روزگار ناخوش رمزارزها؛ زمستان سرد بیت کوین

در شرایطی که طی چند ماه اخیر، بیت‌کوین با ریزش‌های مکرری روبه‌رو بوده و اکنون نیز نتوانسته در بالای سطح ۳۵۰۰۰ دلار به تثبیت برسد، پرسش این‌ است که آیا هنوز می‌توان به صعود دوباره این رمزارز امیدوار بود یا همچنان لرزه‌های شدیدی وجود خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند ماهی است که روزهای خوش بیت‌کوین به پایان رسیده است؛ روزگاری این رمزارز مرز شاخص‌ها را یکی‌یکی می‌پیمود و طرفداران زیادی پیدا کرده بود، اما مدتی است که در شرایط منفی به سر می‌برد. درواقع پس از ماه نوامبر (آبان‌ماه ۱۴۰۰) که بیت‌کوین خودش را به اوج تاریخی جدیدی رساند، سرمایه‌گذاران این بخش ضرر زیادی را متحمل شده‌اند.

سقوط بیت کوین تا جایی هشداربرانگیز بوده است که به‌تازگی رسانه‌های دولتی چین نسبت به بیت‌کوین صفر دلاری هشدار دادند و برخی نیز از بی‌رمقی و زمستان سرد این رمزارز خبر می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که ممکن است تا ماه‌ها و حتی سال‌ها نیز این زمستان به طول بینجامد؛ البته در این میان عده‌ای نیز نسبت به آینده روشن بیت‌کوین خوشبین هستند.

در این حال فعلاً قیمت بیت کوین به‌تازگی درون یک کانال صعودی کوتاه‌مدت قرار گرفته است اما داده‌های موجود نشان می‌دهد که صعود کوتاه‌مدت آن، دلیل کافی برای تغییر روند کلی‌اش نیست. در این حال با مقایسه بین روند اصلاحی بیت‌کوین از ماه نوامبر سال گذشته و روند اصلاحی سال ۲۰۱۷ این نتیجه حاصل می‌شود که به احتمال‌قوی قیمت بیت‌کوین تا مدت‌زمانی دیگر روند کاهشی خود را بپیماید.

گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی دلفی دیجیتال نیز حاکی از احتیاط بیشتر معامله گران در این بازار است. به گفته دلفی دیجیتال، اگر تاریخ دوباره تکرار شود، بیت‌کوین به کمی بالاتر از ۱۰ هزار دلار می‌رسد و نسبت به قیمت فعلی خود حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

دلایل ریزش بیت‌کوین

اما چه اتفاقاتی افتاد که پادشاه رمزارزها که درحال طی کردن پله‌های ترقی خود بود، به‌یک‌باره در مسیر نزولی افتاد؛ به‌طوری‌که بیت‌کوین در روزهای اخیر برای نخستین‌بار پس از مارس ۲۰۲۰ (اسفندماه ۹۸) به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود رسید.

کارشناسان می‌گویند این وضعیت به دلیل شرایط کلی جهان است و به نظر می‌رسد شرایط نه فقط برای ارزهای دیجیتالی بلکه در همه بخش‌ها خوشایند نیست. چه‌بسا با توجه به رکود اقتصادی و رشد نرخ جهانی تورم، این شرایط دور از واقعیت نبود. واضح است که برای چنین اتفاقاتی، مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست یکدیگر داده و برخی از دلایل مانند افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در آمریکا که گفته می‌شود از مهم‌ترین دلایل ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای پرریسک مالی است، به‌طور عمده‌تر، شرایط را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند.

با افزایش نرخ بهره بانکی معمولاً بازارهای مالی با اصلاحاتی مواجه می‌شوند. با توجه به اینکه فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را همچنان افزایش دهد، بیت‌کوین و سایر دارایی‌های پرریسک احتمالاً در ادامه با اصلاح بیشتری مواجه می‌شوند که این اتفاق سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های پرریسک دورتر و ریزش‌های بیشتری را موجب می‌شود؛ هر چند ریزش نهایی هنوز اتفاق نیفتاده است.

