راه حل هایی برای رفع سر و صدای تخت خواب 

بعد از یک روز کار طولانی، استرس و تحمل مسائل و مشکلات گوناگون، هیچ چیز مثل خواب عمیق نمی‌تواند قوای از دست رفته را به افراد برگرداند. به ‌شرط آنکه بستر و شرایط مناسبی برای این کار وجود داشته باشد.

صدای تخت خواب از مشکلات عمومی در بسیاری از اتاق خواب‌های دنیاست که خواب را به چشم افراد زیادی حرام کرده است. از دلایل ابتدایی و ساده مانند اختلاف ارتفاع پایه‌های تخت تا موارد مهمی از قبیل انتخاب تشک نامناسب و عدم تعادل وزن بر روی تخت، موارد مختلفی می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. اما نتیجه آن، همیشه بدخوابی در طول شب و خستگی روز بعد است!

اگر مایلید به راز تخت خواب‌های پر سر و صدا پی ببرید و با راه حل‌های ابتکاری از شر آن خلاص شوید، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

صدای تخت خواب: کابوس شبانه و خستگی روزانه!

بعد از یک روز کار طولانی، استرس و تحمل مسائل و مشکلات گوناگون، هیچ چیز مثل خواب عمیق نمی‌تواند قوای از دست رفته را به افراد برگرداند. به شرط آنکه بستر و شرایط مناسبی برای این کار وجود داشته باشد. گاهی حتی یک مورد به ظاهر ساده نیز می‌تواند آسایش شما را مختل کرده و امکان این تجدید قوا و استراحت را از شما سلب کند.

صدای تخت خواب یکی از همین موارد است که برای عده‌ای به کابوس شبانه تبدیل شده است.

دلایل مختلفی موجب بروز این مشکل می‌شوند که برخی مربوط به بدنه تخت خواب و ساختار آن و بعضی به شکل قرار گرفتن آن و تنظیمات تخت مربوط می‌شوند.

انتخاب محل نامناسب و ناهمطراز برای قرار گرفتن تخت خواب یکی از این موارد است که می‌توان با تدابیری آن را حل کرد.

اگر در اتاق خواب شما سطح زمین حتی به‌مقدار جزئی تراز نباشد، قرار گرفتن تخت خواب روی آن به لرزش و حرکات نامحسوسی منجر می‌شود که نتیجه آن ایجاد صدای تخت خواب و در نهایت بدخوابی خواهد بود.

در تخت‌های دونفره که تحمل وزن بیشتری را می‌کنند، این عدم توازن و لرزش، می‌تواند با فشار وزن و تکرار لرزش بیشتر شده و به پایه‌های تخت نیز آسیب وارد کند.

به این ترتیب با گذشت زمان مشکل و به تبع آن صدای تخت بیشتر شده و آرامش افراد را هنگام خواب از بین می‌برد.

در این مورد راه حل ساده و کلاسیک، قرار دادن قطعه‌ای از یک شیء سخت مانند برشی از چوب یا فیبر برای طراز کردن پایه‌هاست. هرچند با اندکی حرکت این قطعه، تخت به حالت اولیه برمی‌گردد و این کار شیوه همیشگی و مناسبی برای رفع چنین مشکلی نخواهد بود.

هم‌چنین در مواردی می‌توان از زیرپایه‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع برای این مورد کمک گرفت. این نوع زیر پایه‌ها دارای پیچ‌هایی هستند که با باز و بسته شدن، ارتفاع پایه را تا حدودی تغییر داده و از لرزش و بروز سر و صدا در آن جلوگیری می‌کنند.

در برخی مدل‌های جدید تخت خواب، این پیچ‌های تنظیم کننده، به‌طور فابریک زیر پایه‌ها قرار داشته و می‌توان ارتفاع آنها را به میزان دلخواه تغییر داده و تنظیم نمود.

چوبی یا فلزی؟ کدام تخت کم‌صداتر است؟

تخت خواب‌های چوبی با همه مزایایی که دارند، اغلب پس از مدتی استفاده دچار جیرجیر و سر و صدا می‌شوند. از نوع چوب و میزان انعطاف آن تا خشکی هوا و تاثیری که بر این مورد دارد، عوامل زیادی در این مورد سهیم هستند که باید به شناخت و رفع آنها پرداخت.

