است، زنانی که در این شهر به این هنر مشغول هستند را تشویق کرده‌ایم تا به آموزش علاقه‌مندان این رشته بپردازند و به‌دنبال آن هستیم تا مراکزی را برای آموزش این هنر در شهر راه‌اندازی کنیم که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان نیز قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه مورد نیاز سبدبافی، سفال گندم است، هنرمندان منتظر هستند تا فصل برداشت گندم فرا رسیده و پس‌از برداشت این محصول استراتژیک با تأمین سفال‌های مورد نیاز بتوانند کار آموزش را با حمایت‌هایی که شهرداری انجام دهند.

برگزاری بازارچه‌های فصلی، جشنواره‌ها و مهرواره‌ها

شهردار باغبادران با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل لزوم توجه به اقتصاد صنایع‌دستی ایجاد مشاغل خرد و خانگی به خصوص برای بانوان است، گفت: شهرداری باغبادران برای معرفی هرچه بیشتر هنر کهن سبدبافی باغبادران در مسیر ایجاد فضای مورد نیاز برای عرضه محصولات تولید شده در دانشگاه‌ها، بازارچه‌های فصلی، جشنواره‌ها و مهرواره‌هایی که برگزار می‌شود حرکت کرده است.

امینی افزود: مدیریت شهری باغبادران فضای مناسب را در اختیار زنان هنرمند شهر قرار داده تا تولیدات خود به گردشگران و مراجعانی که به این جشنواره‌ها و نوروزگاه‌ها در سطح استان و کشور برگزار شده عرضه کنند و بخشی از معرفی شهر و فرهنگ شهروندان آن با عرضه محصولات صنایع دستی انجام شود.

وی اظهار کرد: شهرداری باغبادران در نمایشگاه گردشگری که در سال ۱۴۰۰ در سطح کشوری برگزار شد، با دعوت از زنان فعال در هنر سبدبافی و استقرار آنها در غرفه شهرداری، هنرمندان به‌صورت زنده مشغول به بافت سبد شدند که مورد استقبال بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و رسانه‌ها قرار گرفت.

کد خبر 588447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.