برای پیشگیری از گردن درد چه کنیم؟

آشنایی با اختلال گردن درد، گردن درد همراه با بی‌حسی، نشانه‌های گردن درد، علائم همراه با گردن درد، علل بروز این عارضه، زمان مراجعه به پزشک برای درد گردن و راهکارهایی برای پیشگیری از گردن درد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردن درد یکی از دلایل رایج مراجعه به پزشک است. گردن درد می‌تواند ناشی از برخی اختلالات یا بیماری‌ها باشد که هریک از بافت‌های گردن شامل اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها یا ماهیچه‌ها را درگیر می‌کند.

ماهیچه‌های گردن ممکن است به دلیل قرار گرفتن در وضعیت نامناسب، مانند نشستن در وضعیت نامناسب پشت میز، تحت فشار قرار گیرند. آرتروز نیز یکی از علل شایع گردن درد است.

گردن درد به ندرت می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشد. اما اگر گردن درد همراه با بی‌حسی یا از دست دادن قدرت بازوها یا دست‌ها باشد یا اگر درد به شانه یا پایین بازو تیر بکشد، باید به پزشک مراجعه کنیم.

نشانه‌های گردن درد

دردی که اغلب با نگه داشتن سر در یک وضعیت، مثلاً هنگام رانندگی یا کار با کامپیوتر، برای مدت طولانی بدتر می‌شود.

- گرفتگی و اسپاسم عضلانی

- کاهش توانایی حرکت سر

- سردرد

علائم همراه با گردن درد چیست؟

با توجه به این که علل متنوعی می‌توانند موجب گردن درد شوند، علائم بسیار متفاوتی ممکن است همراه با آن وجود داشته باشد. البته علت اصلی که فشار یا کشیدگی عضله به علت حالت نامناسب طولانی مدت بدن و یا خوابیدن با حالت نامناسب است، معمولاً به تنهایی دیده می‌شود. اما ممکن است در شرایط اورژانس درد در چانه، تهوع و استفراغ یا تب و سردرد نیز به همراه آن دیده شود. به علاوه ممکن است در شرایط وجود مشکل در مهره‌های گردن بی حسی و احساس مور مور شدن در دست‌ها نیز وجود داشته باشد.

برای پیشگیری از گردن درد چه کنیم؟

علل بروز درد گردن

گردن انعطاف‌پذیر است و وزن سر را تحمل می‌کند، بنابراین ممکن است در برابر آسیب‌ها و شرایطی که باعث درد و محدودیت حرکت می‌شود، آسیب‌پذیر باشد. علل گردن درد عبارتند از:

کشیدگی‌های عضلانی: استفاده‌ی بیش از حد از گردن، مانند ساعت‌ها خم شدن بیش از حد روی رایانه یا گوشی همراه، اغلب باعث کشیدگی عضلات می‌شود. حتی موارد جزئی، مانند مطالعه در رختخواب یا دندان قروچه، می‌تواند عضلات گردن را تحت فشار قرار دهد.

آسیب مفاصل: درست مانند سایر مفاصل بدن، مفاصل گردن نیز با افزایش سن دچار فرسودگی می‌شوند. استئوآرتریت باعث از بین رفتن غضروف‌های بین استخوان‌ها (مهره‌های گردن) می‌شود. سپس تغییرات استخوانی ناشی از تخریب غضروف، بر حرکت مفصل تأثیر می‌گذارد و باعث درد می‌شود.

تحت فشار قرار گرفتن عصب: فتق (بیرون‌زدگی) دیسک یا خارهای استخوانیِ مهره‌های گردن می‌تواند بر روی اعصابِ منشعب از نخاع فشار بیاورد. خارهای استخوانی، برآمدگی‌های استخوانی هستند که در امتداد لبه‌های استخوان ایجاد می‌شوند. خارهای استخوانی اغلب در جایی که استخوان‌ها با یکدیگر در تماس‌اند، تشکیل می‌شوند.

دیسک‌ها، بالشتک‌های الاستیکی بین تک تک مهره‌ها هستند. آنها به عنوان ضربه‌گیر، مهره‌های ستون فقرات را در کنار هم نگه می‌دارند و تحرک جزئی در ستون فقرات را ممکن می‌کنند. فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از قسمت مرکزی دیسک به علت پارگی قسمت محیطی دیسک، روی ریشه‌های اعصاب نخاعی فشار بیاورد.

آسیب‌ها: تصادف‌ها اغلب باعث می‌شوند که سر به طور ناگهانی به سمت عقب و سپس به جلو حرکت کند و درنتیجه، بافت‌های نرم گردن (عضله، عصب، رباط) تحت فشار قرار گیرند.

بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث درد گردن شوند. بیماری‌هایی مانند:

آرتریت روماتوئید: یک بیماری خودایمنی و التهابی که در آن سیستم ایمنی بدن، به مفاصل حمله و باعث تخریب آن‌ها می‌شود.

مننژیت: التهاب غشاهای محافظ و پوشاننده مغز و نخاع در زمینه عفونت، ضربه، تومور، مصرف بعضی داروها و غیره.

