از بودجه ۷۵۰۰ میلیاردی دولت برای مدرسه‌سازی تا شناسایی مدعیان تقلب در کنکور

بودجه ۷۵۰۰ میلیاردی دولت برای پروژه‌های مدرسه‌سازی، ‌تغییرات جدی در آیین‌نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی معلمان، ‌برگزاری آزمون دبیرستان‌های ترکیه در ایران، شناسایی مدعیان تقلب در کنکور، شناسایی ۱.۵ میلیون بیسواد در کشور و تعویض مفاهیم کتب درسی را قبول نداریم را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش مدرسه‌سازی را از مصادیق مشارکت اجتماعی مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب دانست و اظهار کرد: این مهم به همت خیران محقق می‌شود، انسان‌هایی که از داشته‌هایشان گذشتند و به احداث مدرسه پرداختند، بنابراین اگر بتوانیم خیرین را به خوبی معرفی کنیم دانش‌آموزانی خیر و نیکوکار در آینده پرورش خواهیم داد.

وی معرفی خیران مدرسه‌ساز را موجب تشویق دانش‌آموزان به فعالیت‌های خیریه و حسنه دانست و افزود: اثر تربیتی مدرسه‌سازی از خود ساختمان‌سازی برتر است، زیرا نهادینه‌سازی فرهنگ خیری از مدرسه‌سازی مهم‌تر و برتر است. وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: امسال و در طول سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان‌ها، ۷,۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های مدرسه‌سازی با اولویت طرح‌های خیری اختصاص داده شده است.

تغییرات جدی در آئین‌نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی معلمان

محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: آئین‌نامه اجرایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در دولت با تغییرات جدی روبه‌رو شده که لازم است مجلس با تطبیق قانونی این مسئله را پیگیری کند. وی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری، اظهار کرد: لایحه رتبه‌بندی معلمان طی هفته‌های گذشته در دولت مطرح شده است اما آئین‌نامه اجرایی آن در دولت با تغییرات جدی روبه‌رو شده است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: لازم است مجلس شورای اسلامی این موضوع را پیگیری کند و حتماً باید آئین‌نامه اجرایی معلمان با قانونی که مجلس تصویب کرده مطابقت داشته باشد.

برگزاری آزمون دبیرستان‌های ترکیه در ایران برای جذب دانش‌آموز

مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اظهار بی‌اطلاعی از برگزاری آزمون ترکیه برای جذب دانش‌آموزان ایرانی، گفت: مدارس وابسته به سفارتخانه‌ها نیز خارج از ضوابط دانش‌آموزان ایرانی را پذیرش می‌کنند.

وی افزود: ایرانیانی که هوش بالاتری دارند همیشه مورد طمع بودند همچنین برای جذب نخبگان دانشگاهی و اقتصادی مشوق‌هایی از سوی دیگر کشورها تعیین می‌شود اما هم‌اکنون شاهد کاهش سن جذب نخبگان هستیم که به سن دانش‌آموزی رسیده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که برخی مؤسسات وابسته به سفارتخانه دیگر کشورها با اغوای دانش‌آموزان آنها را برای زندگی در خارج از کشور ترغیب می‌کنند، خاطرنشان کرد: این مراکز با جذابیت کاذب برای مدارس خارج از کشور زمینه مهاجرت دانش‌آموزان را ایجاد می‌کنند و برخی برای فرار از کنکور، سربازی، قبولی در رشته پزشکی، بورسیه در دانشگاه‌ها و زندگی در کشورهای دیگر فریب این مؤسسات را می‌خورند.

وی تاکید کرد: دانش‌آموزان بعد از رفتن به خارج از کشور و چند سال زندگی به مال‌باخته تبدیل می‌شوند و گاهی سالانه یک میلیارد تومان هزینه تحصیل و زندگی در این کشور می‌شود و این مقدار هزینه در این سنین فایده‌ای ندارد.

فیاض با اشاره به اجرای همین شیوه از سوی برخی کشورهای اروپایی، گفت: این کشورها به‌بهانه آموزش زبان یا دو تابعیتی شدن دانش‌آموزانی را که ضوابط ندارند با شهریه ۱۰ هزار یورو یا ۳۰۰ میلیون تومانی در سال ثبت‌نام و حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانش‌آموز را به این روش جذب می‌کنند، مدارس آن‌لاین هم در حال فعالیت هستند به‌عنوان مثال برخی دانش‌آموزان از مدارس دانمارک به‌صورت آن‌لاین مدرک می‌گیرند که این مدرک را در کشور قبول نداریم.

شناسایی مدعیان تقلب در کنکور

محمدحسین حاجیلو، قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تأکید بر اینکه حفاظت از امنیت آزمون سراسری، یک خواسته و مطالبه ملی است، اظهار کرد: به داوطلبان عضو در گروه‌ها و کانال‌های فضای مجازی که مدعی تقلب هستند هشدار می‌دهم تا گرفتار سوداگران کنکور نشوند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت از امنیت آزمون‌ها، گفت: شناسایی و پیشگیری از تخلف و مقابله با اقدامات برنامه‌ریزی شده گروه‌های سودجو و اغفالگر که موجب نگرانی داوطلبان می‌شود، مورد حمایت اکثر مردم است.

