افزایش استرس منجربه کاهش تمرکز و موفقیت در کنکور می‌شود

یک روان‌درمانگر گفت: یکی از عوامل افزایش‌دهنده‌ استرس در داوطلبان کنکور، تفسیری موازی در دو موضوع موفقیت و کنکور است؛ اما در سطح وسیع‌تر هر داوطلب باید در ذهن خود کنکور را بخشی از چشم‌اندازهای رسیدن به سطح موفقیت تعبیر کند و با این نگرش با حس اعتمادبه‌نفس بیشتری در کنکور حاضر شود.

مرضیه حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کنکور برای هر دانش‌آموزی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند آینده او را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ به همین دلیل هر داوطلبی با نزدیک شدن زمان کنکور، میزان بیشتری از استرس را تجربه می‌کند و باوجود آگاهی از این مسئله که افزایش استرس منجربه کاهش تمرکز و موفق نشدن در کنکور خواهد بود، ممکن است در مدیریت استرس موفق و کارآمد نباشد.

خانواده‌ها در روزهای قبل از کنکور نقش حمایتی خود را تقویت کند

وی افزود: نقش حمایتی خانواده‌ها در مدت‌زمان باقی‌مانده تا کنکور و نشان دادن چشم‌اندازهای وسیع‌تری از موفقیت به فرزندان و انتقال این نگرش به آنان که موفقیت، صرفاً وابسته‌به قبولی در کنکور نیست، می‌تواند موجب آرامش دانش‌آموزان داوطلب شود. همچنین مرور کردن ساعت‌ها تلاش هر دانش‌آموز و ایجاد اطمینان برای توازن میزان تلاش و نتیجه‌ای که کسب خواهد شد، می‌تواند نگاه واقع‌بینانه‌تری در داوطلبان ایجاد کند.

این روان‌درمانگر تصریح کرد: در تمام سال‌ها تعداد محدودی از دانش‌آموزان هستند که از میزان تلاش خود در سال‌های منتهی به کنکور حس رضایت‌مندی کامل را دارند و بسیاری از داوطلبان، اگرچه تلاش بسیاری برای موفقیت خود داشته‌اند، اما بازهم در موفقیت خود حس تردید را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل افزایش‌دهنده استرس، داشتن تفسیری موازی در دو موضوع موفقیت و کنکور است، اما در سطح وسیع‌تر هر داوطلب باید در ذهن خود کنکور را بخشی از چشم‌اندازهای رسیدن به سطح موفقیت تعبیر کند و با این نگرش با حس اعتمادبه‌نفس بیشتری در کنکور شرکت کند. همچنین با تمرکز روی فعالیت‌های مثبت در مسیر موفقیت، مطالعه و آمادگی برای کنکور و پذیرفتن میزان توانایی فردی خود، می‌تواند نتیجه مطلوبی را در کنترل و مدیریت استرس تجربه کند؛ چراکه یکی از دلایلی که میزان استرس داوطلبان را افزایش خواهد داد، متناسب نبودنِ باورهای یک داوطلب و خانواده میان توانایی و انتظارات از داوطلب است.

نکات مهم که باید در شب قبل کنکور رعایت شود

حیدری اضافه کرد: در طول سال تحصیلی دانش‌آموزان با درنظر گرفتن هدف‌هایی فراتر از توانمندی‌های خود، سعی در کسب مهارت و نتایج دلخواه دارند اما با نزدیک شدن به زمان کنکور، این تفاوت تناسب منجربه افزایش نگرانی در داوطلب خواهد بود. رژیم غذایی مناسب، پیاده‌روی سبک و خواب زودهنگام شب در روز پایانی قبل از کنکور از ضروریات برای یک داوطلب کنکور است.

این روان‌شناس بالینی اظهار کرد: برخی از داوطلبان به دلیل مطالعه سنگین یک‌ساله در ماراتن کنکور در روز پایانی قبل کنکور تصمیم به انجام فعالیت‌های مفرح برای ایجاد روحیه شاد، ازجمله صرف غذا در رستوران و یا تفریحاتی با دوستان یا خانواده می‌گیرند که حتی‌الامکان باید مراقبت کامل انجام شود تا این موارد باعث آسیب دیدن، بیماری یا حتی مسمومیت آنان نشود.

وی تأکید کرد: رویکرد داوطلب برای کاهش استرس، خودمراقبتی، مدیتیشن و افزایش حس اعتمادبه‌نفس درخصوص باور داشتن برای موفق بودن می‌تواند بسیار کارآمد و مؤثر باشد. نگاه تک‌بعدی به کنکور برای موفقیت در زندگی برای یک داوطلب می‌تواند موجب تفکرات ناکارآمد و افزایش استرس و درنتیجه تمرکز نداشتن در آزمون شود. همچنین باور به تأثیر مثبت آرامش و تمرکز در پاسخ دادن به سؤال‌های آزمون می‌تواند موجب انگیزه داوطلب برای استفاده و بهره‌مندی از روش‌های مدیریت استرس شود.

کد خبر 583535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.