تفاوت سافت فورک و هارد فورک چیست + انواع سیستم بلاک چین

ساخت یک انعشاب جدید در بلاک چین، به روزرسانی و ایجاد تغییراتی در آن که در نتیجه‌ آن دو نسخه متفاوت از بلاک چین که هر یک تاریخچه مخصوص به خود را به اشتراک می‌گذارند، فورک به حساب می‌آید.

‌به گزارش ایمنا، دولوپر با کپی‌کردن کد منبع یک پروژه و ایجاد تغییراتی در آن، برنامه‌ای جدید از دل برنامه قبلی بیرون می‌آید. در بلاک چین هم که نوعی پروتکل نرم‌افزاری است، فورک به (تقسیم بلاک چین) منجر می‌شود؛ شرایطی که در آن بلاک چین به دو زنجیره مختلف تقسیم می‌شود و هرکدام قوانین اجماع مطلوب خود را دنبال می‌کنند.

این روش اغلب زمانی به‌کار گرفته می‌شود که یک گروه خاص یا تیم پروژه، مایل به راه‌اندازی مسیر جدید یا نسخه جدیدی از نرم‌افزار به‌صورت هم‌زمان باشند. فورک‌هایی که در این مقاله شرح می‌دهیم، فورک‌هایی هستند که یا برای تغییر قوانین اجماع، یا برای اعمال قوانین جدید در همان بلاک چین به‌کار می‌روند.

تفاوت سافت فورک و هارد فورک چیست + انواع سیستم بلاک چین

به‌بیان ساده، فورک (Fork) یکی از راه‌های به‌روزرسانی، اعمال تغییرات و ارتقای بلاک چین است که باعث تغییر در کد یا پروتکل اصلی شبکه می‌شود. بعضی از این تغییرات با پروتکل قبلی سازگاری دارند که اصطلاحاً آن‌ها را سافت فورک (Soft Fork) یا انشعاب نرم می‌نامیم و برخی دیگر، باعث ایجاد تغییرات پایه‌ای در عملکرد بلاک چین می‌شوند به‌نحوی که با پروتکل قبلی ناسازگار خواهند بود. این دسته از فورک‌ها را هارد فورک (Hard Fork) می‌نامیم.

اصطلاح فورک در توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز، برای اشاره به تقسیم‌شدن یک پروژه به دو یا چند نسخه دیگر به کار می‌رود که معمولاً مسیر نسخه اصلی پروژه را قبول ندارند و آن را طی نمی‌کنند.

انواع فورک

دو نوع Fork وجود دارد. هارد فورک و سافت فورک

  • سافت فورک SoftFork

اگر فورک را نوعی بروز رسانی تلقی کنیم به زبان ساده سافت فورک به معنای بروز رسانی نرم افزاری گفته می‌شود. سافت فورک به صورت کلی به دو دسته Miner Activated Soft Fok(MASF) و User Activated Soft Fork(UASF) تقسیم می‌شود.

Miner Activated Soft Fok (MASF): این یک نوع سافت فورک است که در آن ماینرها و کاربران می‌توانند به روز رسانی جدید را بپذیرند یا خیر. ماینرها می‌توانند سافت فورک را با استفاده از قدرت هش خود فعال کنند. آنها می‌توانند در تعداد بلاک‌هایی که در حال استخراج هستند تغییر ایجاد کنند. و یا با نپذیرفتن این تغییرات به مسیر قبلی خود ادامه دهند.

User Activated Soft Fork (UASF): در این نوع سافت فورک نودها یا همان کاربران سافت فورک را در یک زمان مشخص فعال می‌کنند. تغییرات صورت گرفته یک زمان و تاریخ مشخصی رخ می‌دهد. همه کاربران نیز برای پیاده سازی قوانین جدید مورد نیاز هستند. نودها همچنین باید تمام بلاک‌ها و تراکنش‌هایی را که به این قوانین جدید پایبند نیستند را رد کنند.

تفاوت سافت فورک و هارد فورک چیست + انواع سیستم بلاک چین

  • هارد فورک Hard Fork

هارد فورک به دو دسته بندی اصلی Planned Hard Fork و Contentious Hard Fork تقسیم می‌شود.

Planned Hard Fork: هارد فورک یک بروز رسانی و ارتقا نرم افزای برنامه‌ریزی شده و از پیش تعیین شده به یک پروتکل است. این یک ارتقا است که قبلاً توسط توسعه دهندگان مشخص شده است. در Planned Hard Fork درجه بالایی از اجماع بین همه سهام داران معمولاً قبل از وقوع هارد فورک وجود دارد.

Contentious Hard Fork: بر خلاف نوع قبلی هارد فورک این نوع هارد فورک به دلیل اختلاف نظر بین سهام داران و کاربران مختلف در یک پروژه (یک ارز دیجیتال) رخ می‌دهد. به طور معمول Contentious Hard Fork به این دلیل اتفاق می‌افتد که گروهی به تغییرات یا بهبودهای پیشنهادی اعتقاد دارند و گروهی دیگر نیازی به تغییرات ندارند.

تفاوت سافت فورک و هارد فورک چیست + انواع سیستم بلاک چین

تفاوت‌های سافت فردک و هارد فورک

هارد فورک و سافت فورک تفاوت زیادی با هم ندارد و در ساختار کلی به شدت شبیه به هم هستند. بدان معنا که پس از هر فورک نسخه قدیمی آن ارز باقی می‌ماند. اما در سافت فورک از نسخه قدیم تنها یک بلاکچین معتبر باقی می‌ماند ولی در هارد فورک نسخه قدم و جدید هر دو در کنار هم به کار خود ادامه می‌دهند.

در هارد فورک نرم افزار باید بروز شود تا به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت عدم بروز رسانی نسخه قبلی به کار خود ادامه خواهد داد ولی در سافت فورک تنها با بروز رسانی نرم افزار امکان ادامه وجود دارد و نسخه قبلی ته‌ها به نگهداری اطلاعات شما می‌پردازد و ادامه فعالیت با آن امکان پذیر نیست.

ارز دیجیتال قبل از فورک

فورک بسیاری از کاربران تازه کار را نگران می‌کند. اما باید بدانید که فورک تأثیر بر ارز قبلی ندارد برای مثال بیت کوین کش فورک ارز بیت کوین است و پس از شکل‌گیری این ارز هیچ مشکلی برای ماین و یا دارندگان بیت کوین به وجود نیامده است. فورک ها معمولاً باعث اتفاقات مثبت در شبکه بلاک چین می‌شوند و یک نوع بروز رسانی است و بروز رسانی‌ها معمولاً موجب اتفاقات خوب و تأثیر مثبت هستند.

کد خبر 583926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.