ایمپلنت دندان چیست؟ قیمت و هزینه های آن چقدر است

بریج به معنی تراش دادن دندان های مجاور و پایه قرار دادن آنها است و در مقایسه با کاشت دندان قطعا ایمپلنت ارجح است.

ایمپلنت دندان چیست؟

این دندانها پیچ هایی هستند که فیکسچر نیز نامیده می شوند. این پیچ ها از جنس فلز تیتانیوم خالص هستند که با بافت های بدن انسان سازگار می باشند.

این پیچ یا پایه ها با جراحی درون استخوان فک کاشته می شوند.

در حقیقت این پیچ ها مانند ریشه های دندان عمل می کنند. اوردنچر یا به عبارتی پروتز ثابت دندان را بر روی این پایه ها قرار می گیرد.

روش های کاشت دندان

برای کاشت ایمپلنت دندان دو روش وجود دارد. پروتز ثابت بر پایه ایمپلنت و اوردنچر بر پایه آن. در شیوه پروتز ثابت متخصص ایمپلنت دندان پس از معاینه و بررسی فک بیمار این پیچ ها را در فک قرار می دهد. سپس پروتز دندانی بر روی این پایه ها فیکس شده مانند دندان های طبیعی فرد زیبا و ماندگار می باشد.البته این پروتزها ثابت بوده و قابل جابجایی و درآوردن نیستند.

روش دیگر کاشت دندان اوردنچر بر پایه ایمپلنت است.در این شیوه درمانی هم مانند روش قبلی پایه ها درون فک قرار می گیرند. سپس دست دندانی را بر روی آنها فیکس می کنند. در حقیقت اوردنچر ترکیبی از روش کاشت دندان و دست دندان است. البته در این روش دست دندان که به تنهایی لق است و در دراز مدت به لثه آسیب وارد میکند، به گونه ای قرار می گیرد که دندان ها تکان نخورند.

انواع ایمپلنت دندان

می توان گفت که امروزه در حدود صد نوع آن در بازار جهانی موجود است. البته خوبی این دندان ها با توجه به پاسخ بافت پذیرنده تعیین می شود. اگر جنس این دندان ها معتبر باشند استخوان سازی اطرافشان مناسب تر و تحلیل استخوانی کمتر خواهد بود. مهم ترین مسئله در انتخاب این دندان ها تشخیص پزشک متخصص ایمپلنت دندان است. دندان پزشک پس از معاینه بیمار مناسب ترین نوع را انتخاب می کند.

تفاوت انواع ایمپلنت دندان

این دندان ها تنوع بسیار زیادی دارند. علاوه بر طبقه بندی بر اساس کشور سازنده فاکتورهای دیگری نیز در این بین لحاظ می شوند. اولین مولفه قیمت این دندان ها است. مورد بعدی کیفیت شرکت سازنده و پشتیبانی و خدمات پس از فروش آن است. فاکتور دیگری که حائز اهمیت است میزان استخوانی است که در دسترس می باشد. همچنین میزان استحکام استخوان و زمانی که این دندان ها کاشته می شوند مهم است. اگر استخوان کافی در دسترس نباشد پیوند استخوان انجام می شود.

ایمپلنت دندان فوری چیست؟

ابتدا دندان پزشک متخصص وضعیت فک بیمار را مورد بررسی قرار می دهد. اگر شرایط مناسب باشد بلافاصله پس از کشیدن دندان ایمپلنت دندان کار گذاشته می شود. این شرایط به قطر ریشه دندان، تعداد ریشه های دندان، وجود یا عدم وجود عفونت لثه یا ریشه، و نزدیکی به سینوس یا عصب بستگی دارد.

بریج بهتر است یا کاشت دندان؟

بریج به معنی تراش دادن دندان های مجاور و پایه قرار دادن آنها است و در مقایسه با کاشت دندان قطعا ایمپلنت ارجح است. تراشیدن دندانهای مجاور ریسک پوسیدگی شان را بالا می برد و ممکن است پایه ها نیز پس از چندین سال از بین بروند. این دندان ها با وجود هزینه بالاتری که نسبت به بریج دارد اما درمانی به صرفه تر در طولانی مدت است و تحلیل استخوانی به دنبال ندارد.

ایمپلنت دندان چیست؟ قیمت و هزینه های آن چقدر است

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

پیش از جراحی برای بررسی دقیق تر استخوانی که پین در آن کار گذاشته می شود از سی بی سی تی استفاده میشود که عرض و ارتفاع استخوان را به صورت مقطع نشان می دهد.