سرطان

زمان مراجعه به پزشک برای درد گردن

اگر درد یا سفتی گردن بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد و یا با هرکدام از علائم زیر همراه بود به پزشک مراجعه کنید.

درد شدید بدون دلیل واضح، برآمدگی در گردن، تب، سردرد، غدد متورم، تهوع، استفراغ، سختی تنفس یا بلع، ضعف، بی حسی، مور مور شدن، دردی که به بازوها یا پاها کشیده می‌شود، عدم توانایی حرکت دادن بازو یا دست‌ها، عدم توانایی در رساندن چانه به قفسه سینه، اختلال عملکرد روده‌ای یا مثانه‌ای، علائمی هستند که در صورت همراهی با درد گردن لازم است به پزشک مراجعه شود.

همچنین اگر درد و آسیب به گردن در تصادف یا زمین خوردن ایجاد شده است، سریعاً به ارتوپد مراجعه کنید.

روش‌های درمان گردن درد

شایع‌ترین انواع گردن درد خفیف تا متوسط، معمولاً در عرض دو یا سه هفته با خودمراقبتی بهبود می‌یابند. اگر درد گردن ادامه یابد، پزشک ممکن است درمان‌های دیگری را توصیه کند.

درمان دارویی گردن درد

پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی‌تر (نسبت به داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند) و شل‌کننده‌های عضلانی و در بعضی موراد داروهای ضدافسردگی را برای تسکین درد تجویز کند.

درمان درد گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می‌تواند به ما تمریناتی برای اصلاح وضعیت بدن و تقویت عضلات گردن آموزش دهد. همچنین با استفاده از گرما، یخ، تحریک الکتریکی و سایر روش‌ها به کاهش درد و جلوگیری از عود آن کمک کند.

جراحی و سایر روش‌ها

تزریق داروهای ضدالتهابی (کورتیکواستروئید): در این روش برای کمک به کاهش درد، پزشک داروهای ضدالتهابی را در نزدیکی ریشه‌های عصبی، در فضای مفصلی ستون فقرات گردنی یا در عضلات گردن تزریق می‌کند. گاهی داروهای بی‌حس‌کننده، مانند لیدوکائین، نیز برای تسکین درد گردن تزریق می‌شوند.

برای پیشگیری از گردن درد چه کنیم؟

جراحی: جراحی، به ندرت برای درمان گردن‌درد لازم می‌شود. جراحی ممکن است گزینه‌ای برای تسکین فشار بر ریشه‌های اعصاب نخاعی باشد.

راهکارهایی برای پیشگیری از گردن درد

اکثر موارد گردن درد با وضعیت قرارگیری نامناسب گردن و عامل‌های فرسایش مفاصل در نتیجه افزایش سن ارتباط دارند. به منظور پیش گیری از ایجاد گردن درد، سعی کنید سر خود را در مرکز ستون فقرات نگه دارید. علاوه بر این بعضی تغییرات ساده در فعالیت‌های روزمره می‌تواند به پیش گیری از درد گردن کمک کند. به عنوان نمونه در این رابطه می‌توان به موارد زیر توجه کرد:

قرار دادن گردن در وضعیت صحیح: هنگامی که در حالت نشسته یا ایستاده قرار می‌گیرید، مطمئن شوید شانه‌های شما دقیقاً بر روی خط لگن قرار دارد و گوش‌ها مستقیماً روی شانه‌ها قرار گرفته است.

برای خود زمان استراحت در نظر بگیرید: برای پیشگیری از دیسک گردن اگر برای ساعت‌های طولانی با کامپیوتر کار می‌کنید یا به مسافرت طولانی می روید، از جای خود بلند شده، قدم بزنید و گردن و شانه‌های خود را بکشید.

وضعیت میز، صندلی یا کامپیوتر خود را با بدن خود تنظیم کنید: در این حالت لازم است مانیتور یا صفحه نمایش در سطح چشمان شما قرار داشته باشد و نیز بهتر است زانوها باید کمی پایین از ران‌ها باشد. علاوه بر این از دسته صندلی در هنگام نشستن استفاده کنید.

از گرفتن تلفن بین گوش و شانه خود در هنگام صحبت کردن خودداری کنید: در این رابطه بهتر است از یک گوشی یا هندزفری برای صحبت کردن با تلفن استفاده کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید: سیگار کشیدن می‌تواند شما را در معرض ریسک بالاتر ابتلاء به گردن درد قرار دهد.

از حمل کردن بسته‌های سنگین بر روی شانه خود اجتناب کنید: وزن و فشار وارد شده به شانه در این حالت می‌تواند باعث کشیدی عضلات گردن شود.

هنگام خوابیدن در وضعیت درست قرار گیرید: در این حالت لازم است سر و گردن شما در راستای بدن قرار گیرد. هنگام خوابیدن از یک پشتی کوچک زیر گردن خود استفاده کنید و سعی کنید بر روی پشت خود به صورتی بخوابید که ران‌های شما نیز بر روی پشتی‌های کوچک قرار داشته باشد. به این ترتیب می‌توان عضلات ستون فقرات را صاف کرد.

کد خبر 584695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.