مواد غذایی مناسب برای کلیه‌ها

مواد غذایی مناسب برای کلیه‌ها شامل کلم پیچ، گل‌کلم، سیر، انگور قرمز و سفیده تخم‌مرغ می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های کلیوی زمانی رخ می‌دهد که کلیه‌ها توانایی تصفیه مواد زائد از خون را ندارند؛ پیشرفت در علم پزشکی به کاهش سرعت و حتی توقف بیماری‌های مزمن کلیوی کمک کرده است. دیابت و فشار خون بالا شایع‌ترین عوامل خطر بیماری‌های کلیوی است، البته چاقی، سیگار کشیدن، ژنتیک، جنسیت و سن نیز خطر ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی از رژیم غذایی خاص و سبک زندگی سالم پیروی کنند. در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که برای کلیه‌ها مناسب است:

کلم‌پیچ

کلم‌پیچ از خانواده سبزیجات چلیپایی است و سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی قدرتمند است. همچنین، کلم سرشار از ویتامین K، ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B است؛ این ماده غذایی حاوی فیبر نامحلول است که به بهبود سلامت سیستم گوارش کمک می‌کند. از آنجایی که کلم پتاسیم، فسفر و سدیم کمی دارد، برای بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی مفید است.

گل‌کلم

گل‌کلم سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین K و ویتامین B است و به دفع سموم بدن کمک می‌کند. گل‌کلم را می‌توان به صورت خام یا بخارپز مصرف کرد؛ یک فنجان گل‌کلم پخته حاوی ۱۹ میلی‌گرم سدیم، ۱۷۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۴۰ میلی‌گرم فسفر است؛ برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مناسب است.

سیر

توصیه شده است که افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مصرف سدیم خود را کاهش دهند. سیر علاوه بر این که منبع مناسبی از منگنز، ویتامین C و ویتامین B6 است؛ جایگزین مناسبی برای نمک است زیرا به غذاها طعم می‌بخشد و کاملاً مغذی است. ۹ گرم سیر حاوی ۱.۵ میلی‌گرم سدیم، ۳۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۴ میلی‌گرم فسفر است.

انگور قرمز

انگور قرمز حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئید است که به کاهش التهاب کمک می‌کند، مواد مغذی موجود در این میوه به بهبود سلامت کلیه‌ها کمک شایانی می‌کند. ۷۵ گرم انگور قرمز حاوی ۱.۵ میلی گرم سدیم، ۱۴۴ میلی گرم پتاسیم و ۱۵ میلی گرم فسفر است. انگور را می‌توان به عنوان میان وعده مصرف کرد یا آن را به سالاد میوه اضافه کرد.

سفیده تخم‌مرغ

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و برای کلیه‌ها مناسب است. افرادی که تحت درمان دیالیز هستند، لازم است به مقدار کافی پروتئین مصرف کنند و مصرف فسفر خود را کاهش دهند. ۶۶ گرم سفیده تخم‌مرغ حاوی ۱۱۰ میلی‌گرم سدیم، ۱۰۸ میلی‌گرم پتاسیم و ۱۰ میلی گرم فسفر است. سفیده تخم‌مرغ را می‌توانید به ساندویچ یا سالاد خود اضافه کنید.

کد خبر 586834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.