عصرانه خبری علم‌وفناوری ۲۷ خرداد

در این بسته خبری در مورد شکایت جدید علیه رسوایی باتری آیفون، بررسی لپ تاپ لنوو یوگا 9i نسل هفت، اپلیکیشن Microsoft Defender برای ویندوز، مک، اندروید و iOS منتشر شد، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

رونمایی رسمی از تکنولوژی ساخت دو نانومتری TSMC و عرضه آن در ۲۰۲۵

TSMC امروز به صورت رسمی از تکنولوژی ساخت دو نانومتری N2 خود رونمایی کرد و همچنین تأیید کرد که در این نوع تراشه‌ها از ترانزیستورهای GAAFETs استفاده خواهد شد. تکنولوژی ساخت جدید این کمپانی دو نوآوری اساسی به ارمغان خواهد آورد. ترانزیستورهای Nanosheet و backside power rail که هر دوی این‌ها برای افزایش پرفورمنس در هر وات بر روی نود در نظر گرفته شده‌اند.

ترانزیستورهای نانوصفحه‌ای (Nanosheet) دارای کانال‌های چهارطرفه هستند که از هر چهار طرف توسط gate احاطه شده‌اند و این نشت جریان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این‌ها کانال‌ها را می‌توان عریض‌تر کرد تا با افزایش Drive Current پرفورمنس را ارتقا دهد و مصرف برق را نیز کاهش خواهد داد.

برای تغذیه ترانزیستورهای Nanosheet با توان کافی و هدر ندادن جریان، TSMC از روش backside power delivery استفاده می‌کند و این شرکت معتقد است که استفاده از این روش یکی از بهترین راه حل‌ها برای حل مشکلات مربوط به جریان مقاومت در مرحله Back end of line ساخت IC است.

شکایت جدید علیه رسوایی باتری آیفون

با پیگیری یک شکایت حقوقی که اپل را متهم کرده به صورت پنهانی، عملکرد گوشی‌های قدیمی را آهسته کرده است، میلیون‌ها کاربر انگلیسی ممکن است واجد دریافت خسارت از این شرکت شوند.

اپل در سال ۲۰۱۷ اقرار کرد یک به‌روزرسانی را منتشر کرده است که مدل‌های قدیمی‌تر آیفون که باتری‌های کهنه دارند را آهسته کرده و مانع خاموشی ناگهانی آن‌ها می‌شود.

این غول فناوری اکنون با یک شکایت حقوقی در انگلیس روبروست که از سوی یک مدافع حقوق مصرف کننده به نام جاستین گاتمن نزد دادگاه تجدیدنظر رقابت، تنظیم شده است. گاتمن استدلال کرده که اپل فاش نکرده که از روی عمد گوشی کاربران را کند کرده و به آن‌ها گزینه‌ای برای غیرفعال کردن این تنظیمات نداده است.

این شکایت مربوط به مدل‌های آیفون شش، آیفون شش پلاس، 6S Plus، آیفون SE، آیفون هفت، آیفون هفت پلاس، آیفون هشت، آیفون هشت پلاس و آیفون ایکس است.

یک قابلیت جدید به اینستاگرام آمد

اینستاگرام در حال تست حالت تمام صفحه جدید برای فید و نوار ناوبری به‌روز شده است که مشاهده ویدئو در این پلتفرم را بیشتر شبیه تیک‌تاک می‌کند.

سخنگوی شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر اینستاگرام) اعلام کرد این آزمایش که به تعداد محدودی از افراد منحصر است، جدیدترین تلاش این شرکت برای رقابت با تیک‌تاک است.

کاربرانی که در این گروه قرار دارند، می‌توانند در مرور بخش فید، ویدئوها را تقریباً به صورت تمام صفحه مشاهده کنند. توصیف ویدئو و همچنین دکمه‌هایی که به کاربران امکان می‌دهد برای ویدئوی محبوبشان، کامنت بگذارند، در پایین صفحه ظاهر خواهد شد و لوگوی اینستاگرام و دکمه‌های بالایی دیگر به صورت شناور در بالای صفحه ظاهر می‌شوند.

این شرکت که پیش از این حالت تمام صفحه را در فید آزمایش کرده بود، ماه گذشته یک طراحی را آزمایش کرد که هدف آن برجسته کردن ویدئوها بود.

کنسول دستی میزو با نمایشگر OLED، پردازنده Ryzen 5 5560U و قیمت کمتر از ۶۰۰ دلار معرفی شد

کنسول دستی میزو که نتیجه همکاری با شرکت AYANEO است با نمایشگر OLED و ۵۱۲ گیگابایت SSD و ۱۶ گیگابایت رم و پردازنده Ryzen 5 5560U معرفی شد.

شرکت چینی میزو که بیشتر به‌خاطر فعالیت در صنعت موبایل شناخته می‌شود طی چند وقت اخیر گوشی جدیدی معرفی نکرده، اما یکی از زیرشاخه‌های این شرکت به نام PANDAER گجت‌های جالبی در دسترس مشتریان قرار داده؛ میزو چند هفته پیش اعلام کرد در همکاری با شرکت AYANEO کنسول گیمینگ دستی تولید می‌کند. این کنسول ویندوزی به‌تازگی با نام PANDAER x AYANEO معرفی شده است.

