عوارض ناشی از گرد و غبار بر سلامتی چیست؟ + راه‌های پیشگیری

توصیه شده است در شرایط گردوغبار هوا از غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین E استفاده کنید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گردوغبار می‌تواند ریه افراد را تحریک کند یا سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار دهد و خطر بروز آلرژی و واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید را افزایش دهد. بعضی از ریزگردها حاوی انواع آلودگی‌های میکروبی و ویروسی است به همین دلیل ریزگردها می‌تواند باعث تحریک چشم شود. پوست نیز تحت تأثیر این شرایط قرار می‌گیرد؛ به طوری که گردوغبار می‌تواند باعث ایجاد حساسیت، کهیر، اگزمای دست و صورت و ترک لب شود.

چندین راهکار برای کمتر کردن اثرات منفی ریزگردها وجود دارد؛ اگر کار ضروری ندارید در معرض هوای آزاد قرار نگیرید و از منزل خارج نشوید. در صورت خروج از منزل نیز به منظور محافظت از پوست، ضدآفتاب و مرطوب‌کننده بزنید و دستکش نخی دست کنید. اگر روی بدن خود زخمی دارید و می‌خواهید از خانه خارج شوید؛ حتماً آن را ضدعفونی و پانسمان کنید و هنگام برگشت به خانه نیز دست‌های خود را بشویید. بستن درب و پنجره اتاق‌ها و استفاده از سیستم تهویه مطبوع نیز در این زمینه مؤثر است.

تغذیه نیز در این شرایط بسیار اهمیت دارد و تا حد زیادی می‌تواند به شما کمک کند. توصیه شده است که از مصرف غذاها و میوه‌هایی که در معرض هوای آزاد قرار دارند، دوری کنید و میوه‌ها و سبزیجات را به خوبی بشویید. نوشیدن آب، شیر و لبنیات به دفع مواد آلوده از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. کلسیم موجود در شیر کم‌چرب از جذب آلاینده‌ای موجود در گردوغبار و هوای آلوده جلوگیری می‌کند.

مصرف بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها نیز به بدن کمک می‌کند به راحتی رادیکال‌های آزاد مضر را از بین ببرد؛ بنابراین توصیه شده است بیشتر از غذاهای حاوی ویتامین C، ویتامین A، کاروتنوئید، سلنیوم و پلی‌فنول استفاده کنید. انواع میوه‌ها به ویژه خانواده توت‌ها و نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد. روغن سویا، روغن آفتاب‌گردان و دیگر روغن‌های گیاهی، جوانه گندم، روغن ماهی و انواع مغزها سرشار از ویتامین E هستند؛ مصرف این نوع ویتامین در شرایط گردوغبار هوا توصیه می‌شود.

مصرف مرکبات، سبزیجات و صیفی‌هایی مانند فلفل سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کلم برگ، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کیوی، طالبی، توت فرنگی و سیب زمینی برای کاهش تأثیرات منفی گردوغبار بسیار مؤثر است. سیب نیز بیشترین تأثیر را بر دستگاه تنفسی دارد، بنابراین لازم است آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین بهتر است در شرایط گردوغبار هوا از مصرف غذاهای کنسروی، تنقلات و فست‌فودها دوری کنید تا بدن کمتر آسیب ببیند.

کد خبر 586134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.