قاب‌های چوبی و تاج چنین تخت‌هایی نیز می‌تواند عامل بروز صدا باشد که با تعمیر و محکم‌کاری این بخش مشکل حل می‌شود.

این مورد در تخت‌های فلزی، بیشتر به پیچ و مهره‌های متصل کننده قطعات تخت مربوط بود و با قدری روغن‌کاری قابل حل است. نمونه‌های جدید تخت فلزی با کاربرد پروفیل‌های یکپارچه و مقاوم، کمتر به این مشکل دچار می‌شوند.

خوشبختانه این روزها با وجود انواع تخت و سرویس خواب در تنوع بالای مدل و با متریال مصرفی گوناگون، این مشکلات به‌راحتی قابل حل است.

بهتر است هنگام خرید سرویس خواب، به این موارد دقت کافی داشته و با انتخاب نمونه مناسب با توجه به الزامات کاربردی خود، از بروز چنین مشکلاتی تا حد امکان جلوگیری کنید.

راه حل هایی برای رفع سر و صدای تخت خواب 

صدای تخت خواب در اتاق خواب نوجوانان بیشتر است!

شاید از شنیدن این جمله تعجب کنید، اما آمار نشان می‌دهد تخت خواب نوجوان با وجود ساختار محکمی که هنگام ساخت آن در نظر گرفته می‌شود، بیش از تخت افراد بزرگسال دچار سر و صدا می‌شود.

دلیل این موضوع می‌تواند تحرک بدنی بیشتر افراد در این سنین باشد که به انرژی جسمی آنها مربوط می‌شود. بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم نوجوانان عزیز یا والدین آنها، تخت خواب این بخش از منزل را به‌طور دوره‌ای چک کرده و در صورت نیاز نسبت به تنظیم بخش‌های مختلف آن اقدام کنند.

هم‌چنین انتخاب تشک مناسب با وزن فرد و جا انداختن صحیح آن در قاب داخلی سطح تخت نیز در این مورد اهمیت زیادی دارد.

در این بخش از مطلب قصد داریم به ۴ مورد از رایج‌ترین دلایل بروز صدا در تخت خواب پرداخته و راه حل رفع انها را نیز بیان کنیم.

صدای تخت خواب: ۴ مشکل، ۴ راه حل!

اگر با وجود مراعات تمام نکات باز هم با مشکل صدای تخت خواب روبرو هستید، بهتر است با چشم تیزبین و دقت عمل بالا وارد عمل شده و ریشه مشکل را پیدا کنید.

به این منظور پیشنهاد می‌کنیم فرصت مناسبی را برای این کار کنار گذاشته و بخش‌های مختلف تخت را به‌طور کامل وارسی کنید.

دلایل اصلی بروز سر و صدا و جیرجیر در تخت شامل این موارد هستند:

· فرسودگی تخت خواب

بهتر است از سن تخت خواب خود غافل نشویم! تخت خواب‌ها هم مانند سایر ملزومات و لوازم خانگی طول عمر مفیدی دارند. بعد از گذشت این زمان، حتی با مراقبت و کاربرد مناسب وسیله، باز هم به‌تدریج شاهد بروز مشکلاتی در آنها خواهیم بود.

بسته به نوع متریال مصرفی در ساخت تخت خواب، این طول عمر متفاوت است، اما در نهایت قاب، پایه‌ها و سایر بخش‌های تخت خواب شروع به فرسوده شدن می‌کنند و سر و صدا و جیرجیر در آن بیشتر می‌شود.

اگر با وجود تعمیرات جزئی و دوره‌ای باز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به تعویض آن و تهیه نمونه جدید اقدام کرده و بیش از این دچار دردسر و هزینه‌های تعمیرات آن نشوید.

