عصرانه خبری علم‌وفناوری ۳۱ خرداد

در این بسته خبری در مورد احتمال عرضه پردازنده Zen 4 با پشتیبانی از DDR4 برای مادربردهای AM4، آیفون ۱۴ احتمالا پرسرعت‌ترین گوشی هوشمند و واتساپ امکان بی‌صدا کردن کاربران حین تماس گروهی را فراهم می‌‏کند، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

تکلیف وزارت ارتباطات برای تسریع روند پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات

عضو شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه در جلسه این شورا بر لزوم تسریع در روند پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات تاکید شد، گفت: در جلسه آینده این شورا، گزارش مفصلی از پیشرفت این پروژه ارائه می‌شود.

محمدحسن انتظاری در خصوص آخرین وضعیت از میزان پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات و رویکرد شورایعالی فضای مجازی برای این پروژه ملی اظهار کرد: موضوع شبکه ملی اطلاعات در جلسه روز سه شنبه هفته گذشته (بیست‌وچهارم خردادماه ۱۴۰۱) شورایعالی فضای مجازی، به طور مفصل مورد بحث و اظهارنظر اعضای حقیقی و حقوقی این شورا قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شورایعالی فضای مجازی بر این موضوع تاکید دارد که وزارت ارتباطات گزارش‌های پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به صورت منظم‌تری به شورا ارائه دهد، ادامه داد: در این راستا به وزارت ارتباطات تکلیف شده که روند پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات را تسریع کند.

آیفون ۱۴ احتمالاً پرسرعت‌ترین گوشی هوشمند است

اطلاعات افشا شده حاکی از آن است که سرعت و قابلیت‌های آیفون ۱۴ به واسطه چیپست در نظر گرفته شده برای آن، بهبودی‌هایی خواهد داشت.

برای اولین بار در تاریخ آیفون، انتظار می‌رود اپل نسل‌های مختلف چیپست را به آیفون‌های جدید خود بدهد. انتظارات این بود که تفاوت بین چیپست‌ها اندک باشد، اما یک نشت جدید ممکن است این پیش فرض‌ها را از بین ببرد.

تراشه جدید A16 اپل که مختص مدل‌های iPhone 14 Pro است، عملکرد لرزشی و افزایش باتری را نسبت به A15 2021 ارائه می‌کند که برای مدل‌های غیر حرفه‌ای نگهداری می‌شود. این یافته‌ها توسط یکی از معتبرترین افراد داخلی این صنعت حمایت شده است.

A16 نسبت به مدل قبلی خود ۴۲ در عملکرد cpu و ۳۵ درصد در عملکرد پردازنده گرافیکی سرعت بیشتری دارد. از زمان چیپ A10 آیفون هفت در سال ۲۰۱۶ که ۴۰ درصد عملکرد CPU و ۵۰ درصد عملکرد GPU بیشتر از A9 در iPhone 6S داشت، دستاوردهایی با این بزرگی مشاهده نشد.

واتساپ امکان بی‌صدا کردن کاربران حین تماس گروهی را فراهم می‌‏کند

ویژگی جدیدی که واتساپ به تازگی ارائه کرده، این امکان را فراهم می‌کند که صدای کاربران را حین تماس گروهی قطع کنید. واتساپ یکی از پلتفرم‌های پیام‌رسان در جهان، اخیراً چند ویژگی جدید در برنامه خود برای تماس‌های گروهی ایجاد کرده است.

با آخرین به‌روزرسانی، کاربران واتساپ می‌توانند صدای دیگران را بی‌صدا کنند، به افراد خاصی پیام بدهند و زمانی که شخصی در حین تماس‌های گروهی در برنامه به خارج از صفحه می‌پیوندد، بنری را ببینند. این به‌روزرسانی که توسط واتساپ از طریق حساب رسمی توئیتر آن به اشتراک گذاشته شده است، یک به‌روزرسانی با کیفیت است که مطمئناً کسانی را که اغلب از تماس‌های گروهی واتساپ استفاده می‌کنند، خوشحال می‌کند.

دسترسی به تلگرام پریمیوم برای شماره‌های ایران امکان‌پذیر نیست

امکان استفاده از سرویس اشتراکی تلگرام پریمیوم برای شماره‌های ایران امکان‌پذیر نیست.

تلگرام که اکنون از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه میزبانی می‌کند به‌تازگی سرویس اشتراکی خود را با نام تلگرام پریمیوم معرفی کرد. این سرویس که قرار است محدودیت‌ها را کاهش دهد و قابلیت‌های اضافه‌ای دراختیار کاربران قرار دهد، درحال‌حاضر برای کاربران ایرانی‌ای که از شماره‌های ایران استفاده می‌کنند دردسترس نیست. امکان دسترسی به تلگرام پریمیوم حتی با تغییر IP امکان‌پذیر نیست و در واقع تلگرام کاربران را براساس شماره‌ای که با آن ثبت‌نام کرده‌اند محدود می‌کند. درحال‌حاضر تلگرام توضیحی در مورد این محدودیت برای کاربران ایرانی نداده است و مشخص نیست دسترسی به تلگرام پریمیوم در آینده برای کاربران ایرانی فراهم می‌شود یا نه.

