تأخیر طولانی در درمان گرمازدگی عوارض جدی درپی دارد

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان اقدامات لازم جهت پیشگیری از گرمازدگی و رفع گرمازدگی را تشریح کرد.

فرهاد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با افزایش دما و ورود به فصل تابستان و در نتیجه قرار گرفتن طولانی بدن در دماهای بالا، فرد در خطر گرمازدگی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد، افزود: تأخیر طولانی در درمان گرمازدگی ممکن است منجر به آسیب و عوارض جدی در مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات یا حتی مرگ شود.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان با اشاره به برخی از علائم گرمازدگی، تصریح کرد: علائمی نظیر رنگ‌پریدگی، تعریق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه و از دست دادن تمرکز از علائم شایع گرمازدگی است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت نکات پیشگیرانه از گرمازدگی، ادامه داد: نوشیدن آب فراوان، مصرف غذای کم نمک، مصرف میوه‌ها و سبزیجات بیشتر از الزامات پیشگیری از گرمازدگی است.

پرهیز از بیرون رفتن در ساعات اوج گرما

حیدری با تاکید بر اینکه افراد در ساعات اوج گرما بیرون نروند، گفت: ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از ۱۱ صبح تا چهار بعدازظهر ادامه دارد؛ بنابراین افراد تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب و از لباس نخی مناسب فصل، عینک و کلاه‌های آفتابی مناسب استفاده کنند.

وی افراد پرخطر در معرض گرمازدگی را در سه گروه ورزشکاران، کودکان خردسال و افراد سالمند معرفی و اضافه کرد: ورزشکاران در صورتی که دچار گرفتگی عضلات شدند، فعالیت ورزشی خود را متوقف کنند، از محیط گرم خارج شوند، در محیط سایه و خنک قرار گیرند و مایعات فراوان بنوشند. همچنین می‌توانند به آب ساده مقدار کمی نمک اضافه کنند تا جذب آب به بافت افزایش یابد و گرفتگی عضلانی برطرف شود.

اقدامات لازم هنگام مواجهه با فرد گرمازده

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان درخصوص اقدامات لازم هنگام مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است، افزود: فرد را به جای خنک منتقل کنید، مصدوم دراز بکشد و پاهای او را بالا بیاورید. لباس‌های مصدوم را درآورده، آب ولرم روی بیمار بپاشید و برای تسریع دفع حرارت و کاهش دمای بدن از کولر یا پنکه استفاده کنید. در صورتی که فرد هوشیار باشد می‌توان او را تشویق کرد تا کم کم آب یا نوشیدنی خنک بنوشد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که با انجام اقدامات مذکور، فرد بهبود نیافت یا دچار کاهش سطح هوشیاری شد، بلافاصله با تماس با شماره ۱۱۵ از اورژانس درخواست کمک کنید تا با حضور نیروهای اورژانس ضمن انجام اقدامات، مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود.

کد خبر 586014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.