· اتصالات و قلاب‌های تخت‌

نقاط اتصال در تخت و قلاب‌های مورد استفاده، اغلب مشکوک‌ترین مورد از این نظر هستند. شل یا سفت بودن بیش از حد پیچ‌ها هر یک به‌نوعی باعث بروز سر و صدا و جیرجیر در تخت می‌شوند. پس تک‌تک پیچ‌های به‌کار رفته در تخت خود را کاملاً معاینه و در صورت لزوم سفت یا روغن‌کاری کنید.

قلاب‌های اتصال تاج نیز در اثر فشار و حرکت پس از مدتی استفاده ممکن است شل شده و دلیل ایجاد صدای تخت خواب باشند. در این مورد هم سفت کردن قلاب‌های کناری مشکل را حل می‌کند.

در نهایت چارچوب اصلی تخت خواب که به قاب تخت هم معروف است، به‌عنوان یکی از عوامل اصلی در تولید سر و صدا در اتاق خواب شناخته می‌شود. سفت کردن پیچ‌ها در این بخش می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.

· تشک نامناسب

انتخاب تشک نامناسب اغلب به صدای تخت خواب دامن می‌زند. با آنکه اغلب ما معمولاً از صدای تخت خواب شکایت می‌کنیم، اما نوع تشک مورد استفاده در بسیاری موارد عامل اصلی بروز سر و صدا در بستر است!

تشک‌های فنری به‌خصوص در نمونه‌های کلاسیک و انواع فنر متصل می‌توانند عامل بروز این مشکل باشند. سایش فنرها به یکدیگر، ایجاد موج حرکت و لرزش در سطح تخت و به‌دنبال آن انتقال این موج به شکل صدا، از عوامل مهم در بروز صدا در تخت است که مشکلات زیادی در مسیر یک خواب راحت به‌وجود می‌آورد.

این مورد به‌ویژه در نمونه‌های تخت دو نفره بیشتر خودنمایی کرده و زوج‌ها شکایت زیادی از آن دارند. در طول شب و با حرکت یکی از طرفین یا برخاستن از بستر، انتقال موج حرکت و بروز صدا خواب نفر دوم را مختل کرده و باعث نارضایتی می‌شود.

کاربرد تشک‌های فنر منفصل یا انواع فاقد فنر و نیز انتخاب نمونه مناسب تشک با وزن و ارتفاع مناسب که تحمل وزن افراد را داشته باشد، اغلب نقش مهمی در حل این مشکل ایفا می‌کند.

راه حل هایی برای رفع سر و صدای تخت خواب 

· تنظیم تشک و بستر

حتی با تهیه بهترین نوع تشک و قرار دادن آن روی تخت مناسب، باز هم ممکن است با تعجب شاهد صدای تخت خواب باشید! در این صورت می‌توانید به محل قرارگیری تشک خود بر روی تخت مشکوک شوید. تشک‌های خوشخواب با وزن و حجم بالایی که دارند، نیاز به تنظیم و قرار گرفتن دقیق در محل مناسب بر روی تخت یا درون قاب آن دارند. در غیر این صورت، بروز سر و صدا از آنها هنگام خواب عجیب نخواهد بود.

هنگام اتصال تخت و قرار دادن تشک بر روی آن به این نکته نیز توجه کافی داشته باشید.

راه حل هایی برای رفع سر و صدای تخت خواب 

داشتن خوابی آرام و استراحتی مناسب برای همه افراد یکی از ضروریات سلامتی است. با این وجود در بسیاری موارد، مشکلات کوچک و بزرگ مانع از این کار شده و افراد را از این لذت محروم می‌کند.

صدای تخت خواب از مواردی است که می‌تواند مانع از خواب راحت در افراد شده و مشکلاتی ایجاد کند.

در صورت ریشه‌یابی دلایل می‌توان مشکلات جزئی تا کلی سر و صدا در صدای تخت خواب را حل کرد. هم‌چنین توجه به فرسودگی تخت‌های کهنه و تعویض آنها و انتخاب تشک مناسب نیز، تاثیر به‌سزایی در حل این مشکل دارد.

پیشنهاد آخر ما برای افرادی که به‌دنبال آرامش در اتاق خواب هستند، علاوه بر رفع مشکلات تخت خواب، تهیه ملزومات استاندارد و نمونه‌های مناسب تخت خواب است.

کد خبر 584632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.