کنکور ۱۴۰۱؛ از تعویق تا گزارش ۷۰ مورد تخلف و ادعای تقلب

کنکور سراسری ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه _هشتم تیرماه_ با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب آغاز شد. این آزمون از ابتدا با مسائلی ازجمله تغییر براساس دو قانون مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس، تعویق و در انتها فروش سوالات جعلی به داوطلبان مواجه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور سراسری آزمونی بسیار مهم برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود و برای اکثر جامعه سرنوشت‌ساز به‌شمار می‌رود. شرکت‌کنندگان کنکور سراسری در سپری کردن این آزمون، مسیری پرپیچ و خم را طی می‌کنند تا نگرانی‌های ناشی از این رقابت سخت را کنار بزنند.

بیشتر بخوانید: 

کنکور سراسری ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه _هشتم تیرماه_ آغاز و صبح شنبه _یازدهم تیرماه_ به پایان رسید. این دوره از آزمون با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب با رقابت گروه‌های آزمایشی هنر، ریاضی، انسانی، تجربی و زبان خارجه برگزار شد.

کنکور ۱۴۰۱ از ابتدا با مسائلی از جمله تغییر آزمون طبق دو قانون مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس، تعویق و در انتها فروش سوالات جعلی به داوطلبان مواجه بود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

مهم‌ترین تغییرات کنکور ۱۴۰۱ چه بود؟

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تغییرات کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ بر مبنای دو قانون مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس، اصلاحیه سال ۱۳۹۵ و قانون اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا شد؛ بنابراین دفترچه و پاسخ‌نامه آزمون ارتقا پیدا کرد و برای سوالات عمومی تنها یک دفترچه و یک پاسخ‌نامه و برای سوالات تخصصی دو دفترچه و دو پاسخ‌نامه توزیع شد.

تعویق کنکور سراسری ۱۴۰۱

بحث به تعویق افتادن کنکور سراسری ۱۴۰۱ از مدتی پیش از برگزاری آزمون بر سر زبان‌ها آمده بود، اما محمدعلی زلفی‌گل در رابطه با برگزاری کنکور سراسری در زمان مشخص اظهار کرد: در دوران همه‌گیری کرونا برگزاری کنکور با توجه به شرایط برنامه‌ریزی می‌شد.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حال حاضر که آموزش‌ها به صورت حضوری انجام می‌شود، برنامه کارشناسانه قبلی کنکور نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر زمان برگزاری کنکور تغییر پیدا کند نظم و نظام آموزش و آغاز سال تحصیلی بهم خواهد خود و تمام سیستم آموزش عالی ما مشکل مواجه می‌شود.

زلفی‌گل افزود: موظف هستیم که طبق زمان‌بندی کارشناسی، کنکور را برگزار کنیم.

