قبل از خرید کارت گرافیک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اگر قصد دارید کامپیوتر خود را اسمبل کنید، باید بدانید که خرید کارت گرافیک یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. پس اگر می‌خواهید برای سیستم خود این قطعه را تهیه کنید، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید.

این‌گونه می‌توانید بهترین کارایی را از سیستم خود داشته باشید. ابتدا باید بدانید که گیمرها بیشتر از سایر افراد این کار را انجام می‌دهند و کارت گرافیک جدید را روی کامپیوتر قدیمی نصب می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شوید که برای خرید یک کارت گرافیک مناسب، به چه نکاتی باید توجه کرد.

نکات مهم

قبل از هر توضیحی این را بدانید که اگر تجربه‌ای از نصب قطعات جانبی کامپیوتر ندارید، بهتر است خودتان به تنهایی این کار را انجام ندهید و نصب را بر عهده کارشناس بگذارید. حتی می‌توانید با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی، اسمبل هوشمند انجام دهید. یعنی قطعات سیستم خود را آنجا خریداری کنید تا کارشناس فروشگاه آن را اسمبل شده به شما مشتری گرامی تحویل دهد.

این قطعه در انواع زیادی در بازار موجود است. اما اینکه کدام یک از آنها به کار شما می‌آید و برای سیستم شما مناسب است، نیاز به توضیح دارد. نکته اول این است که اسلات‌هایی که روی کارت گرافیک وجود دارد باید سازگاری با مانیتور شما داشته باشد. نکته دوم ابعاد این قطعه است. ابعاد باید طوری باشد که قابل نصب روی مادربرد شما باشد و با آن سازگار باشد. مانیتور خود را چک کنید تا متوجه شوید از Free sync یا G-Sync پشتیبانی می‌کند؟ حالا کمی با مشخصات فنی این قطعه آشنا خواهیم شد.

هسته

هسته‌های پردازشی که در CPU و GPU وجود دارند با عملکردی متفاوت و البته تعداد متفاوت قلب کامپیوتر شما هستند. شاید شنیده‌اید که هرچه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، بهتر است. اما همیشه این‌گونه نیست مثلاً اگر کارت گرافیک شما تعداد هسته‌های کمی داشته باشد اما سرعت کلاک بالایی داشته باشد، کارایی بهتری نسبت به قطعه‌ی دیگری با هسته‌های بیشتر خواهد داشت. تعداد هسته‌ها اهمیت چندانی ندارد؛ در واقع این نسل کارت گرافیک است که مهم است. معمولاً در این قطعه جدیدترین نسل‌ها بهتر عمل می‌کند. این یعنی معماری جدیدتر با هسته‌های کمتر نسبت به معماری قدیمی‌تر با هسته‌های بیشتر عملکرد بهتری دارد.

قبل از خرید کارت گرافیک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نوع و سرعت حافظه گرافیکی

کارت‌های گرافیک دارای سرعت حافظه با نام Video RAM هستند که با آن VRAM نیز می‌گویند. حافظه گرافیکی شامل GDDR و HBM است. این دو نوع با هم متفاوت هستند. HBM تاخیر کمتری نسبت به GDDR در دسترسی به اطلاعات دارد. HBM فضای کمتری روی برد اشغال می‌کند؛ توان مصرفی کمتری دارد و دارای پهنای باند بالاتری نیز می‌باشد. اما GDDR برای افراد حرفه‌ای در مصارف پیشرفته استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگر این است که عددی که بعد از این اسم می‌آید نشان دهنده‌ی نسل آن است. هر چه بروزتر و جدیدتر باشد، مزایای بیشتری نیز دارد. به عنوان مثال GDDR5 نسبت به GDDR4 مصرف برق کمتری دارد؛ دارای ظرفیت ۵۱۲ مگابایت، ۱، ۲، ۴ و ۸ گیگابایت است و پهنای باند حافظه افزایش یافته است و سرعت انتقال دیتاها بیشتر شده است.

