توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

توکن طرفداری نوعی رمزارز است که در شبکه بلاکچین چیلیز (Chiliz) به فروش می‌رسد. این توکن به صورت اختصاصی به باشگاه‌ های ورزشی، برندهای مشهور، سازمان‌ ها و گروه‌ های موسیقی محبوب مربوط می‎‌شود.

به گزارش ایمنا, توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token)، نوعی ارز دیجیتال است که افراد می‌توانند با داشتن آن، از مزایای مختلف عضویت در یک باشگاه ورزشی، از حق رأی در تصمیمات باشگاه گرفته تا گرفتن پاداش و طراحی لباس باشگاه، بهره‌مند شوند.

تاریخچه فن توکن‌ها

اصطلاح Fan Tokens برای اولین بار توسط چیلیز Chiliz در وایت پیپر خود برای معرفی پلتفرم Socios ابداع شد. آن‌ها به‌عنوان (توکن‌های دارای مارک رمزنگاری کاربردی که دارای نام تیم یا سازمان ورزشی که به آن مربوط می‌شوند) تعریف می‌شوند.

توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

توکن هواداری (Fan Token)

توکن‌های هواداری به طور خاص برای طرفداران یک باشگاه ورزشی خاص، گروه موسیقی، یا هر نوع گروه یا سازمان دیگری که پایگاه هواداران یا دنبال‌کنندگان کم‌وبیش پایداری دارد، ساخته شده‌اند. فن توکن یا توکن‌های طرفداری شکلی از ارزهای دیجیتال هستند که به دارندگان امکان دسترسی به انواع امتیازات عضویت مرتبط با طرفداران را می‌دهند. این توکن‌ها می‌توانند توسط باشگاه‌های ورزشی، باشگاه‌های طرفداران موسیقی و سایر سازمان‌ها استفاده شوند. فن توکن‌ها از طریق Fan Token Offering یا FTO وارد بازار می‌شوند که در طی آن قیمت آن‌ها معمولاً ثابت است. پس از انتشار، با توجه به میزان عرضه و تقاضا، قیمت آن‌ها تعیین می‌شود.

در اصل، توکن هواداری به دارندگان امکان دسترسی به طیف وسیعی از مزایای خاص باشگاه ورزشی را می‌دهد. چنین امتیازاتی ممکن است شامل رأی دادن در تصمیم‌های باشگاه، جوایز، طرح‌های کالا، حق رأی در نظرسنجی‌های باشگاهی انحصاری، تجربیات VIP، دسترسی به تبلیغات حمایت شده و هر گونه پاداش دیگری باشد که باشگاه ورزشی شرکت کننده تصمیم به ارائه آن می‌کند. امتیاز منحصربه‌فردی که دارندگان توکن هواداران را از مصرف‌کنندگان منفعل به شرکت‌کنندگان فعال تبدیل می‌کند، حق رأی است که ممکن است به طرفداران اجازه دهد تا بر تصمیم‌های حاشیه‌ای باشگاه مانند انتخاب لباس تیم جدید نیز تأثیر بگذارند.

انواع توکن هواداری

فوتبال: تاکنون ۱۹ باشگاه فوتبال با Socios برای پیاده‌سازی توکن‌های هواداری ثبت نام کرده‌اند. برخی از آن‌ها عبارتند از: میلان، منچستر سیتی، اف سی بارسلونا، یانگ بویز. هر باشگاه توکن فن مخصوص به خود را دارد که می‌توان آن را با استفاده از CHZ در پلتفرم Socios خریداری کرد.

بازی: برخی از تیم‌های ورزشی نیز از توکن هواداری برای افزایش مشارکت جامعه و رأی‌گیری آزاد در مورد فعالیت‌های درون بازی استفاده می‌کنند. Socios قبلاً با OG ،Team Heretics ،Natus Vincere و Team Alliance شراکت کرده است.

مبارزه: با فرا رسیدن شور و شوق توکن هواداری، سازمان‌های حرفه‌ای MMA مانند UFC و PFL توکن‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند. هر دو سازمان با استفاده از بلاکچین Chiliz توکن هواداری را توسعه دادند تا راه جدیدی برای دسترسی طرفداران به جوایز بازی، انجمن‌های چت و نظرسنجی‌های طرفداران باز کنند.

توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

ویژگی‌های Fan Token

خصوصیات منحصربه‌فرد فن توکن‌ها

  • توکن‌های هواداری به تعداد معدود عرضه می‌شوند و دارندگان آن‌ها در اولویت دریافت خدمات و بهره‌مندی از امکانات باشگاه‌ها هستند.
  • به دارندگان قدرت حاکمیتی می‌دهند، یعنی با استفاده از آن‌ها می‌توانید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنید.
  • با حضور، فعالیت، بازی و چت در اپلیکیشن‌های Fan Token (مثل برنامه Socios) می‌توانید جوایز مختلفی را برنده شوید.
  • قیمت رمز ارزهای طرفداری هم مانند سایر ارزهای دیجیتال بالا و پایین می‌رود و می‌توانید از فروش آن‌ها سود کسب کنید.
  • Fan Tokenها را می‌توانید با لباس تیم ورزشی یا خدمات ویژه کلوب هواداری یا رمز ارزهای دیگر معاوضه کنید.