بودجه‌بندی دروس در کنکور ۱۴۰۱ چگونه بود؟

بودجه‌بندی دروس عمومی

درس

تعداد سوالات

زمان پاسخ‌دهی

ادبیات فارسی

۲۵ سوال

۱۸ دقیقه

عربی

۲۵ سوال

۲۰ دقیقه

انگلیسی

۲۵ سوال

۲۰ دقیقه

معارف اسلامی

۲۵ سوال

۱۷ دقیقه

بودجه‌بندی دروس ریاضی و فنی

درس

تعداد سوالات

زمان پاسخ‌دهی

ریاضیات

۵۰ سوال

۸۰ دقیقه

فزیک

۴۰ سوال

۵۰ دقیقه

شیمی

۳۰ سوال

۳۰ دقیقه

بودجه‌بندی دروس علوم تجربی

درس

تعداد سوالات

زمان پاسخ‌دهی

ریاضی

۳۰ سوال

۵۰ دقیقه

فیزیک

۳۰ سوال

۳۷ دقیقه

شیمی

۳۵ سوال

۳۷ دقیقه

زیست‌شناسی

۵۰ سوال

۴۰ دقیقه

زمین‌شناسی

۲۰ سوال

۱۶ دقیقه

بودجه‌بندی دروس علوم انسانی

درس

تعداد سوالات

زمان پاسخ‌دهی

ریاضی

۲۰ سوال

۲۵ دقیقه

اقتصاد

۱۵ سوال

۱۵ دقیقه

زبان و ادبیات فارسی

۳۰ سوال

۳۰ دقیقه

علوم اجتماعی

۲۰ سوال

۲۰ دقیقه

زبان عربی

۲۰ سوال

۲۰ دقیقه

تاریخ

۱۵ سوال

۱۵ دقیقه

فلسفه و منطق

۲۰ سوال

۲۰ دقیقه

روان‌شناسی

۲۰ سوال

۲۰ دقیقه

بودجه‌بندی دروس هنر

درس

تعداد سوالات

زمان پاسخ‌دهی

درک عمومی هنر

۳۰ سوال

۲۵ دقیقه

درک عمومی ریاضی و فیزیک

۳۰ سوال

۴۰ دقیقه

ترسیم فنی

۲۰ سوال

۲۶ دقیقه

خلاقیت تصویری و تجسمی

۲۰ سوال

۲۴ دقیقه

خلاقیت نمایشی

۲۰ سوال

۱۳ دقیقه

خلاقیت موسیقی

۲۰ سوال

۲۰ دقیقه

خواص مواد

۲۰ سوال

۱۷ دقیقه

بودجه‌بندی دروس زبان‌های خارجه

درس

تعداد سوال

زمان پاسخ‌دهی

زبان انگلیسی (اختصاصی)

۷۰ سوال

۱۰۵ دقیقه

زبان آلمانی (اختصاصی)

۷۰ سوال

۱۰۵ دقیقه

زبان فرانسه (اختصاصی)

۷۰ سوال

۱۰۵ دقیقه

آزمون سراسری ۱۴۰۱ چه زمانی برگزار شد؟

در سال ۱۴۰۱ آزمون سراسری ورود به دانشگاه از صبح چهارشنبه _هشتم تیرماه_ تا صبح شنبه _یازدهم تیرماه_ برای پنج گروه آزمایشی برگزار شد.

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ هنر

صبح چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ ریاضی

صبح پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ انسانی

صبح پنجشنبه ۹ تیر ۱۴۰۱

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ تجربی

صبح جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۱ زبان

صبح شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱

تخلف داوطلبان کنکور ۱۴۰۱

سازمان سنجش آموزش کشور با اطمینان به داوطلبان نسبت به شناسایی هرگونه تخلف یا تقلب در آزمون سراسری از شناسایی ۷۰ مورد تخلف در کنکور سراسری خبر داد و اعلام کرد که عوامل فروش وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور که دامنه فعالیت آن‌ها از آذربایجان تا خراسان بود، دستگیر شدند.

عبدالرسول پورعباس در سومین روز از کنکور سراسری ۱۴۰۱ در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این ۷۰ مورد تخلف که طی آن برخی داوطلبان قصد داشتند با وسایل غیرمجاز تقلب کنند در جلسه امتحان به کمک دستگاه‌های آشکارساز دانش‌بنیان شناسایی شد.

ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۱ چه بود؟

برخی از افراد مدعی هستند که تمام سوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۹ (چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره دو) روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره سوم که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود، نیز وجود داشت.

رئیس سازمان سنجش درخصوص انتشار دفترچه سوالات گفت: در سال‌های گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچه‌ها را بارگذاری می‌کردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچه‌ها را بارگذاری کنیم، اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژه‌ای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد چون مونتاژ می‌شود. از همین رو ساعت ۱۱:۳۰ دفترچه عمومی گروه علوم تجربی، ساعت ۱۱:۳۶ دفترچه اختصاصی شماره دو، ساعت ۱۲:۴۵ دفترچه اختصاصی شماره سه و ساعت ۱۳:۱۵ دفترچه بهیاری منتشر شد.

وی تاکید کرد: چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه‌های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.

پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال خاطرنشان کرد: تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سوالات را ندیده است. در سال‌های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رخ داده است.

کد خبر 586148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.