۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۷
نقشه نفتی تهران - کاراکاس

نیکلاس مادورو و سیدابراهیم رئیسی، روسای‌جمهوری ونزوئلا و ایران شنبه در مجموعه کاخ سعدآباد سند همکاری‌های دوجانبه ۲۰ساله را امضا کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در سفری رسمی و در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی روز جمعه بیستم خردادماه برای دو روز به تهران سفر کرد. سفر رئیس‌جمهور ونزوئلا به ایران به دعوت رسمی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی انجام شد.

امضای چند سند همکاری در حوزه‌های مختلف، به ویژه امضای سند جامع همکاری ۲۰ ساله توسط رؤسای جمهور ایران و ونزوئلا مهم‌ترین بخش این سفر بود که نشان از آغاز فصلی جدید از روابط دو کشور داشت که از آن به عنوان روابط راهبردی یاد کردند.

پس از گفت‌وگوهای متعدد، رئیس جمهور ایران با همتای ونزوئلایی خود در نشست خبری شرکت کردند و آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ونزوئلا سال‌های بسیار سختی را سپری کرده اما اراده مردم و دولت این کشور و شخص آقای رئیس‌جمهور این بوده است که باید در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کرد، افزود: امروز گزارش‌هایی از کشور ونزوئلا دریافت می‌کنیم که مبنی بر آن این کشور توانسته ابر تورم‌ها را پشت سر بگذارد و رشد اقتصادی در آن آغاز شده است.

وی تاکید کرد: این نشانه خوبی است که به همه ثابت می‌کند مقاومت و ایستادگی جواب می‌دهد و دشمن را وادار به عقب نشینی می‌کند.

رئیسی با راهبردی خواندن روابط تهران - کاراکاس به راهبرد مقاومت دو کشور در برابر قدرت‌های زورگو اشاره کرد و گفت: به اعتراف سخنگوی کاخ سفید، فشارهای حداکثری علیه ایران، مفتضحانه شکست خورده و ملت ما عزم دارد تحریم‌ها را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کند.

نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا نیز در این نشست خبری اظهار کرد: ما امروز دوره‌ای از گفت‌وگوها و مفاهمه عمیق را پشت‌سر گذاشتیم و به دنبال آن هستیم از طریق امضای سند همکاری‌های ۲۰ ساله چشم‌انداز روشنی را در مسیر توسعه روابط با تهران ترسیم کنیم و در سال ۲۰۲۲ به سوی گسترش همکاری‌ها گام برداریم.

وی افزود: من همیشه گفته‌ام وحدت ما ماهیت تاریخی دارد، حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز بسیاری از مردم در مبارزاتشان علیه رژیم شاه، از انقلاب‌ها در آمریکای لاتین الهام می‌گرفتند.

ایران و ونزوئلا قربانی اقدامات تحمیلی ایالات متحده

علی وحیدیان، یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران و گسترش روابط با این کشور اظهار می‌کند: در وضعیت کنونی کشورها به دنبال این هستند که عمق استراتژیک را در روابط دوجانبه به وجود آورند.

وی ادامه می‌دهد: عمق استراتژیک به این معنا است که کشورها بتوانند حوزه‌های نفوذ خود را گسترش دهند و با توسعه روابط با کشورهای مختلف، راهبردها و استراتژی سیاسی بیشتری داشته باشند.

این کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه ونزوئلا کشوری نه چندان پیشرفته اما دارای موقعیت استراتژیک بسیار مهم است، تصریح می‌کند: درست است که کشور ونزوئلا پیشرفته نیست، اما می‌توانیم از طریق روادید تجاری و بازرگانی با این کشور، بخشی از منافع کشورمان را تأمین کنیم.

وی اضافه می‌کند: رابطه با ونزوئلا منحصر به حوزه تجاری نیست و حوزه‌های گردشگری، فرهنگی و نفت پتروشیمی را نیز در برمی‌گیرد؛ همچنین ونزوئلا به عنوان کشور مصرف کننده آمریکای جنوبی می‌تواند مقصد خوبی برای ایران باشد تا بتوانیم منافع صادراتی خود را دنبال کنیم، از سوی دیگر این کشور تقریباً به آمریکای شمالی نزدیک است و اگر ایران بخواهد در آن منطقه راهبردهای سیاسی داشته باشد نیز می‌تواتد در این زمینه با ونزوئلا همکاری کند.

وحیدیان خاطرنشان می‌کند: سندهای همکاری امضا شده بین دو کشور، بسیاری از زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، گردشگری، اقتصادی را دربرگرفته است، اما برای اینکه بتوانند مشکلات را برطرف کنند راهی جز مقاومت ندارند و باید در کنار یکدیگر پیشرفت خود را دنبال کنند.