ظرفیت حافظه

اینکه کارت گرافیک شما می‌تواند از چه میزان حافظه رم استفاده کند، مهم است. هر چه میزان حافظه RAM این قطعه بیشتر باشد، شما تجربه بهتری در انجام پردازش‌های تصویری و البته سرعت بیشتری در بازی‌های کامپیوتری خواهید داشت. در ظرفیت حافظه گیگابایت در کنار GDDR قرار دارد. به عنوان مثال می‌توانید ۲۴ GB of GDDR6X را در نظر بگیرید.

ویدئو رم VRAM از مولفه‌هایی است که در عملکرد کارت گرافیک اهمیت دارد و روی میزان دیتایی که کارت برای پردازش Cache می‌کند هم موثر است. پس روی رزولوشن هم اثر می‌گذارد. به عنوان مثال برای تنظیمات ۱۰۸۰ p، رم ۴ گیگابایت مناسب است. برای رزولوشن پایین‌تر مانند ۷۲۰ p می‌توانید رم ۲ گیگ انتخاب کنید. برای داشتن رزولوشن بالاتر باید رم بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال برای رزولوشن ۲ K باید ۶ یا ۸ گیگ و برای ۴ K باید ۸ یا ۱۲ گیگ در نظر بگیرید. کارت گرافیک رده بالا قطعاً ۱۶ گیگ رم را هم دارا هستند. پس رزولوشن تصویر و کیفیت بالای تصویر روی مانیتور شما با انتخاب درست اندازه رم صورت می‌گیرد.

پهنای باند

پهنای باند یعنی چه؟ یعنی سرعت انتقال اطلاعات میان پردازنده گرافیکی و حافظه! پهنای باند حافظه گرافیکی تاثیر زیادی روی کارت گرافیک شما دارد. میزان پهنای باند رم از ضرب تعداد تراشه حافظه، پهنای باس هر تراشه و البته سرعت تراشه، تقسیم بر ۸ به دست می‌آید. به عنوان مثال کارتی را در نظر بگیرید که ۸ تراشه حافظه دارد، سرعتش ۱۰ گیگابایت و پهنای باس آن ۳۲ بیت است. با توجه به فرمولی که بیان شد و چگونگی محاسبه، این کارت پهنای باند ۳۲۰ گیگابایت بر ثانیه دارد.

کولینگ

کارت گرافیک باید در دمای مناسبی کار کند تا سرعت کلاک پایین نیاید. اگر این اتفاق بیفتد یعنی دمای کارت مناسب نباشد علاوه بر اینکه صدای فن‌ها در می‌آید، بلکه کارایی بدی را نیز مشاهده خواهیم کرد. پس کولینگ مهم است زیرا باعث می‌شود که کارت گرافیک شما کار خود را در دمای مناسبی انجام دهد و شاهد کارایی مطلوبی نیز باشید. در حالت کلی هیت سینک بزرگ‌تر و فن بزرگ‌تر، کولینگ بهتری را ارائه می‌دهد که البته بی سر و صدا و سریع هم است.

سرعت کلاک CPU و حافظه

سرعت کلاک یعنی کارت گرافیک شما چند سیکل محاسباتی کامل را در هر ثانیه انجام می‌دهد. واحدش مگاهرتز است. شما با دو نوع Clock Speed مواجه هستید. نام نوع اول Base Clock است که همانطور که از نامش مشخص می‌باشد، حداقل سرعت کلاک کارت شما است. نوع دوم Boost Clock نام دارد. در واقع سرعتی است که در شرایط پرباری، کارت گرافیک به آن خواهد رسید اما گرمای تولیدی و برق مصرفی مسبب آن هستند که به این میزان نرسد. AMD یک Game Clock نیز به اینها اضافه کرده است. از نامش پیدا است که مربوط به بازی است و نشان می‌دهد که سرعت کلاک در هنگام گیم چقدر است. گاهی ممکن است تولید کننده این قطعه آن را Overclock کند تا کارایی بالاتر رود که در این صورت باید کولینگ مناسب هم موجود باشد.

حالا با توجه به آنچه آموختید می‌توانید کارت گرافیک مناسب سیستم خود را تهیه کنید. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه کنید تا بتوانید به راحتی انواع قطعات کامپیوتر از جمله کارت گرافیک را سفارش دهید. این مجموعه برای راحتی مشتریان گرامی اسمبل آنلاین هوشمند را نیز انجام خواهد داد.

کد خبر 582837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.