تلگرام پریمیوم قابلیت‌های اضافه‌ای نظیر آپلود فایل چهار گیگابایتی، استیکر اختصاصی و استفاده از تصویر متحرک در پروفایل را ارائه می‌دهد و با قیمت ماهانه پنج تا شش دلار دردسترس قرار می‌گیرد.

احتمال عرضه پردازنده Zen 4 با پشتیبانی از DDR4 برای مادربردهای AM4

در یک خبر خوب برای آنهایی که قصد یا امکان خرید ماژول‌های حافظه گران قیمت و مادربردهای DDR5 را ندارند، ممکن است AMD برای مادربردهای AM4 پردازنده بر پایه ریزمعماری Zen 4 عرضه کند.

احتمالاً به یاد دارید AMD در کامپیوتکس ۲۰۲۲ تاکید کرد خریداران پلتفرم فعلی AM4 را فراموش نمی‌کنند که بسیاری آن را به تداوم عرضه پردازنده‌های جدید تعبیر کردند. حالا یک افشاگر مطرح مدعی شده شایعاتی از احتمال عرضه پردازنده بر پایه ریزمعماری جدید Zen 4 با پشتیبانی از حافظه رم DDR4 برای پلتفرم AM4 به گوش می‌رسد.

ممکن است AMD پردازنده Ryzen مجهز به هسته‌های پردازشی Zen 4 برای پلتفرم AM4 عرضه کند. البته وی تاکید کرده هنوز این موضوع قطعی نیست.

مشخصات فنی گوشی پوکو X4 GT شیائومی رسماً اعلام شد

پوکو قرار است به‌زودی از گوشی X4 GT رونمایی کند و حالا این شرکت به‌طور رسمی مشخصات کلیدی آن را منتشر کرده است.

طبق این اطلاعات، پوکو X4 GT از شارژ سریع ۶۷ وات پشتیبانی خواهد کرد و مجهز به تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ خواهد بود. این تراشه دارای هشت هسته پردازشی شامل چهار هسته قدرتمند Cortex-A78 و چهار هسته کم‌مصرف A55 بوده و پردازنده گرافیکی آن Mali G610 MC6 است.

این گوشی در بخش نمایشگر از یک پنل ۶.۶ اینچی LCD با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز بهره خواهد برد. با این مشخصات انتظار می‌رود که این دستگاه در واقع نسخه تغییرنام یافته ردمی نوت 11T پرو باشد. ردمی نوت 11T پرو اخیراً در کشور چین با تراشه دایمنسیتی ۸۱۰۰ و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی LCD معرفی شد. با این حال، به نظر می‌رسد که پوکو X4 GT از نظر سرعت شارژ شبیه به ردمی نوت 11T پرو پلاس با فناوری ۱۲۰ وات خواهد بود.

نکته جالب اینکه پوکو تیزر یک گوشی دیگر به نام F4 5G را نیز منتشر کرده که مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۷۰ و نمایشگر AMOLED با فرکانس ۱۲۰ هرتز و شارژ سریع ۶۷ وات خواهد بود. این دو گوشی احتمالاً اواخر این هفته در رویداد بزرگ ریلمی معرفی خواهند شد.

اپل با iOS 16 عبور از صفحه CAPTCHA اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها را ممکن می‌کند

اپل در همکاری با Fastly و Cloudflare سیستم امنیتی جدیدی برای iOS 16 توسعه داده که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به حل کردن پازل صفحه‌ی CAPTCHA وارد وب‌سایت‌ها شوند.

پس از نصب iOS 16 روی آیفون خود احتمالاً به دفعات کمتری با سیستم امنیتی کپچا (CAPTCHA) مواجه خواهید شد. ظاهراً اپل قابلیت جدیدی برای آیفون و مک به نام Automatic Verification توسعه داده که باعث می‌شود سایت‌ها بدانند شما ربات نیستید. وب‌سایت‌ها از CAPTCHA با این هدف استفاده می‌کنند که بفهمند کاربر انسان است یا ربات تحت وب.

گفته می‌شود اپل با دو شبکه تحویل محتوای Fastly و Cloudflare همکاری کرده است تا سیستم Automatic Verification را توسعه دهد. پس از انتشار گسترده سیستم‌های عامل iOS 16 و macOS Ventura، وب‌سایت‌هایی که از Fastly یا Cloudflare استفاده می‌کنند از سیستم جدید اپل استفاده خواهند کرد تا صفحه CAPTCHA را به کاربر نشان ندهند.

کد خبر 583248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.