عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۹ خرداد

در این بسته خبری در مورد اینکه تنها ۴۰ درصد از خدمات دولت الکترونیکی شده است، رندرهای جدید سامسونگ گلکسی S23 اولترا در فضای اینترنت منتشر شد و جزئیات جدید از شارژر ۳۵ واتی USB-C اپل‌، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

رندرهای جدید سامسونگ گلکسی S23 اولترا در فضای اینترنت منتشر شد

عملکرد بازار جهانی اسمارت‌فون طی سال ۲۰۲۲ چندان مطلوب نبوده است؛ چرا که تقریبا تمامی برندهای بزرگ ناچار به کاهش سطح تولید محصولات خود شده‌اند. این پدیده از کاهش فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان ناشی شده است. با این‌حال چنین وضعیتی مانع از تولید اسمارت‌فون توسط برندهای مختلف نشده است. در واقع شرکت‌های سازنده صرفا تعداد دستگاه‌های تولیدی خود را کاهش خواهند داد. البته این موضوع بدان معناست که برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون به منظور دستیابی به موفقیت بایستی تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند. بدین منظور کمپانی‌ها بایستی نوآوری‌های مختلفی را ارائه نموده و به منظور جذب هرچه بیش‌تر مشتریان، ویژگی‌های جذابی را به هدست‌های خود اضافه کنند.

چند روز قبل یک طراح با نام مستعار Technizo Concept جدیدترین رندرهای اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی S23 اولترا را منتشر کرد. پس از لغو عرضه سری گلکسی نوت، مدل گلکسی S اولترا به تدریج به جانشین سری نوت تبدیل شد. قلم S Pen یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد سری گلکسی نوت به‌شمار رفته و اکنون در مدل‌های گلکسی S اولترا قابل دسترس است.

مشخصات فنی و قیمت گوشی Narzo 50i Prime ریلمی

ریلمی در سپتامبر سال گذشته از گوشی Narzo 50i رونمایی کرد و این شرکت اکنون قصد دارد نسخه پرایم (Prime) آن را در ۲۲ ژوئن (یکم تیرماه) معرفی کند.

گوشی Narzo 50i Prime ریلمی در رنگ‌های سبز و مشکی عرضه خواهد شد. این دستگاه دارای یک نمایشگر با ناچ قطره‌ای برای دوربین سلفی و یک ماژول بزرگ دوربین در قاب پشتی است که بخش زیادی از عرض این گوشی هوشمند را اشغال کرده است.

Narzo 50i Prime دارای لبه‌های مسطح است و از یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد. این منبع همچنین ادعا می‌کند که این یک گوشی پایین‌رده با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

جزئیات جدید از شارژر ۳۵ واتی USB-C اپل

اپل در جریان کنفرانس WWDC از شارژر جدید ۳۵ واتی خود با دو درگاه USB-C رونمایی کرد، اما آن زمان اطلاعات زیادی درباره آن ارائه نکرد. حالا جزئیات بیشتری درباره شارژر ۳۵ واتی اپل و حالت‌های شارژ مختلف آن ارائه شده است.

بر اساس اسناد رسمی منتشر شده از سوی اپل، شارژر جدید ۳۵ واتی USB-C این کمپانی در اغلب سناریوها توان خود را بین دو دستگاه متصل شده به درگاه‌های آن تقسیم می‌کند. البته یک استثنا هم وجود دارد و آن در مواقعی است که وسایل کم مصرف چون اپل واچ یا کیس شارژ ایرپاد وصل شود.

در صورتی که یک لپ‌تاپ مک و یک گوشی آیفون یا تبلت آیپد به طور هم زمان به شارژر وصل شود هر دستگاه حداکثر با سرعت ۱۷.۵ وات شارژ خواهد شد.

افشای اطلاعات جالبی درباره آیفون ۱۴

برای نخستین بار در تاریخ آیفون، انتظار می‌رود اپل در نسل جدید آیفون، چیپست متفاوتی استفاده کند که عملکرد و سرعت آن را به طرز چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

تراشه جدید A16 اپل که مختص مدل‌های آیفون ۱۴ پرو خواهد بود؛ عملکرد فوق العاده و بهبود باتری نسبت به مدل A15 2021 خواهد داشت که برای مدل‌های غیرپرو حفظ خواهد شد. این یافته‌ها مورد حمایت یکی از افراد مطلع و معتبر این صنعت قرار گرفته است.