در صورتی که لثه سالم باشد و مشکلی نداشته باشد پزشک اقدام به جراحی می کند. مراحل کاشت دندان به این صورت است که ابتدا دندان پزشک جراحی و کاشت دندان را انجام می دهد.

سپس سه الی شش ماه زمان می دهد تا پین ها با استخوان فک جوش بخورند. مرحله پایانی قالب گیری و قرار دادن روکش بر روی دندان های کاشته شده است.

طول درمان ایمپلنت دندان

اگر دندان کشیده شود و کاشت دندان همزمان صورت نگیرد، دندان پزشک حدود دو ماه فاصله زمانی ایجاد می کند تا در محل دندانی که کشیده شده استخوان تشکیل شود.

در صورتی که دندان بلافاصله جایگزین نشود ممکن است استخوان تحلیل برود، توانایی جویدن کاهش یابد، یا دندان های کناری کج شوند. در این شرایط بهتر است که دندان پزشک از پین های کوچک تر و استوانه ای استفاده کند.

بهترین زمان برای جایگزین کردن دندان ها شش ماه پس از عمل کاشت است.

اگر این زمان طولانی شود، دندان های اطراف و مقابل به طرف ناحیه بی دندانی حرکت می کنند و باعث به هم خوردن نظم دندانی می شوند.

علاوه بر این استخوانی که دندان ها در آن کشت می شوند کم کم تحلیل می رود.

زمان جوش خوردن این پین ها به استخوان فک به چند عامل بستگی دارد. یکی از این فاکتورها این است که دندان ها در فک بالا کاشته شده اند یا فک پایین.

مورد دیگر بستگی به این دارد که دندان ها در ناحیه جلو فک کاشته می شوند یا ناحیه عقب فک. فاصله زمانی بین کشیدن دندان و قرار دادن پین داخل فک عامل دیگری است که بر زمان جوش خوردن دندان کاشته به فک موثر است.

انجام سینوس لیفت یا پیوند استخوان هم در این زمان نقش دارد.

پس از گذشت سه تا شش ماه نوبت به مرحله دوم کاشت دندان می رسد. در این مرحله پروتز بر روی پیچ های کاشته شده در فک قرار می گیرد که بسته به وضعیت فک و دهان بیمار به صورت ثابت یا متحرک می باشد.

مراقبت از ایمپلنت دندان

درست است که این دندان ها از جنس فلز تیتانیوم ساخته شده اند و پوسیده نمی شوند اما به این معنی نیست که خراب هم نشوند؛ این دندان ها حتی بیشتر از دندان های طبیعی به مراقبت و رعایت بهداشت نیاز دارند. توصیه می شود که علاوه بر مسواک و نخ دندان معمولی از نخ دندان مخصوص سوپرفلاس، مسواک بین دندانی پروکسیموبراش، و واتر جت استفاده شود.

علاوه بر موارد ذکر شده بهتر است این دندانها به صورت دوره ای چک آپ و جرم گیری شوند.

قیمت و هزینه کاشت ایمپلنت دندان

برای تعیین قیمت ایمپلنت دندان موارد زیر دخیل هستند:

  • پزشک متخصص این جراحی را در مطب دندانپزشکی انجام می دهد که هزینه آن بسته به نوع دندان کاشته شده و هزینه پزشک معالج و لابراتوار متغیر است.
  • برند و کارخانه سازنده این قطعات نقش مهمی در تعیین قیمت این دندان ها دارند.
  • معمولا برای هر بیمار پنج قطعه مورد نیاز است که دو قطعه در داخل فک قرار می گیرند و دیگر قطعات برای فرم دادن لثه و قالب گیری می باشند.

ایمپلنت دندان چیست؟ قیمت و هزینه های آن چقدر است


هزینه کاشت هر دندان در مطب دکتر الهام وزیری به شرح زیر است که به همراه روکش دندان محاسبه گردیده است:

  • نوع کره ای هفت میلیون و پانصد هزار تومان
  • نوع سوییسی ده میلیون تومان
  • نوع آمریکایی پانزده میلیون تومان

همه این برندها با دقت انتخاب شده و جواب خود را پس داده اند. البته هزینه دقیق این دندانها پس از مراجعه حضوری و معاینه توسط پزشک متخصص مشخص خواهد شد.

برای تعیین وقت قبلی جهت معاینه و مشاوره رایگان با این شماره تماس حاصل فرمایید:

02126400524 دکتر الهام وزیری

www.drelhamvaziri.com

آدرس: تهران، بزرگراه مدرس شمال ظفر شرق، جنب بیمارستان علی اصغر، پلاک 197، ط اول واحد 4

کد خبر 584701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.