به‌جز سرمایه‌گذاری و ارزش اقتصادی رمز ارزهای طرفداری، نقش مهمی در محکم کردن اتحاد میان طرفداران و رشد برندینگ تیم، باشگاه یا گروه موسیقی و غیره دارند. علاوه بر این، Fan توکن‌ها ارزش خود را صرفاً از رمزارز پشتوانه‌شان نمی‌گیرند. بلکه ارزش آن‌ها از کلاب، باشگاه یا خدماتی که به دارندگان عرضه می‌شود، سرچشمه می‌گیرد. اعطای چنین امتیازاتی به هواداران این حس را می‌دهد که مشارکت بیشتری در امور تیم مورد علاقه خود دارند. از آن جایی که با رشد باشگاه و تیم، ارزش و قیمت فن توکن هم بالاتر می‌رود، هواداران احساس غرور بیشتری نسبت به تیم خود می‌کنند.

توکن پلتفرم چیلیز (CHZ)

CHZ توکن کاربردی شبکه Chiliz است که با استاندارد ERC-20 نوشته شده و در شبکه اتریوم قرار دارد. از این شبکه برای تولید بسیاری از فن توکن‌های جدید استفاده می‌شود. پلتفرم سوسیوس (Socios) نیز میزبان برگزاری رویدادهای عرضه فن توکن یا Fan Token Offering (FTO) است. عرضه فن توکن رویدادی است که در آن رمز ارزهای هواداری پس از تعیین قیمت و پیش از عرضه به بازار، برای مدت مشخصی به طرفداران به فروش می‌رسند.

توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

فن توکن باشگاه بارسلونا ($BAR)

رمزارز هواداری باشگاه بارسلونا (FC Barcelona Fan Token) که با نماد $BAR شناخته می‌شود برای فرآیندهای حاکمیتی، پاداش و استیکینگ استفاده می‌شود. عرضه کل این رمزارز ۳۹ میلیون واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۳ میلیون توکن در گردش است. قیمت FC Barcelona Fan Token حدود ۱۸.۷۴ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۵۵ میلیون دلار است.

فن توکن باشگاه پاری سن ژرمن ($PSG)

توکن طرفداری تیم پاری سن ژرمن که با نماد $PSG شناخته می‌شود به شما این امکان را می‌دهد که از تماشای رایگان بازی‌های لیگ دسته یک و مسابقات جام حذفی فوتبال فرانسه (Coupe de France) لذت ببرید، اعضای تیم و بازیکنان را حضوری ببینید و محصولات امضاشده بازکنان را دریافت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون توکن بوده و از این مقدار حدود ۳ میلیون توکن در گردش است. قیمت توکن هواداری پاری سن ژرمن حدود ۳۰.۲۷ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۹۳ میلیون دلار است.

فن توکن تیم منچستر سیتی ($CITY)

با داشتن توکن طرفداری باشگاه منچستر سیتی می‌توانید از تخفیف‌های کالاهای تیم بهره‌مند شده و در نظرسنجی‌های اختصاصی که در طول فصل برگزار می‌شود، مشارکت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۳,۵۰۸,۱۴۰ توکن در گردش است. قیمت Manchester City Fan Token حدود ۱۹.۴۱ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۶۸ میلیون دلار است.

توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

توکن طرفداری آ س میلان ($ACM)

با دریافت توکن طرفداری AC Milan می‌توانید تماشای بازی در جایگاه ویژه را در ورزشگاه سن سیرو (San Siro) تجربه کنید. بلیط رایگان بازی‌های سری آ و لیگ قهرمانان را دریافت کنید. عرضه کل این رمزارز ۲۰ میلیون واحد توکن بوده و از این مقدار حدود ۳ میلیون توکن در گردش است. قیمت AC Milan Fan Token حدود ۱۰.۸۳ دلار بوده و ارزش کل بازار آن ۳۴ میلیون دلار است.

KPOP

توکن هواداری KPOP به شما دسترسی انحصاری به تبلیغات ویژه، رویدادهای VIP، عکس‌های دیجیتال مجاز و لحظاتی از بت‌های KPOP مورد علاقه‌تان و فرصتی برای برنده شدن یک تجربه KPOP کامل می‌دهند! توکن KPOP تحت بلاکچین بایننس ایجاد شده که اکو سیستم آن را متحد می‌کند و محصولات مختلف مرتبط با KPOP مانند توکن‌های فن و NFT را ارائه می‌دهد.

PFL

لیگ مبارزان حرفه‌ای (PFL) اولین لیگ ورزشی است که فن توکن خود را در Socios منتشر کرد. علاوه بر این، آن‌ها اولین سازمان مستقر در ایالات متحده خواهند بود که توکن فن را برای افزایش تعامل با پایگاه جهانی طرفداران خود راه اندازی کرده‌اند.

کیف پول‌های توکن هواداری

بهترین کیف پول (Wallet) سخت‌افزاری برای نگهداری توکن‌های طرفداری شامل کیف پول Ledger Nano S، Ledger Nano X و Trezor هستند. بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری مناسب فن توکن، شامل کیف پول متامسک، تراست ولت (Trust MyEther و Atomic هستند.

توکن هواداری یا فن توکن (Fan Token) + ویژگی‌ها و پلتفرم چیلیز CHZ

آینده توکن‌های هواداری

توکن‌های هواداری مانند سایر ارزهای رمزنگاری شده بسیار پر نوسان هستند. قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا در نوسان است. هواداران فوتبالی که این توکن‌ها را خریداری می‌کنند نیز اعلام کرده‌اند که قیمت توکن‌ها تحت تأثیر حرکات و فعالیت تیم قرار دارد. با توجه به اینکه قیمت توکن‌ها توسط احساسات و تعاملات طرفداران تعیین می‌شود، برخی از علاقه‌مندان به فوتبال، توکن‌های هواداران را به‌جای سرمایه‌گذاری بلندمدت، یک نماد وضعیت و معیار وفاداری می‌دانند.

کد خبر 587651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.