CPU (پردازنده) تراشه A16 به میزان ۴۲ درصد و پردازنده گرافیکی آن ۳۵ درصد سریع‌تر از مدل قبلی است. بهبودی در این حد و اندازه از زمان تراشه A10 آیفون هفت در سال ۲۰۱۶ مشاهده نشده است. در آن زمان، عملکرد CPU تراشه A10 به میزان ۴۰ درصد و پردازنده گرافیکی آن ۵۰ درصد نسبت به تراشه A9 در آیفون 6S بهبود پیدا کرده بود.

آی هکتو مدعی شده است با دو ساعت و ۱۰ دقیقه استقامت اضافی، بهبود چشمگیری در باطری صورت گرفته و سرعت شارژ سریع در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو به ۵۰ درصد شارژ ظرف مدت ۱۶ دقیقه رسیده که نصف زمان ۳۰ دقیقه در مدل آیفون ۱۳ پرو است.

وزیر ارتباطات: تنها ۴۰ درصد از خدمات دولت، الکترونیکی شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که پس از دو دهه تلاش برای راه‌اندازی دولت الکترونیکی، تنها ۴۰ درصد خدمات دولت، الکترونیکی شده است.

دولت الکترونیکی از جمله پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در دولت‌های مختلف طی بیش از ۲۰ سال گذشته پیگیری شده، اما در نهایت به نتیجه مطلوب نرسیده است. که صحت این موضوع نیز شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی صف اول از سمت وزیر ارتباطات و فناوری دولت سیزدهم تأئید شد.

عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تنها ۴۰ درصد از خدمات دولت الکترونیکی شده‌اند. به گفته او هنوز هم کیفیت همین میزان خدمات الکترونیکی، کیفیتی نیست که مردم را از مراجعه حضوری بی‌نیاز کند.

خطرات پنهان زیر پوست چراغ‌قوه‌های به‌ظاهر بی‌خطر گوشی‌ها!

بیشتر نرم افزارهای چراغ قوه برای سرقت اطلاعات کاربران، مجوزهای غیرضروری را درخواست می‌کنند.

در دهه اخیر، کاربران گوشی‌های هوشمند به دلیل وجود نداشتن چراغ قوه در دستگاهشان از فلاش دوربین یا برنامه‌های مربوط، استفاده می‌کردند، اما امروزه طراحان تلفن‌های همراه برای راحتی کاربران در پنل پشتی این محصولات، دکمه چراغ قوه LED را تعبیه کردند.

برخی از کاربران گمان می‌کنند این نرم‌افزار بی ضرر بوده و به گوشی‌ها آسیبی نمی‌رساند، اما برنامه‌های چراغ قوه نیاز به مجوزهایی دارند که نباید به آن دسترسی پیدا کنند و مربوط به کارشان نیست.

تعدادی از برنامه‌های چراغ قوه، مجوزهای غیرضروری را درخواست می‌کنند که گاهی به ۷۷ مورد می‌رسد. این مجوزها به برنامه‌ها اجازه می‌دهند تا اقداماتی مانند خواندن لیست مخاطبین یا ضبط صدا را انجام دهند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا همه برنامه‌های مرتبط با چراغ قوه به مجوزهای دستگاه‌های اندرویدی برای اهداف مخرب دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر؟

قیمت گوشی شیائومی پوکو X4 GT فاش شد

گفته می‌شود که قیمت گوشی‌های شیائومی پوکو F4 و پوکو X4 GT کمتر از ۴۰۰ یورو است. برخی حتی قیمتی در حدود ۳۰۰ یورو را پیش‌بینی کرده‌اند.

پوکو هفته آینده از دو گوشی POCO F4 5G و POCO X4 GT رونمایی می‌کند. این دو گوشی ری‌برند شده از دو دستگاه Redmi هستند و به همین دلیل بسیاری از مشخصات آنها قابل پیش‌بینی است. اخیراً جزئیات بیشتری از مشخصات و قیمت پوکو F4 و پوکو X4 GT نیز فاش شده است.

اخیرا اطلاعاتی از این گوشی‌ها را فاش شده. انتظار می‌رود پوکو F4 نسخه بین‌المللی Redmi K40S باشد. پوکو قبلا تایید کرده که این گوشی از تراشه اسنپدراگون ۸۷۰ و حداکثر ۱۲ گیگابایت رم برخوردار می‌شود؛ البته نسخه‌هایی با رم کمتر و قیمت ارزان‌تر نیز عرضه می‌شوند.

کد خبر 582800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.