کنسول گیمینگ PANDAER x AYANEO اساساً نسخه اصلاح‌شده AYANEO AIR Pro محسوب می‌شود که توسط میزو شخصی‌سازی است. در پنل پشتی کنسول طرح‌هایی هنری به همراه عبارت PANDAER دیده می‌شود.

بررسی لپ تاپ لنوو یوگا 9i نسل هفت

لنوو سالهاست که با لپ تاپ‌های یوگا، در بازار مشتریان پریمیوم مدام در حال رقابت بوده است. حال لنوو امسال نسل دوازدهم اینتل را به کار انداخته و به یوگا 9i یک طراحی مدرن و طراوت بخشیده که جان تازه‌ای به این لپ‌تاپ قابل تبدیل انعطاف‌پذیر ویندوز ۱۱ می‌بخشد.

اگرچه نسل قبلی آن، یوگا 7i، یک لپ‌تاپ قوی است، اما پیشرفت‌های زیادی در مدل 9i وجود دارد. نکته قابل توجه این است که 9i دارای صفحه نمایش 4K OLED خیره کننده‌ای در مقایسه با 1080p یوگا 7i است. Yoga 9i همچنین دارای ترک پد بزرگ‌تر وب کم 1080p، نوار صوتی چرخان و اجزای داخلی بهتر است. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این لپ تاپ ۲۰۲۲ لنوو می‌پردازیم و می‌بینیم که با مشخصات فنی ارزش خرید دارد یا خیر.

لنوو یوگا 9i دارای شاسی آلومینیومی است که نسبت به سایر لپ‌تاپ‌ها براق‌تر و باکیفیت‌تر به نظر می‌رسند. لپ‌تاپ با شاسی آلومینیومی علاوه بر ظاهر عالی، به تنظیم گرما و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ‌تاپ شما در حین انجام کارهای فشرده کمک می‌کند، که همیشه قابل تحسین است.

AMD با درایوری جدید عملکرد کارت‌های گرافیک خود را بهبود می‌دهد

AMD روی درایور گرافیکی جدیدی کار می‌کند که ظاهراً عملکرد کارت‌های گرافیک این شرکت را در پردازش‌های وابسته به OpenGL تا حداکثر ۵۵ درصد بهبود می‌دهد.

ای‌ام‌دی قصد دارد عملکرد پردازنده‌های گرافیکی خود را در وظایف مرتبط به OpenGL به شکل محسوسی بهبود دهد. تیم قرمز این هدف را ازطریق درایوری جدید که در به‌روزرسانی 22H2 سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ منتشر می‌شود عملی خواهد کرد.

به‌روزرسانی آزمایشی جدید ویندوز ۱۱ در تب WDDM اپلیکیشن GPU-Z جزئیات جالبی ارائه می‌دهد. نتایج چند بنچمارک نشان می‌دهد که عملکرد گرافیک‌های AMD در بنچمارک Unigine Valley پس از نصب درایور جدید ۵۵ درصد بهبود پیدا می‌کند. همچنین پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon در بنچمارک Unigine Superposition بهبود ۳۴ درصدی عملکرد را تجربه می‌کنند.

جالب است که پس از نصب درایور جدید، گرافیک‌های AMD در بنچمارک Unigine Heaven با افت ۲۶ درصدی عملکرد مواجه شده‌اند. به‌نظر می‌رسد نصب درایور جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD باعث افت عملکرد شماری از بازی‌های OpenGL می‌شود و این یعنی تیم قرمز باید همچنان روی بهینه‌سازی درایور کار کند، به‌خصوص برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های قدیمی‌تر.

اپلیکیشن Microsoft Defender برای ویندوز، مک، اندروید و iOS منتشر شد

Microsoft Defender اپلیکیشن جدید مایکروسافت برای تأمین امنیت دستگاه‌ها محسوب می‌شود که برای ویندوز، مک، اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته است.

مایکروسافت روز گذشته اپلیکیشن جدید Microsoft Defender که وظیفه تأمین امنیت سیستم را برعهده دارد برای پلتفرم‌های iPadOS ،iOS، اندروید، ویندوز و macOS منتشر کرد. غول ردموندی سال‌ها از عبارت Defender برای آنتی‌ویروس اختصاصی‌اش استفاده می‌کرد. Microsoft Defender سرویسی چندپلتفرمه است که داشبوردی برای نظارت روی دستگاه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

ورج می‌نویسد اپلیکیشن مایکروسافت دیفندر اکنون برای مشترکین پلن‌های Personal و Family سرویس مایکروسافت ۳۶۵ در دسترس قرار دارد و قابلیت‌های این اپلیکیشن بسته به پلتفرم مورد استفاده تفاوت‌هایی خواهد داشت. برای مثال در iOS و iPadOS خبری از سرویس آنتی‌ویروس نیست، بااین‌حال در برابر حملات فیشینگ وب از دستگاه محافظت می‌شود و داشبوردی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

کد خبر 582369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.