وی می‌گوید: دیدگاه ایران و ونزوئلا به مسائل بین‌المللی مشترک است، زیرا هر دو کشور قربانی یک سری اقدامات تحمیلی یا اجباری توسط ایالات متحده شدند و اکنون به دنبال این هستند که راهبرد اقتصاد مقاومتی در مقابل فشارها داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه می‌دهد: گردشگری هم می‌تواند برای هر دو کشور مفید باشد، زیرا هم ایران و هم ونزوئلا دارای زمینه‌های گردشگری و موقعیت جغرافیایی خوبی هستند.

وی می‌گوید: جُو بایدن، زمانی که روی کار آمد، در اجلاس رهبران آمریکا شرکت نکرد، از این رو مادورو که سفر آسیایی و تور اوراسیایی خود را آغاز کرده به دنبال این است که بتواند متحدانی پیدا کند، چون عمده منابع کره زمین در حوزه اوراسیا به ویژه آسیا است و گویا قصد دارد، به همین خاطر قصد دارد سفر خود را به ترکیه و الجزایر هم ادامه دهد.

وحیدیان تصریح می‌کند: رئیس جمهور ایران هم به دنبال آن است که بتواند، متحدان خود را در مقابل امپریالیسمی که توسط غرب شکل گرفته افزایش دهد تا بتواند در مقابل تحریم‌هایی که غرب ایجاد کرده راه گریزی داشته باشد و مانور سیاسی انجام دهد.

وی خاطرنشان می‌کند: ایران و ونزوئلا، تولیدکننده نفت هستند ولی باید دید در آینده در پروژه‌های انرژی که بر مبنای سندهای همکاری دوجانبه اجرا می‌شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد، زیرا دو کشور در سال ۲۰۲۰ نیز در این زمینه سند همکاری امضا کرده بودند.

نقشه نفتی تهران- کاراکاس برای دور زدن تحریم‌ها

هادی اعلمی فریمان، کارشناس حوزه آمریکای لاتین نیز در خصوص سفر رئیس جمهور ونزوئلا به ایران، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ابتدا باید دوره اول روابط گسترده با ونزوئلا توسط دستگاه‌های ذیربط و مرتبط مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: در دوره اول دولت احمدی‌نژاد، ارتباطات گسترده‌ای در حوزه‌های بانکی، ساخت مسکن، خودروسازی و مسائل مربوط به نفت ایجاد شد؛ همچنین یکی از مسائل مهم پروازهای مستقیم تهران - کاراکاس بود.

این کارشناس حوزه آمریکای لاتین خاطرنشان می‌کند: باید کارشناسان ارزیابی مناسبی از دوره اول رابطه با ونزوئلا داشته باشند که تا چه حد سرمایه گذاری‌ها موفق بوده، سپس همان راه را طی کنیم، زیرا دوره گذشته یک بار آزموده و اکنون وضعیت سخت‌تر شده است؛ علیه دو کشور ایران و ونزوئلا تحریم‌های گسترده‌ای از دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا وضع شده است.

وی اضافه می‌کند: یک سری مولفه‌ها از جمله تحریم‌های نفتی وجود دارد که در این راستا دو کشور ایران ونزوئلا توانستند به یکدیگر کمک کنند، در حوزه مبادلات نفتی هم موفق بوده‌اند، اما برخی از حوزه‌های مطرح شده جدید توسط دو کشور باید مورد ارزیابی قرار بگیرد که تا چه میزان می‌تواند برای کشور، آورده داشته باشد.

اعلمی فریمان با اشاره به کمک متقابل ایران و ونزوئلا در حوزه‌های انرژی، می‌گوید: دو کشور به دلیل شرایط تحریمی، دوباره به سمت یکدیگر کشیده شدند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نقشه نفتی تهران - کاراکاس برای دور زدن تحریم‌ها مؤثر بوده است؟ اضافه می‌کند: این موضوع تا حدودی تنفس مصنوعی برای دو کشور ایجاد کرده است به ویژه اینکه ونزوئلا در شرایط سختی قرار داشت و جمهوری اسلامی ایران در زمینه فروش بنزین و نفت ترکیبی به آن‌ها کمک کرد.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین یادآور می‌شود: ونزوئلا به دنبال چندجانبه گرایی است و این مسئله را در دنیا خارج از سیستم آمریکا دنبال می‌کند؛ معتقدم یکی از اهدافی چندجانبه‌گرایی این است که بتواند از آمریکایی‌ها امتیاز بگیرد، زیرا اکنون توانسته امتیازی از طریق برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها از شرکت انی ایتالیا و رپسول اسپانیا بگیرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ونزوئلا به دنبال آن است که شکافی در تحریم‌ها ایجاد کند، ادامه می‌دهد: یکی از انگیزه‌های سفر رئیس جمهور این کشور به ترکیه و جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای منطقه، این بوده که به آمریکایی‌ها این پیام را بدهد که می‌توانیم راه‌های تنفس مصنوعی را پیدا کنیم.

کد خبر 581425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.