شرح موقعیت گمنام شهید شاهزیدی در کتاب «موقعیت مهدی»

وجه تسمیه فیلم موقعیت مهدی با کتابی به همین نام، صرفاً در وجود یک اپیزود است. در اثر سینمایی، منظور از موقعیت مهدی، جایی است که شهید باکری در محاصره شدید بعثی‌ها قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیرزمانی از اکران فیلم موقعیت مهدی گذشته است و همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ معرفی کتاب یکی از شهدای شاخص اما گمنام اصفهان، به‌نام شهید مهدی شاهزیدی برویم.

مرتضی مساح، نویسنده کتاب «موقعیت مهدی» است و زندگی و رشادت‌های شهید مهدی شاهزیدی را در این مجموعه شرح داده است. شاید این شهید برای بسیاری از ما ناشناخته باشد اما نام موقعیت او که با نام «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر شناخته می‌شود؛ بارها و بارها در جبهه‌های جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث علیه کشورمان تکرار شده است.

مهدی شاهزیدی در سال ۱۳۳۸ خورشیدی در محله شاه‌زید اصفهان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و سپس متوسطه را در اصفهان سپری کرد و برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات راهی کشور فرانسه شد. اما با ورود به این کشور و مشاهده محیط فرهنگی و اجتماعی فرانسه که با دیدگاه فکری و فرهنگی وی هماهنگ نبود، به ایران بازگشت و به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های جنوب شد.

وی به سرعت با استعدادی که از خود نشان داد، به فرد مورد اعتماد و دست راست حاج حسین خرازی تبدیل شد و ابتدا به به فرماندهی گردان و سپس به فرماندهی اطلاعات عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) منصوب شد.

این شهید به‌قدری مظلوم است که تنها در محله و مسجد محل او را می‌شناسند و حتی بین رزمندگان و فرماندهان دوران جنگ ناشناخته است.

مرتضی مساح، نویسنده کتاب موقعیت مهدی و هم‌نام با فیلم بلند سینمایی موقعیت مهدی است که با وی به گفت‌وگو درباره کتاب و شخصیت شهید شاهزیدی نشسته‌ایم.

وجه تمایز و ویژگی شاخص شهید شاهزیدی چیست؟

شهید شاهزیدی را می‌توان از متولیان و بانیان راه‌اندازی واحد اطلاعات عملیات دوران دفاع مقدس دانست. توانایی و قدرت شناسایی و عملیاتی وی به گونه‌ای بود که شهید خرازی هیچ عملیاتی را بدون تأیید او انجام نداده است.

در کتاب خاطرات شهید خرازی آورده شده است که وی به نحوه انجام بعضی عملیات‌ها منتقد بود که دلیل انتقاد وی را می‌توان در تأیید نکردن آن توسط مهدی شاهزیدی در واحد اطلاعات و عملیات دانست.

نام کتاب «موقعیت مهدی» از کجا شکل گرفت؟

مهدی شاهزیدی در عملیات رمضان به شهادت رسید و بعد از شهادت وی، به پیشنهاد و درایت شهید خرازی مقر فرماندهی عملیات‌های دفاع مقدس با نام موقعیت مهدی نام‌گذاری شد که نام کتاب نیز از همین جا شکل گرفت و منتشر شد.

این کار شهید خرازی دو علت داشت: اول تعلق و وابستگی شهید خرازی به شهید شاهزیدی و دوم لو نرفتن مقر فرماندهی عملیات‌ها.

به‌تازگی فیلمی با نام موقعیت مهدی اکران شده است، آیا این فیلم با کتاب شما هم‌پوشانی دارد یا صرفاً با نام کتاب مشابه است؟

وجه تسمیه فیلم موقعیت مهدی با کتاب موقعیت مهدی صرفاً در وجود یک اپیزود است. در اثر سینمایی منظور از موقعیت مهدی جایی است که شهید باکری در محاصره شدید بعثی‌ها قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد؛ اما همان‌طور که اشاره شد در کتاب، منظور از موقعیت مهدی، حساس‌ترین سنگر در هر عملیاتی است؛ جایی که همه فرماندهان برای هماهنگی عملیات در آن حضور داشتند.

بخشی به نام افق ۲۰۰ ساله در کتاب شما گنجانده شده است. موضوع آن چیست؟

این بخش از کتاب اشاره به قدرت تحلیلی و مدیریتی شهید شاهزیدی دارد. به‌طور مثال می‌توان گفت که او پیش‌بینی می‌کرده است که با فلان عملیات چه دستاوردهایی در منطقه و نظام بین‌الملل می‌توان به‌دست آورد. کارشناسان امروزه بعد از مطالعات زیادی که انجام دادند متوجه قدرت تدبیر و تحلیل وی شده‌اند.

آیا دست‌اندرکاران فیلم سینمایی موقعیت مهدی با شما صحبت یا هماهنگی داشتند؟

با توجه به اینکه کتاب سه سال زودتر از نسخه سینمایی انتشار یافته، حداقل انتظار از سازندگان اثر سینمایی آن بود که برای انتخاب اسم فیلم هماهنگی و اجازه لازم را با صاحب امتیاز به عمل می‌آوردند؛ که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده است.

البته که تمام مهدی‌های جنگ یکی هستند و اگر انتقادی هست به باکری یا شاهزیدی نیست، بلکه انتقاد به کسانی است که در جبهه حضور داشته‌اند و اکنون میان ما هستند و چه خوب است که واقعیات جنگ را درست و مانند آن چیزی که هست بیان کنیم.

اگر تصویر، تصویری واقعی باشد به گنجینه واقعی دفاع مقدس لطمه‌ای وارد نمی‌شود اما اینکه تکه‌ای را جدا کنیم و بقیه را نادیده بگیریم صحیح نیست.

آیا مسئولان حمایتی از این اثر مکتوب کرده‌اند؟

در خصوص این کتاب کم‌لطفی‌هایی را شاهد بودیم. چاپ کتاب به علت گرانی‌های کاغذ و هزینه‌های چاپ متوقف شده است و تنها در صورتی به‌طور مجدد انتشار می‌یابد که تقاضاهایی برای خرید آن وجود داشته باشد، از این‌رو بسیاری از هزینه‌های چاپ بر عهده خودمان است و گاهی نه تنها حمایتی از سوی مسئولان نمی‌شود، بلکه گاهی شاهد سنگ‌اندازی آنها نیز هستیم.

کد خبر 585663

برچسب‌ها