مصرف کدام مواد غذایی به بهبود علائم کرونا طولانی مدت کمک می‌کند؟

مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای، میوه تازه، پروتئین، چربی‌های سالم و مایعات به بهبود علائم کرونای طولانی مدت کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات ممکن است افراد تا هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری کووید -۱۹، درگیر علائم مربوط به آن باشند؛ در این صورت فرد دچار کرونای طولانی مدت شده است. علائم کرونای طولانی مدت مانند خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی و مه مغزی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه شود. پیروی کردن از رژیم غذایی سالم می‌تواند به تسکین این علائم کمک کند، در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که در این زمینه مؤثر است:

کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

افراد معمولاً در طول بیماری کووید -۱۹ و پس از بهبود یافتن از آن، احساس کمبود انرژی و خستگی می‌کنند. متخصصان معتقدند که مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، برنج، نان یا پاستا باعث افزایش انرژی بدن می‌شود. همچنین غلات کامل مانند گندم کامل، جو سبوس‌دار، ارزن و جو سرشار از فیبر هستند و به رفع خستگی کمک شایانی می‌کند.

میوه تازه

میوه‌ها سرشار از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند؛ در صورتی که نمی‌توانید میوه‌های تازه تهیه کنید از میوه‌های یخ‌زده، کنسرو شده یا خشک نیز می‌توانید استفاده کنید. می‌توانید صبح خود را با مصرف یک یا دو تکه سیب، گلابی یا آلو شروع کنید مصرف میوه به عنوان میان وعده نیز بسیار مناسب است؛ شب نیز می‌توانید میوه‌های شیرین مانند هندوانه را مصرف کنید.

پروتئین

لوبیا، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت منابع خوبی از پروتئین هستند. شیر، پنیر و ماست نیز حاوی مقدار زیادی پروتئین، کلسیم و ویتامین هستند. پروتئین به بازسازی ماهیچه‌ها، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و افزایش انرژی بدن کمک شایانی می‌کند.

چربی‌های سالم

اسیدهای چرب امگا سه دیواره‌های سلولی را تقویت می‌کند و به ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی در حضور ویروس، پاتوژن یا باکتری کمک می‌کند. به منظور گنجاندن امگا سه به رژیم غذایی خود، می‌توانید دو بار در هفته ماهی‌هایی مانند سالمون یا ساردین مصرف کنید. اگر گیاه‌خوار هستید، می‌توانید برای دریافت امگا سه از منابع گیاهی مانند آجیل، دانه‌ها و سویا استفاده کنید.

مایعات

توصیه شده است که روزانه مقدار زیادی مایعات به ویژه آب، مصرف کنید، نوشیدن مایعات به دفع سموم از بدن کمک شایانی می‌کند. آب به توزیع اکسیژن و مواد مغذی به اعضای بدن کمک می‌کند. افراد می‌توانند علاوه بر آب، سوپ، شیر، آب میوه و اسموتی مصرف کنند، اما سعی کنید از مصرف بیش از حد شکر خودداری کنید. همچنین، توصیه شده است که به جای استفاده از آبمیوه‌های بسته‌بندی شده، از آب‌میوه تازه استفاده کنید.

کد خبر 587737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.