دلفی دیجیتال نیز در این‌باره در گزارش خود نوشته است: خطر تکرار سقوط قبلی بیشتر از چیزی است که اکثر مردم پیش‌بینی می‌کنند؛ خصوصاً اگر بیت‌کوین نتواند حمایت خود را در محدوده ۱۴,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار حفظ کند.

در حقیقت دلفی دیجیتال به کسانی که در انتظار رشد سریع بیت‌کوین هستند، هشدار داده و گفته است: «در دو مورد قبلی، بیت‌کوین به مدت چند ماه در یک محدوده و کانال متلاطم در نوسان بود و بعدازآن، توانست بهبود یابد و روند صعودی قوی خود را آغاز کند. درحال‌حاضر بازار ارزهای دیجیتال به مرحله موج فروش نهایی معامله‌گران رسیده است زیرا سقوط‌های پی‌درپی اعتماد به بازار را از بین می‌برد و معامله‌گران به‌طور عجیبی درصدد فروش برمی‌آیند که این اقدام، آفت بزرگ بازارهای مالی به شمار می‌رود. به عبارتی هرچه فروش بیشتری انجام گیرد ارزش بیت‌کوین کمتر و هرچه خرید بیت‌کوین بالاتر رود، ارزش آن نیز ارتقا می‌یابد؛ این چرخه‌ای است که با ادامه آن این بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

سقوط تا کجا ادامه دارد؟

اما پرسش اصلی این است که سقوط بیت کوین تا کجا ادامه دارد؟ آرتور هیز، مدیرعامل سابق BitMEX با تحلیل داده‌های زنجیره‌ای می‌گوید: «اکثر وام‌گیرنده‌ها بر بستر اتریوم با ریزش بازار نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و یک قتل‌عام دیگر در راه است. پیش‌بینی‌ها می‌گوید کف بیت کوین ۲۰ هزار دلار و کف اتریوم هزار دلار است. اگر این محدوده بشکند بزرگان بازار چاره‌ای جز فروش دارایی خود ندارند.»

وی می‌افزاید: «تا آنجا که روی نمودارها می‌بینم، تنها راه این است که کتاب دعای لرد ساتوشی را بخوانید و امیدوار باشید خدا به داد بازار رمزارزها برسد. چون اگر سطوح حمایت شکسته شود ممکن است آن‌قدر به کیف پول خودسر نزنید که رمزتان را یادتان برود.»

همچنین تحلیلگر مطرحی به نام فرانسیس هانت (Francis Hunt) در پاسخ به این پرسش که ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد، می‌گوید: با توجه به تشکیل الگوی سر و شانه در نمودار روزانه بیت کوین و حمایت‌های پیشین بیت کوین، محدوده ۸,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ دلار را می‌توان به‌عنوان کف نهایی قیمت بیت کوین در نظر گرفت.

ضمن اینکه درآمد ماینرهای بیت کوین به پایین‌ترین سطوح خود رسیده است و استخراج این رمزارز با بسیاری از مدل دستگاه‌ها دیگر به‌صرفه نیست. این عاملی است که در طول حیات بیت کوین موجب افزایش قیمت بیت کوین شده است.

صبوری برای رشد بعدی بیت کوین

فعالان و کارشناسان حوزه رمز ارزها در ارتباط با شرایط کنونی این ارزهای دیجیتال و رفتار سرمایه‌گذاران این بازار چه می‌گویند:

حمیدرضا احمدزاده فعال بازار رمزارزها بابیان اینکه درحال‌حاضر وارد دوره‌ای شده‌ایم که از آن به اصلاح زمستان رمزارز یاد می‌شود، اظهار می‌کند: زمستان کریپتو ممکن است ماه‌ها یا حتی یکی دو سال به طول بینجامد.