رئیس شورای حفاظت آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور هر آزمون را بسته به حیطه و گستره اجرایی آن شامل سه مرحله، پیش از برگزاری، هنگام و پس از برگزاری دانست و تاکید کرد: حفاظت آزمون‌ها در مراحل مختلف از جمله قرنطینه به صورت کامل و دقیق انجام می‌شود و سوابق برگزاری آزمون در سال‌های متمادی هم نشان می‌دهد امنیت در این بخش‌ها همواره برقرار بوده است.

حاجیلو با اشاره به اینکه فعالیت مدعیان تقلب در کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی به عنوان مهمترین اقدام پیشگیرانه پیش از اجرای آزمون از مدت‌ها قبل در رصد، شناسایی و تحت کنترل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به ویژه پلیس فتا قرار دارند، گفت: عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های مجازی مدعی تقلب و همچنین استفاده از ابزارهای ممنوعه تخلف محسوب شده و موجب محرومیت آنان از آزمون است و از طرف دیگر کسانی که در این گروه‌ها اقدام به ارسال مدارک و هرگونه پرداخت وجه می‌کنند نیز علاوه بر محرومیت از آزمون مشمول مجازات‌های بیشتر قانونی نیز خواهند شد.

شناسایی ۱.۵ میلیون بی‌سواد در کشور

علیرضا عبدی، سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی آخرین آمار بی‌سوادان در کشور را یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برشمرد و اظهار کرد: بر اساس تکلیف برنامه ششم توسعه مسئولیت پوشش گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را برعهده داریم؛ سامانه‌ای به منظور پایش وضعیت سواد در سازمان نهضت سوادآموزی داریم که نشان می‌دهد میانگین باسوادی در کشور ۹۷.۱ درصد است.

وی افزود: اطلاعات مرکز آمار بر مبنای خود اظهاری در سرشماری‌ها ثبت شده و اختلافاتی با آمارهای ما دارد. در شرف تکوین جریان آمار هستیم.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی درباره وضعیت جذب و تأمین نیروی انسانی گفت: از نظر تأمین نیرو دچار کمبود نیستیم، آموزشیارانی که بر حسب تکلیف قانونی، جذب وزارت آموزش‌وپرورش شدند، قبل از سال ۹۲ همکاری خود را آغاز کرده بودند و پس از آن با ادبیات جدید «آموزش‌دهنده» روبه‌رو هستیم که نیروی ما نیستند و طبق قانون از طریق برون‌سپاری کار نهضت را پیش می‌برند.

وی با بیان اینکه ما به صورت مستقیم با هیچ آموزش‌دهنده‌ای ارتباط کاری و استخدامی نداریم و آنها نیروهای مؤسسات هستند، گفت: موسساتی وجود دارند که با توجه به حجم کار مورد نیاز در هر استان، اقدام به استفاده از آموزش‌دهندگان کرده و دوره‌ها را برگزار می‌کنند و اگر استانی کمبود نیرو داشته باشد از ظرفیت آموزش‌دهنده‌هایی که فعال نیستند استفاده کرده و با اولویت رشته و مدرک تحصیلی آنها را جذب می‌کند.

تعویض کتب درسی و مفاهیم را قبول نداریم

حسین عبادتی، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی با اشاره به برنامه جدید آموزش و پرورش درباره تغییر کتاب‌های درسی، اظهار کرد: بعضی دروس و مفاهیم کتب درسی زائد هستند، اما قسمتی از مفاهیم هستند که چندان به آن‌ها توجهی نشده است.

وی با تأیید این موضوع که ما نیازمند تغییر در مفاهیم کتب درسی هستیم، افزود: تغییر با موضوع تعویض کتب درسی و مفاهیم متفاوت است و زمانی که بحث تعویض مطرح می‌شود یعنی آن که هرچه تا به امروز در مفاهیم درسی ما بوده غلط است و باید همه مباحث تغییر پیدا کند که این موضوع را قبول نداریم و اکنون نیز بسیاری از مفاهیم کتب درسی ما خوب و قابل قبول هستند.

قائم مقام سازمان دانش‌آموزی تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ما تغییر را در بعضی مفاهیم درسی و بروزرسانی بعضی موضوعات قبول داریم. بعضی دروس و مفاهیم زائد هستند، اما قسمتی از مفاهیم هستند که چندان به آن‌ها توجه نشده است بنابراین برخلاف گفته بعضی کارشناسان، حجم کتب درسی ما زیاد نیست و حتی در برخی دروس باید زیادتر هم باشد، اما مطالبی وجود دارد که زائد است و باید تغییر پیدا کند.

کد خبر 581759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.