چشم‌انداز تجارت ۲۰ میلیارد دلاری در سفر رئیسی به ونزوئلا

آیت‌الله رئیسی در جریان سفری پنج روزه به حیاط خلوت آمریکا، شب گذشته وارد ونزوئلا شد و مورد استقبال مقامات کاراکاس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آمریکای لاتین سال‌های سال زیر سلطه ایالات متحده بوده و سختی‌های تحریم و کمبودهای اقتصادی را به خوبی لمس کرده است. تحریم‌هایی ظالمانه که این بار اتحاد کشورهای تحریم شده در برابر زیاده‌خواهان و مستکبران را به دنبال داشته و ایران اسلامی سردمدار ایستادگی در برابر همین ظالمانه‌های خبیثانه است.

ونزوئلا، از جمله نقاط مهم کانون دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم بشمار می‌رود، که طی دو سال اخیر مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری‌ها در این زمینه توسط کاراکاس و تهران برنامه ریزی شده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه در صدر هیئتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم آمریکای لاتین شد و شب گذشته در فرودگاه کاراکاس مورد استقبال مقامات ارشد ونزوئلا قرار گرفت.

این سیزدهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است. حسین امیرعبداللهیان وزیرامور خارجه، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور از جمله همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر هستند.

از شرق آسیا تا آمریکای لاتین؛ دیپلماسی راهبردی دولت سیزدهم

با توجه به همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا سکاندار وزارت نفت با هدف تقویت همکاری‌های انرژی با سه کشور منطقه آمریکای لاتین، سید ابراهیم رئیسی را در این سفر همراهی می‌کند.

از توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی گرفته تا صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی از جمله مهم‌ترین محورهای سفر جواد اوجی به منطقه آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

از شرق آسیا تا آمریکای لاتین؛ دیپلماسی راهبردی دولت سیزدهم

وزیر نفت ایران در حالی به کاراکاس سفر می‌کند که اردیبهشت ماه سال گذشته در رأس هیئتی بلندپایه به ونزوئلا، رفت و در جریان این سفر قرارداد و تفاهمنامه‌های متعددی در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی منعقد کرد.

رئیس جمهور ایران بامداد ۲۲ خرداد ماه پیش از عزیمت به آمریکای لاتین اظهار کرد: این سفر به دعوت رئیس جمهور کشورهای دوست ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا انجام می‌شود. همچنانکه اطلاع دارید امروز کشورهای قابل توجهی در آمریکای لاتین هستند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند.

از شرق آسیا تا آمریکای لاتین؛ دیپلماسی راهبردی دولت سیزدهم

وی تصریح کرد: سفرهای متعددی از مقامات ارشد و دولتمردان و صاحبان سرمایه از این کشورها بویژه قریب به ۲ سالی که دولت سیزدهم فعال بوده است؛ به جمهوری اسلامی انجام شده وامید است این سفرها و تفاهم‌نامه‌هایی که بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها به امضا خواهد رسید یک گام مؤثر در راستای ارتقای روابط و توسعه همکاری‌ها بین ما و این کشورها باشد.

اهداف و برنامه‌های سفر

در سفر آیت‌الله رئیسی به کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا با هدف ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این سه کشور به امضا می‌رسد. تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین، علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی متنوع، دیدگاه‌های سیاسی و بین‌المللی و نزدیکی که با جمهوری اسلامی ایران دارند، همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران با این کشورها می‌تواند منافع بسیاری نصیب دو طرف کند.

تعاملات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای منطقه آمریکای لاتین و تبادل ظرفیت‌های دوجانبه در دولت‌های نهم و دهم رو به گسترش بود که این رویه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم روند نزولی گرفت به طوری که در این هشت سال تنها یک سفر به منطقه آمریکای لاتین، آن هم در حاشیه عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و یکمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۹۵ انجام شد که طی آن رئیس دولت یازدهم برای شرکت در هفدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش غیرتعهد و تحویل دادن ریاست دوره‌ای این اجلاس به ونزوئلا سفر کرد و پس از شرکت در این اجلاسیه، سفر کوتاهی نیز به کوبا داشت.

از طرفی تجارت ایران با ونزوئلا از ۸۵ هزار دلار در سال ۹۴ به بیش از ۳ میلیارد دلار رسیده است و ایران می‌خواهد این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برساند.

از شرق آسیا تا آمریکای لاتین؛ دیپلماسی راهبردی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم اما توجهی ویژه‌ای به این پهنه جغرافیایی دارد و همزمان با تقویت و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه خاورمیانه، در صدد توسعه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین به عنوان حیاط خلوت آمریکا نیز برآمده است.

ضرورت تعامل و ارتباط سیاسی همراه با عقلانیت اقتصادی

علی امیدی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سفر آیت‌الله رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین، اظهار کرد: این سفر یک سفر دیپلماتیک و راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

به گفته وی، حدود دو قرن است که ایالات متحده منطقه آمریکای لاتین را منطقه انحصاری خود می‌داند. کشورهایی در عرصه جهانی با آمریکا رقابت یا دشمنی دارند و اگر پای آنها به این منطقه باز شود، برای آمریکا حساسیت برانگیز خواهد بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اینکه رئیس‌جمهور کشورمان این سفر پنج روزه را راهبردی خطاب کرده‌اند، یک علت اصلی آن نزدیکی این کشورها به آمریکا است. در حقیقت طرف آمریکایی حضور و نفوذ ایران در این منطقه را تهدید قلمداد می‌کند و مخالف این حضور است.

وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ونزوئلا اظهار کرد: ایران در احیا پالایشگاه‌های این کشور و صادرات مجدد نفت ونزوئلا به کشورهای مصرف کننده نقش مؤثری داشته است تا جایی که نقش ایران در دوره تحریم ونزوئلا در فروش نفت این کشور از چین هم پررنگ‌تر و مؤثر تر بوده است.

امیدی خاطر نشان کرد: اتفاق مثبتی که در دوران تحریم ایران و کشورهایی مانند ونزوئلا افتاد این بود که به همکاری‌های دوجانبه و تنگاتنگ این کشورها منجر شد و بخشی از فشارهای تحریم را کاهش داد.

وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و مدیریت درست امور اقتصادی با این کشورها، اظهار کرد: از هر فرصت سیاسی و اقتصادی باید استفاده کرد و عقلانیت اقتصادی به خرج داد. لحاظ کردن محاسبات اقتصادی در این میان نقش پررنگی دارد که باید به آن توجه شود.

به گفته این کارشناس، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا از نظر خط مشی سیاسی به ایران اسلامی نزدیک هستند، این به درایت، عقلانیت و سیاست گذاری ما بستگی دارد که از این مزیت سیاسی برای مزایای اقتصادی و تجاری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید از بازار بزرگ ونزوئلا برای صادرات محصولات غذایی و دیگر تولیدات و ملزومات صنعتی و خودرو استفاده کرد، ضمن اینکه باید هر موقعیتی در مجاورت یا دوردست کشورمان بهره برد و حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین را یک فرصت خوب قلمداد کرد.

کد خبر 666643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.