وی با اشاره به اینکه احتمال می‌رود بازار مدت طولانی در همین حالت بماند، ادامه می‌دهد: ممکن است بیت کوین سقوط بیشتری نیز داشته باشد.

احمدزاده اضافه می‌کند: بیت کوین در کل برای اینکه به اهداف بالاتر برسد، نیاز به این دوره دارد. باید مدتی صبر کنیم تا بیت کوین آماده رشد بعدی‌اش شود.

برای سودآوری در بلندمدت، بیت کوین بخرید

بهروز زالی دیگر فعال حوزه ارزهای دیجیتال، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ریزش بیت کوین از اتفاقاتی است که تجربه آن وجود داشته ولی انگار این بار این ریزش بی‌سابقه و ادامه‌دارتر از دفعات قبل شده است.

وی اضافه می‌کند: شرایط رکود این بازار تا جایی پیش رفته که ماینرهای زیادی خاموش و فعالان بسیاری کناره‌گیری کرده‌اند.

به گفته این فعال، برای ایجاد چنین شرایطی دلایل زیادی وجود دارد از نرخ بهره آمریکا گرفته تا وضعیت اقتصادی کشورهای جهان و جنگ روسیه و اوکراین که هرکدام جداگانه تأثیر قابل‌توجهی بر این بخش داشته است.

زالی درخصوص اتمام زمان این ریزش‌ها می‌گوید: اصلاً مشخص نیست تا چه زمان ادامه یابد ممکن است تا دو ماه آینده شرایط نرمال شود و شاید ریزش‌ها بیشتر از دو سال هم استمرار داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد اکنون مناسب‌ترین زمان برای خرید بیت‌کوین باشد اما نه توسط هر فردی بلکه سرمایه‌گذاری که سرمایه‌ای بدون استفاده دارد و در فکر سودآوری کوتاه‌مدت آن‌هم نیست؛ اگر از این رمزارزهای ارزان‌قیمت خریداری کند قطعاً در آینده منافع آن را خواهد دید البته صبوری لازمه این‌گونه اقدامات است.

فعلاً در پی سود ارزهای دیجیتال خود نباشید

محمد رضایی کارشناس ارزهای دیجیتال، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: ورود به هر بازار مالی با ریسک فراوان روبه‌روست، همان‌گونه که درزمان‌های سودآوری منافع بسیار خوبی نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود در دوران ریزش هم این منافع تبدیل به زیان می‌شود.

وی تصریج می‌کند: مثال بارز این گفته‌ها بازار بورس است که سرمایه‌گذاران خود را با ضرر هنگفتی مواجه کرد اما پس از گذشت بیش از یک سال افرادی که سرمایه‌های خود را از بورس خارج نکردند به‌تدریج ضررهایشان جبران شد و امروز هم در شرایط خوبی ازلحاظ سوددهی قرار دارند.

این کارشناس یادآور می‌شود: اما آن دسته از سرمایه‌گذاران بورسی که از ریزش‌های این بازار نگران شدند و اقدام به خروج سرمایه خود کردند، اغلب متضرر شدند.

رضایی اضافه می‌کند: حال بازار ارزهای دیجیتال هم یکی از همین بازارهای مالی است که فعلاً دچار ریزش شده است و به هر میزان که معامله گرانش اقدام به فروش ارزهای خود کنند شرایط آن ناخوش‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: بهتر است اگر ارز دیجیتالی خریداری کرده‌اید فعلاً در پی دریافت سود آن نباشید و از ریزش‌های آن‌هم ترسی به خود راه ندهید، زیرا در آینده سود خود را دریافت می‌کنید.

این کارشناس در پایان تأکید می‌کند: ورود به این حوزه شجاعت و صبر برای ماندگاری را می‌طلبد، در غیر این صورت معامله‌گران جدید وارد آن نشوند.

کد خبر 586312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.